Zeros senaste modell SR/S delar tredje generationens plattform med SR/F som lanserades för ett år sedan, men har fått en hel del nya egenskaper som framförallt kan erbjuda en bekvämare körupplevelse och längre räckvidd.

Bild ovan: Zero SR/S ZF14.4 2020. Foto: Kevin Wing, Zero Motorcycles.

Den största nyheten är att Zero SR/S försetts med kåpa som dels ger föraren ett bättre skydd mot väder och vind, men framförallt ger motorcykeln bättre aerodynamiska egenskaper och längre räckvidd.

På en elmotorcykel där elmotorn har en verkningsgrad på upp till 97 % har luftmotståndet större betydelse jämfört med en bensindriven motorcykel eftersom minimalt med energi går till spillo i form av värme vid eldrift. Det är detta som är anledningen till att räckvidden kan utökas påtagligt genom förbättrad aerodynamik eller en fartsänkning.

En aggressiv front med bred LED-belysning kännetecknar nya, kåpförsedda Zero SR/S.

En aggressiv front med bred LED-belysning kännetecknar nya, kåpförsedda Zero SR/S.

 

Längre räckvidd

Zero anger att räckvidden kan förlängas med så mycket som upp till 13 %. Det skulle innebära upp till 180 km landsväg eller 225 km blandad körning jämfört med den nakna SR/F:ens 159 km landsväg och 198 km blandad körning. Och detta enbart med hjälp av förbättrad aerodynamik.

En ny Powertank på 3,6 kWh kan utöka räckvidden med 25 % i Zero SR/S och SR/F.

En ny Powertank på 3,6 kWh kan utöka räckvidden med 25 % i Zero SR/S och SR/F.

Till SR/S och SR/F släpps nu även en anpassad Powertank, det vill säga ett extra batteri på 3,6 kWh, som utökar räckvidden ytterligare 25 %. Det går dock inte att kombinera en Powertank och den extra 6 kW snabbladdaren Chargetank då de sitter monterade i det förvaringsfack som finns inuti tanken.

Att SR/F:ens angivna räckvidd på landsväg stämmer väl kan jag själv intyga. Därmed borde även SR/S omfattas och nå samma räckvidd innan dess aerodynamiska räckviddsförläggning läggs till.

Däremot kan man kanske invända att den mer upprätta körställningen på SR/S riskerar att motverka de aerodynamiska vinsterna, åtminstone för en lite längre förare som sitter mer upprätt.

 

Mer upprätt körställning

Jämfört med streethojen SR/F har körställningen uppdaterats för bekvämare körning med högre placerat styre och lägre placerade fotpinnar. I praktiken handlar det om ett upphöjt styre och speciellt utformade fotpinnar som sitter placerade på samma plats, men i sig är nedsänka från sina fästen.

Detta innebär att de nya fotpinnarna även kan användas på andra Zero-modeller där man vill sänka fotpinnarnas höjd. Och mycket riktigt – i den nya tillbehörskatalogen hittas numera en sänkningssats till Zero SR/F bestående av dessa nedsänkta fotpinnar som alltså sitter original på nya SR/S.

De nedsänkta fotpinnarna på Zero SR/S ger en mindre knävinkel och tillsammans med ett upphöjt styre en mer upprättsittande körställning. Foto: Kevin Wing, Zero Motorcycles.

De nedsänkta fotpinnarna på Zero SR/S ger en mindre knävinkel och tillsammans med ett upphöjt styre en mer upprättsittande körställning. Foto: Kevin Wing, Zero Motorcycles.

 

Bekvämare även för passagerare

Även passagerarplatsen har omarbetats en del med bredare och längre sadel för passageraren samtidigt som de nedsänkta fotpinnarna även förgyller passagerarplatsens benvinkel på ett positivt sätt. Det innebär även att bakänden omarbetats en del jämfört med SR/F och blivit lite längre och fått ett annorlunda avslut.

SR/S har fått en ny, förlängd bakände med bredare och längre passagerarkuts. Foto: Kevin Wing, Zero Motorcycles.

SR/S har fått en ny, förlängd bakände med bredare och längre passagerarkuts. Foto: Kevin Wing, Zero Motorcycles.

 

Den nya bakänden innebär även att den pakethållare som finns till SR/F inte passar, så Zero har förstås tagit fram en ny, SR/S-anpassad pakethållare eftersom lastmöjligheterna är minst lika viktiga på den mer touring-inriktade SR/S:en som på den nakna streethojen SR/F.

Sidoväskkitet är dock detsamma till både SR/F och SR/S.

Sidoväskkitet är samma till SR/S som SR/F och kan köpas både som ett separat monteringskit utan väskor som i kit med Shad-väskor.

Sidoväskkitet är samma till SR/S som SR/F och kan köpas både som ett separat monteringskit utan väskor som i kit med Shad-väskor.

 

Prestanda och kapacitet som SR/F

SR/S använder Zeros senaste, högeffektiva elmotor ZF75-10 som utvecklar 110 hästar och hela 190 Nm. För att klara det enorma vridet och den höga effekten som finns tillgänglig oavsett varvtal har Zero även byggt in Bosch Motorcycle Stability Control med kurv-ABS och traction control. Det är en funktion som även ger möjlighet att öka återladdningen, alltså den motorbroms som laddar batteriet, rejält.

Även farthållare, värmehandtag, kraftigare laddare med kapacitet att ladda från flera faser och möjlighet att ändra laddkapacitet efter källan hör till SR/S egenskaper liksom möjligheter att förinställa start och stopp av laddning och att spara en körtur med en mängd parametrar som topphastighet, förbrukad effekt, kurvlutning med mera i Google Maps. Körturer som kan återspelas och delas…

Zero SR/S finns i färgerna blått och grått och i utrustningsnivåerna Standard och Premium. Foto: Kevin Wing, Zero Motorcycles.

Zero SR/S finns i färgerna blått och grått och i utrustningsnivåerna Standard och Premium. Foto: Kevin Wing, Zero Motorcycles.

 

Standard och Premium

Precis som SR/F kommer SR/S i två olika utrustningsnivåer – Standard och Premium. Standard är den enklare med 3 kW laddkapacitet. Premium-versionen har även värmehandtag och dubbla laddare med 6 kW laddkapacitet och kan därmed ladda tomt till fullt på cirka 2 timmar.

Båda modellerna kan dessutom ha en extra Chargetank på 6 kW och därmed nå upp till 12 kW laddkapacitet, eller en Powertank som utökar batterikapaciteten till hela 18 kWh totalt.

med tre laddare på totalt 12 kW går det att ladda SR/S från 0 till 95 procent på under timmen

Oavsett utrustningsnivå används typ 2-laddning som är den vanligaste typen på laddstolpar i Sverige och som kan växla ner laddarnas effekt efter tillgång på ström.

Då typ 2 är en trefasanslutning är Premium-versionens dubbla laddare anslutna till varsin fas och en extra 6 kW Chargetank till den tredje fasen. På så sätt kan man både välja laddkapacitet och utnyttja laddning via enfas såväl som trefas optimalt.

Via adapter går det därmed fint att även ladda långsammare via vanliga eluttag eller i högsta fart via ett trefasuttag. Med 3 kW laddning tar det 4 timmar, med dubbla 3 kW-laddare 2 timmar och med tre laddare på totalt 12 kW går det att ladda SR/S från 0 till 95 procent på under timmen!