I somras hade jag besök av två riktiga äventyrare. De hade kört motorcykel från Mongoliet och ville veta mer om och provköra Zeros elmotorcyklar, framförallt DSR:en.

Nu har de två äventyrarna – Andreas Molin och Therese Evertsson – gett sig ut på ett nytt äventyr, fast denna gång i Europa – på en Zero DSR!

Här är deras egna berättelse med upplevelser och erfarenheter från resan mellan Ljungsbro i Östergötland och Torrevieja i södra Spanien. Men jag kunde inte hålla mig utan ville veta mer. Så jag frågade mer. Thereses och Andreas svar på mina nyfikna frågor om resan hittar du efter berättelsen nedan:

Bild ovan: Kollage av Andreas och Thereses äventyrsbilder. Alla bilder i detta reportage tillhör Therese Ewertson och Andreas Molin där Elhojsbloggen fått tillåtelse att publicera dem i denna form.


Slöladdad DSR genom Europa

Att resa med Zero genom Europa kan bli billigt. Istället för bensinräkning får man dock ta många fika-/lunchstopp, för att kunna ladda. När man kör Zero så här så kan man äntligen tävla i något där mindre är mer…

”But if less is more how you’re keeping score? Means for every point you make, your level drops.”
– Society, Eddie Vedder


Övergripande resväg. Göteborg-Kiel är dock med färja.

Måndag 23 september
Ljungsbro-Göteborg, Kielhamnen 290 (283) km.
1:a stopp Brahehus, ladda ca 40 min. 52 – 57 %.
2:a stopp Borås, ladda 3 – 25 %, 12:40 – 15:00.
3:e stopp Göteborg, ladda 3 – 12 % 17:05 – 18:00.
Kör ombord på färjan och upptäcker att vi inte kan få mer laddning på färjan.

Tisdag 24 september


Kielhamnen till Brahmsee camping. 27 km. 
Anländer Kiel 09:15. Åker till Cafe Sonntagskind för att ladda. Pratar med dem och går därifrån vid 22 %. Kommer tillbaka kl 16:30 och inser att de drog ur laddaren så vi landade på bara 25 %. Kör 23 km till Brahmsee camping. Vi har ingen EC-kontakt så börjar att ladda genom fönstret i WC, men får sedan låna en EC-kontakt (camping adapter).

Onsdag 25 september


Regn! Camping Brahmsee-Hotel Wirtshaus 287 km. 
Körde A7 bakom lastbil tills strax söder om Hamburg. Stannar o laddar vid Luneburger West. Kör sedan söderut och har hittat en camping att svänga vid, men missar avfarten p g a vägarbete. Får köra 12 km till och tar ett hotell där.

Torsdag 26 september


Väldigt mycket regn på kvällen. Hotel Wirtshaus- Hotel Zur Linde 320 km. 
Tar oss iväg i oregnigt väder och kommer ned till Fulda Therme som vi spenderar 4,5 h för att ladda. 32 – 78 %. När vi startar visar hojen 96 % på displayen. Superregnigt och tråkigt väder. Hade på custom mode och fick en ordentlig fishtail vid påfart på motorvägen. Byter till Eco-läge vid regn. När vi väl kommer fram söder om Wurzburg har hojjen effektbegränsning. Svårt att ta sig fram, dock visar den 3 %. Förbrukning enligt Zero 59 Wh/km för den regiga sista delen och Förbrukning enligt Zero 33 Wh/km för den första delen.

Fredag 27 september


Skurar och regn mitt på dagen, mestadels när vi laddade. Hotel Zur Linde, Wurzburg- Reichenau 309 km. 
Stannar vid Stuttgart och laddar i 4 h, medan det regnar. Kör sedan till Reichenau och får endast en skur över oss. Förbrukning enligt Zero 34 – 39 Wh/km.

Lördag 28 september


Reichenau- Camping Brigga, nära Brig i Schweiz 224 km. 
Kommer iväg lite sent. Blir tvungen att köpa swiss-adapter. Stannar och laddar 3 h i Rothethurm. Intressant att köra uppför Furkapasset (2 400 möh). Här drar hojen ca 1 % per km. Vi tar kvällsmat precis innan passet för att toppa upp 25 – 37 %. Väl framme vid passet har vi 14 % kvar efter 23 km körning. Men efter passet går laddningsstatus uppåt till 16 %. Viktigt att man har lite marginal. Om man kör mellan 0 – 10 % kan effektbegränsning slå in och då laddar inte hojen vid bromsning. Förbrukning enligt Zero 45 Wh/km.

Söndag 29 september


Camping Brigga- Francin, 40 km norr om Villard-Bonnot, Frankrike. 269 km. 
Kör först 30 km till Brig och tar frukost där. Vi har då bara gjort av med 9 % p g a förbrukning varit låg eftersom nedför. Förbrukning enligt Zero 19 Wh/km. Sedan kör vi till Chamonix och laddar 25 – 60 %. Kör sedan lite hårdare för att få komma fram skapligt men blir lite dumt och hamnar på 5 % och får ladda till 11 % för att ta sig fram till rummet som vi hittat på booking.

Måndag 30 september


Francin- Hotel Campaniles Nimes Sud via Villard-Bonnot 314 km
Kör 40 km till Villard-Bonnot och laddar från 82 – 94 %. Kör sedan via ett par laddstopp för att nå Nimes. Svårt att hitta camping som är öppen och inte full… Blev hotell denna natt också. Förbrukning enligt Zero 33 – 36 Wh/km.

Tisdag 1 oktober


Nimes – Serignan plague 126 km
Samt en shoppingtur och lämna Andreas vid flygplatsen. Kommer fram med 25 % och har kört snabbare än vanligt. Nu har vi äntligen nått kusten! Förbrukning enligt Zero 44 Wh/km

Onsdag 2 oktober


Beziers – Carcassonne (90km)
Therese kör solo och Andreas åker hem till Sverige. Regnigt och blåsigt, höll mestadels 90 km/h utan stopp. Kom fram med 38 %. Sov på Auberge De Jeunesse hostel mitt i fortet av Carcassonne. Dock får man inte köra fordon inne i fortet så fick leda in hojen.

Torsdag 3 oktober


Carcassonne – Andorra (160km)
Körde fina serpentinvägar med ett stopp i Ax-les-thermes. Ladda från 59 – 62 % under en lunch. Väldigt många beundrade motorcykel utanför resturangen i bergen. Kom fram till Andorra city med 32 %. Körde jätteförsiktigt denna dag!

Fredag 4 oktober


Andorra city – Tarragona ”las palmernas camping” (203 km)
Körde fram tills 38 % ladda endast till 45 % pga deras siesta så fick inte ladda längre på en service-station. Kom glatt fram med hela 13 %. Höll mellan 60 – 85 km/h under hela dagen.

Söndag 6 oktober


Endast en dagsutflykt till Pont del diable från campingen.

Måndag 7 oktober


Tarragona – Barcelona (100 km)
Tog en längre väg över bergen och genom serpentinvägar med fantastisk utsikt. Kul att kunna utnyttja batteriet och hojen till max för man vet att man vet att distansen är kort nog. Sov på Camping 3 Estrellas. Plockade upp Andreas på Barcelona Airport.

Tisdag 8 oktober


Barcelona/Camping 3 Estrellas – Camping oasis mar förbi Tarragona 112 km.
Ganska snabb motorvägsskörning 90 – 120 km/h. Förbrukning enligt Zero 52 Wh/km.

Onsdag 9 oktober


Camping oasis mar, Tarragona – Gratallops Devinssi Winery 47 km – Estanyet camping Vinaros 112 km. Totalt 159 km.
Laddar ca 2 h från 70 – 88 % på Devinssi winery. När tändning slås igång visar displayen 96 %.
Kör ganska snabbt de resterande 112 km kommer fram på 12 %. Mäter uppladdning med mätare. 9,89 kWh växelström 12 – 100 %.

Torsdag 10 oktober


Vinaros – Devesa gardens & resort, nära Valencia 184 km.
Stannade vid lunch och laddade på restaurang 58 – 67 %. Tog stadsvägen genom Valencia för att spara km och el. Kommer fram på 18 %.

Fredag 11 oktober


Devesa Gardens Valencia – camping Los pinos Denia, 84 km plus utflykt till Cap de Sant Antoni.

Lördag 12 oktober


Denia – Benidorm 55 km plus utflykter på 30 km till Parc Natural de la Serra Gelada och till restaurang.

Söndag 13 oktober


Benidorm – Torrevieja 184 km.
Ingen laddning under dagen och mest serpentinkörning mellan 5 och 1 000 m ö h i 40 – 90 km/h. En del körning längs med stranden i motvind. Färden gick via Guadelest och uppför bergen på en ytterst liten grusväg. Här räckte inte regenereringsbromsen så en hel del behövdes bromsas bort.

 

Utrustning​

Zero DSR 2016 13.0 kWh med asfaltsdäck.
Mer tekniska data: www.zero-dsr.de
Tillval: 12V uttag används för spänningsmät och temperatur samt USB-uttag. TMPM- tryckövervakning däck. Extra rem. Bagster sidoväskor.

Sammanfattning​

  • Förbrukning typisk motorväg i 120 km/h 1 km/% laddning, d v s man kommer ca 100 km på en laddning
  • Förbrukning typisk landsväg i 60 km/h 2 km/% laddning, d v s man kommer ca 200 km på en laddning
  • Total distans: 3 587 km.

För miljönördar så är en intressant detalj att förbrukningen för en elmptorcykel är väldigt låg. En vanlig bensin-mc drar ju ofta 0,5 l/mil i blandad körning. Varje l bensin innehåller 9,1 kWh, således drar en fossil mc typ 4,5 kWh/mil eller 45 kWh/100 km motsvarande energivärde.

Zeron drar en tiondel av det, nämligen 1,9-6,6 kWh/100km. Alltså en storleksordning bättre i energi per personkilometer som vi kör med elhojjen. Nu har vi två personer kört ca 400 mil på 3,9 kWh/100km eller 0,39 kWh/mil. Det motsvarar energimängden av 4 cl bensin per mil. Känns ju ganska grymt på två pers. Så ca 2 cl per mil… eller 2 ml per km.

Generella tips

Andreas Molin och Therese Evertsson.

Andreas Molin och Therese Ewertson.

Det går snabbare att ladda vid högre procent p g a högre batterispänning i Zeron. Det är alltså bra att stanna tidigt på dagen och ladda innan man kör vidare. Laddningen till batteriet på DC-sidan sker med 12 A likström och eftersom batterispänningen i Zeron är 93-116 V, beroende på laddningsnivå. Laddningen varierar således mellan ca 1100-1350 W. Ombordladdaren maxar på ca 5,5 A växelström 230 V, vilket gör att det räcker att ta en campingplats med 6 A.

Det är nästan uteslutande ditt vindmotstånd som avgör förbrukningen och därmed hur långt man kommer på en laddning. Generellt är det din hastighet som avgör vindmotståndet, dock spelar ju motvind och vindsug en hel del roll. Sedan spelar självklart regn, blöt vägbana, aerodynamik på klädsel, sittställning och lastvikt en del roll. Lastvikt spelar dock förvånansvärt lite roll. På denna trip har vi oftast varit två på motorcykeln.

Ett exempel på hur man kan komma särskilt långt är genom att lägga sig bakom en lastbil på en motorväg, men det är ett ytterst tråkigt sätt att färdas. Ett mycket roligare är att välja serpentinvägar upp och nerför berg. Om vägarna bara inte är alltför sluttande eller kurviga så kan man regenerera all höjdenergi till el på nedvägen. Det finns egentligen bara en typ som är lite för brant för att man inte ska kunna regenerera elen. Exempel på detta är grusväg över ett pass vid Guadalest.


Petter frågar Andreas och Therese:

Kunde ni hitta på något bra att göra under laddstoppen eller hur mycket väntan blev det?

Therese: Det blev väldigt mycket väntan, vissa dagar 6-7 timmar. Sysselsättningen blev då promenader, se städer, spela spel och kaffe. Mycket kaffe.

Andreas: Hmm, det är ju lite väderberoende. Var ju ganska tråkigt i regnet i Tyskland, men att gå på Therme var ju en ganska passande grej då i kylan. Det kändes ganska lätt att förströ tiden när vi väl kommit till Alperna och sedan Medelhavet. Strand, bergsvandring… Jag tyckte också det var fint att sitta och äta middag i en by för att vänta in solnedgång över Furkapasset i Schweiz…

Andreas Molin och Therese Ewertson på Zero DSR genom Europa.

Andreas Molin och Therese Ewertson på Zero DSR genom Europa.

Hur var det att åka så långt på en Zero för förare och passagerare?

Andreas: Jo det kändes, framförallt mest när man körde över 2 h per dag. Det blev trångt vid grenen och vid inbromsning fick jag vikten av medryttaren på mig… Jag var oftast förare. ? Åkte med lite bakpå utan packning o då kändes det helt ok!

Therese: Som passagerare måste jag erkänna att med våran packning blev det inte optimalt utan korrekta packboxar som gör att man får mer utrymme bakom. Som förare har jag inget negativt att säga, ren körglädje och komfort.

Något ni skulle gjort annorlunda med facit i hand?

Therese: En snabbladdare hade inte varit fel. För en längre resa hade jag utan tvekan köpt en passande topbox.

Andreas: Gärna kanske sett till att komma med tåget så vi kunde sluppit autobahn, p g a vädret. Men var en viktig upplevelse också för att se om det går att ”köra ikapp” och det gick ju med 3 dagars försprång så vann vi typ 1 dag. Hade vunnit 2 dagar om vi fått laddning på färjan…

Det bästa och det sämsta på resan?

Andreas: Generellt södra delen för min del. Skönt att veta att vi bara behövde snitta 10 mil om dan för att komma fram gav att man njöt av tröga serpentinleder…

Therese: Jag njöt av att köra med automat bland berg och serpentinvägar, då det blev 100 % fokus på att ha kul. Samt kul att se hur man får tillbaka procent i nedförsbacke, blev nästan som en tävling att se hur sparsamt och snålt man kunde köra. Sämsta är väl distansen, klart man hade blivit glad för 10 mil extra på en så lång resa.

Vad har resan givit er?

Therese: Mersmak för el och kommit över räckviddsångesten.

Andreas: Mer äventyrslust, har en dröm om att åka långt på detta sätt. Sett att det funkar. Jag blev glatt överaskad av hur mycket energieffektivare elmc är gentemot traditionell fossil.

Stort tack, Andreas och Therese, för att ni delar med er av era erfarenheter!

Kollage av Therese Ewertsons och Andreas Molins bilder från deras Europatouring med en Zero DSR.

Kollage av Therese Ewertsons och Andreas Molins bilder från deras Europatouring med en Zero DSR.


Se fler bilder från deras äventyr på deras Instagramkonton:

Andreas Molin på Instagram: Therese Ewertson på Instagram:
finarfin1 tewertson