Han kom med tåget från Stockholm, klädd i skinnställ och med utrustningen i en ryggsäck och hade avböjt att få sin nya Zero SR levererad till Stockholm. Han ville köra den hem själv från Växjö och här berättar Mikael Bergqvist själv om sitt äventyr:

Bild ovan: Mikael Bergqvist hämtar ut sin nya Zero SR ZF14.4 CT 2018 och gör sig redo att köra den 45 mil hem. Foto Petter Hammarbäck

Mikaels reseberättelse:

Första turen med min nya Zero SR CT går från Mickes Motor i Växjö hem till Stockholm. Motorcykeln har snabbladdning (Charge Tank) så varför inte köra en lite längre tur?

Jag tackar Petter Hammarbäck för all hjälp och ger mig av i solskenet. Tagit fram en ungefärlig rutt med vettiga anhalter för laddning, mat, och kafferaster. Skulle kanske skaffat en hållare för GPS eller telefon, men får bra hjälp av Google Maps genom hörsnäckan. Fantastiska vägar genom ett sensommarvarmt och underbart Småland, och en otrolig känsla att köra Zeron med sin blixtsnabba acceleration och härliga väghållning.

Första stoppet i Vetlanda. Foto: Mikael Bergqvist.

Första stoppet i Vetlanda. Foto: Mikael Bergqvist.

Första stopp Vetlanda och kommunens öppna laddstationer, efter lite fundering hittar jag via webben att man behöver ett gratis RFID-kort, från kommunhuset – stängt på lördagar. Nästa stolpe vid torget, man betalar per timme mha kort eller Paypal. Funkar smidigt, 32,50 för en och en halv timme. Från 52 till 100 %, visar sig bara ta ca 56 minuter.

Intresserade frågor om motorcykeln, får tips om bra restaurang, och noterar att tiden går väldigt snabbt när man skall beställa, vänta på mat, beställa kaffe och betala. Aj, aj, kommer tillbaka till torget långt efter att laddningen är färdig.

Åskmoln och regnskyar hänger vid horisonten, jag tar på regnstället en bit utanför stan, kommer inte undan regnskuren.

Laddstopp i Mjölby. Foto: Mikael Bergqvist.

Laddstopp i Mjölby. Foto: Mikael Bergqvist.

Regnet upphör och soligt igen innan nästa stopp, i Mjölby. Stannar vid första centrala laddstolpen, den här gången ”Clever”. Ringer kundtjänst, som är igång 24/7. “Man går in på hemsidan och beställer ett RFID-kort, men, sätt du i sladden, så startar jag laddningen åt dig under resan, och ser till att du kommer hem!” Vilken service! Tar en kaffe och fika på en lokal pizzeria, slarvar återigen med tiden…

Lite kall kväll efter regnet, och extratröjan åker på – saknar BUFFen som jag glömde packa på morgonen. Lite miss i ruttplaneringen gör att jag får åka biten från Linköping via E4, men tar det lugnt.

Selfie på väg från Växjö till Stockholm. Foto: Mikael Bergqvist.

Selfie på väg från Växjö till Stockholm. Foto: Mikael Bergqvist.

Laddning igen vid Scandic Norrköping Nord, utefter gamla Riksvägen, Clevers kundtjänst slår glatt på strömmen. Sätter nu en timer för laddningen och går och tar en kaffe och en smörgås. Toppar sedan för säkerhets skull upp i Vagnhärad på en av Telge energis gratis stolpar framåt småtimmarna, med ett nytt åskväder i hasorna.

Laddning på Sandic i Norrköping. Foto: Mikael Bergqvist.

Laddning på Sandic i Norrköping. Foto: Mikael Bergqvist.

Härlig känsla när jag rullar in och parkerar i hemmakvarteret, 458 km sedan start!

Slutsatser

Det funkar bra att stanna där man samtidigt kan ladda och ta en paus. Men, håll reda på tiden! Svara på intresserade frågor efter att laddningen kommit igång! Välj ett enkelt och snabbt matställe – tiden rinner lätt iväg. Det känns bäst att välja laddstopp där det i alla fall finns något alternativ i närheten, om någon stolpe är ur funktion. Med lite rutin klarar man en liknande resa galant på 3 laddningar, men första långfärden med elmotorcykel får man väl räkna med lite strul.

PS, Jag pendlar varje dag med Zeron, har kommit upp i drygt nittio mil på mätaren, och är helnöjd!

Hälsningar, Mikael