– Detta är mitt fjärde däckpar, så jag har förbrukat tre däckpar hittills på 3 950 mil, berättar Jan-Åke Carlsson, som beräknas nå 4 000-milagränsen med sin DSR redan under morgondagen.

Med 4 000 mil på el är nog, mig veterligen, Jan-Åke Carlsson den som kört längst i Sverige med sin Zero DSR Black Forest Edition av årsmodell 2019. Och det gör ju även Jan-Åkes erfarenheter extra intressanta att ta del av.

Jan-Åke Carlsson beräknas nå 4 000-milagränsen med sin DSR redan under morgondagen.

Jan-Åke Carlsson beräknas nå 4 000-milagränsen med sin DSR redan under morgondagen.

Så vad tycker du om din DSR idag?

– Den är faktiskt perfekt för mig! Och det är verkligen en Dual Sport som kanske bäst avspeglas i de olika namn jag gett den, berättar Jan-Åke Carlsson i samband med ett besök för byte av däck och bromsklossar.

– För mig är det dels en Dr Jekyll och mr Hyde eftersom den är väldigt snabb i accelerationen, samtidigt som den belönar mig med längre räckvidd även när jag kör sakta. Och det är ju jag som får bestämma vilket jag vill ha ut – längd eller kraft.

– Det andra namnet är Särimner. I Asa-gudarnas Valhall festar de på grisen Särimner om kvällarna. Efter festen samlar de benen i en hög och så på morgonen är grisen hel och kan ätas upp igen nästa kväll.

– Lite så är det för mig med. Jag festar hela dagen med min Särimner och ställer det som är kvar i garaget på kvällen. På morgonen efter är den laddad med full tank och redo för nya fester.

Jan-Åke Carlsson har nu kört 4 000 mil med sin Zero DSR Black Forest Edition och delar med sig av sina erfarenheter så här långt.

Jan-Åke Carlsson har nu kört 4 000 mil med sin Zero DSR Black Forest Edition och delar med sig av sina erfarenheter så här långt.

Hur fungerar det då?

– Det som redan var bra blir bara bättre och bättre ju mer man lär känna den. Och de få problem jag haft har jag löst allt eftersom de dykt upp. Det som är min största osäkerhetskänsla nu är drivremmen som gått av två gånger.

– Första gången var dock när jag lånade ut hojen så då vet man ju inte riktigt vad som hände. Andra gången blev jag själv stående i Jönköping. Men det löste sig det också.

– Jag ringde mitt försäkringsbolag som kom och hämtade motorcykeln och jag fick skjuts av bärgaren som sedan körde motorcykeln till Växjö där den lagades. När jag tog tåget till Växjö för att hämta motorcykeln blev jag också hämtad vid stationen och kunde köra direkt hem.

– Det har ju både sina för och nackdelar med drivremmar. Jag har tidigare haft en BMW med drivrem och även den gick av ibland. Håller inte remmen nu så får det kanske bli ett kedjekit istället, säger Jan-Åke, men inflikar snabbt att han helst vill köra med drivrem då det både är tystare, mjukare och renare att köra med, än med kedja.

Vad har du mer haft för problem?

– När hojen var ny var det ju det där med att batteriet tappade ork när man gasade på. Till en början trodde jag ju att det skulle vara så, men efter att ha fått ett nytt batteri på garantin blev det ju en helt ny hoj igen! Och sedan dess har det fungerat perfekt.

Inget annat du vill anmärka eller ändra på?

– Det enda jag skulle vilja ha annorlunda är knappen till extraljusen. När jag kör på nätter och i mörker vore det bättre att ha extraljusen kopplade till helljuset i stället för strömbrytaren på styret. Nu är de lite skarpa för mötande trafik som kan störas och då ger mig hellyset tillbaka.

Fotnot: Att åtgärda detta hanns tyvärr inte med vid däckbytet, men kommer att åtgärdas vid nästa besök.

Hur fungerar det med laddning ute på vägarna?

– För min del fungerar det så bra att jag inte testat att ladda med båda anslutningarna. Chargetankens 6 kW räcker ganska långt. Men jag har även gjort en reflektion om tillgängligheten.

Typ 2-uttag är snarare en fördel eftersom de flesta elfordon idag använder DC-laddning och lämnar AC-ladduttagen lediga till mig, tipsar Jan-Åke Carlsson.

– Nu när det kommer allt fler elfordon verkar det som att typ 2-uttag snarare är en fördel eftersom de flesta elfordon idag använder DC-laddning och lämnar AC-ladduttagen lediga till mig, avslutar Jan-Åke samtidigt som han avbryter AC-laddningen vid 70 % för att ta sig hem på sina nya däck i tid till nästa möte.

Se mer om Jan-Åkes erfarenheter efter 1 100 mil med sin DSR BFE:

Med 1 100 praktiska och busiga mil på en DSR