Ett tiotal inbjudna som redan tidigare anmält sitt intresse för att få provköra den nya SR/F:en fick nu chansen till en exklusiv provtur. Det gick inte att ta miste på leendena från öra till öra när provkörarna kom tillbaka. Och superlativen lät inte vänta på sig! Men det var svårt att lägga band på sig och inte berätta och visa alla möjligheter som Zero SR/F tillför, för de är kanske lite för många för att man ska kunna ta till sig dem på en provtur.

Bild ovan: En testförare ger sig iväg på Zero SR/F efter att först ha bekantat sig med en Zero FX. Foto: Petter Hammarbäck

För egen del har det nu blivit runt 50 mil med den nya Zeron och jag lär mig fortfarande nya saker om alla de möjligheter och finesser som finns med körlägen, inställningar, laddning och fjärrövervakning.

Åke Johansson kom tillbaka efter en provtur med ett leende så stort att det var svårt att få av hjälmen.

Åke Johansson kom tillbaka efter en provtur med ett leende så stort att det var svårt att få av hjälmen.

”Fy farao vad det går!”

Min första och kanske viktigaste erfarenhet av dessa mil är att den nya läckra färgskärmen drar ögonen till sig och att man riskerar att titta lite för mycket på all dess information för att det ska vara bra för trafiksäkerheten.

Nästa erfarenhet har med den nya farthållaren att göra. Det är suveränt skönt att kunna trycka på knappen och låta elmotorcykeln hålla inställd fart. Det gör det dessutom så mycket lättare att hålla laglig hastighet och att få batteriet att räcka längre. Men med lite kraftigare återladdning/motorbroms inställd i gashandtaget blir det en ganska abrupt hastighetssänkning när man stänger av farthållaren om man inte är beredd och ger lite motgas. Hur förmedlar man egentligen det till provkörare som kanske aldrig kört en elmotorcykel tidigare?

”Häftigt! Detta är framtiden!”

Hur gärna jag än ville visa alla nyheter och möjligheter som kommer med SR/F tvingades jag motvilligt inse att man knappast kan ta till sig alla dessa nya grejer vid en kortare provtur. Framförallt inte om eldriften i sig är en ny bekantskap utan koppling och växelspak. Så jag bad provkörarna att börja i eko-läge och sedan stanna för att byta körläge trots att det går fint att byta medan man kör.

”Jag hade inte väntat mig att prestandan skulle vara så grym. Den går ju värre än min Ducati…”

Flera av testförarna kom tillbaka och hade bara testat Street-läget där effekten är begränsad till ungefär 70 %. Men de var lika glada och imponerade för det.

David Fuchs kör Ducati 916 Biposto till vardags och var mäkta imponerad över Zeros elmotorcyklar i allmänhet och SR/F i synnerhet.

David Fuchs kör Ducati 916 Biposto till vardags och var mäkta imponerad över Zeros elmotorcyklar i allmänhet och SR/F i synnerhet.

 

Vill du också provköra Zeros nya SR/F? Vi kommer att ordna fler planerade provkörningar där du är välkommen att prova längre fram i sommar. Skicka din intresseanmälan nedan så kommer en personlig inbjudan till nästa tillfälle.

Ja, såklart jag vill provköra Zeros nya SR/F! Sätt upp mig på listan och kontakta mig i god tid när det blir dags.

För dig som är seriöst intresserad och överväger att köpa en Zero kommer vi även att hålla personliga provkörningar. Då bokar vi en tid och så guidar jag dig på lite fina hojvägar så att du verkligen får lära känna den Zero du är intresserad av. Då får du även möjlighet att provköra och jämföra med andra Zero-modeller och en personlig introduktion till hur allt fungerar inklusive laddning och vilka möjliga adaptrar man kan använda för att få till den snabbladdning som passar dig bäst. Boka din personliga tur här:

Jag är seriöst intresserad av en Zero. Kontakta mig för en personlig, guidad provtur.