I slutet på förra veckan log äntligen vårsolen mot södra Sverige och så fort vägarna torkat upp hjälpligt fick ett otåligt ekipage äntligen komma ut på lite asfaltsbete. Den långa vinterns vila hade inte satt några spår i SR:ens kalla stålhjärta, men det hade definitivt skett något med dess själ! Trots kylan kändes den frustande hingsten mer alert än någonsin, och även räckvidden verkade ha förlängts.

Bild ovan: Premiärtur 2018 med Zero SR 2017. Foto: Petter Hammarbäck

Jag vet inte vem som hade roligast, SR:en eller jag, men trots bitande kyla blev det en rejäl tur och det var naturligtvis alldeles, alldeles underbart att få inviga säsongen på detta sätt. När nyhetens behag hunnit lägga sig något dök funderingarna upp. Har det hänt något med elhojen under vintern? Den uppför sig inte riktigt som tidigare.

Snabbare och längre?

Det är naturligtvis svårt att säga att accelerationen blivit ännu bättre, men känslan av att den ökat, framförallt i lite högre hastigheter, ville inte riktigt släppa. På samma sätt verkade färddatorn ha fått en rejäl släng av vårkänslor. Den beräknade nämligen räckvidden till helt nya vidder jag aldrig skådat tidigare.

I måndags kom så den första inplanerade kundprovkörningen och med sig hade hen ett ännu mer välsignat hojväder med både sol och försommarvärme. Dagen till ära tog vi även ut vår nya demohoj Zero FX ZF7.2 av 2018 års modell på premiärtur och det blev en underbar runda till med ännu fler nya erfarenheter.

FX:en har växt till sig

FX:en har verkligen växt till sig! På papperet syns inga stora skillnader annat än att batteriets kapacitet och räckvidden ökat med 10 procent. Men tillsammans med den nya, förbättrade omkörningsprestandan upplevde jag FX 2018 som en betydligt mer potent och rejäl elhoj. Den egentligen ganska modesta utökningen av räckvidd har verkligen gjort den betydligt mycket mer användbar, och det var inte bara färddatorns förtjänst. Jag kunde nämligen inte hålla mig.

Den nya FX:en fick även följa med hem den kvällen och eftersom den var helt grön på omgivningarna var jag ju även tvungen att visa den runt på några kurvigare vägar. Väl hemma stod svaret i ODO-metern – 114 km. På en laddning! Det räcker gott och väl för mitt pendlande även om det skulle krävas en lite kurvigare omväg hem.

Zero FX ZF7.2 har blivit märkbart rappare och klarar nu 10 mils landsvägskörning på en laddning! Foto: Petter Hammarbäck

Zero FX ZF7.2 har blivit märkbart rappare och klarar nu 10 mils landsvägskörning på en laddning! Foto: Petter Hammarbäck

I FX:ens fall är det uppenbart att förbättringarna är ett direkt resultat av de nyheter Zero lanserade 2018 – förbättrad omkörningsprestanda och 10 procent högre batterikapacitet. Det handlar dels om ett förbättrat batteripaket, dels om en programuppdatering som tillåter ett ökat effektuttag. Men vad var det som hände med SR:en av 2017 års modell?

Programuppdateringar som gör skillnad

Under vintern har det släppts programuppdateringar till Zeros elmotorcyklar, både för huvuddator och batteristyrsystem. Under senare delen av vintern har uppdateringarna kommit lite tätare och det är helt enkelt resultatet av dessa som visar sig både i 2018 och tidigare års modeller när de uppdateras.

I SR:ens fall förefaller det alltså som att även den fått del av den förbättrade omkörningsprestandan och i viss mån även en räckviddsförlängning. Huruvida detta beror på att färddatorn fått en mer optimistisk inställning eller om det faktiskt är så att Zero lyckats med konststycket att effektivisera eldriften ytterligare vågar jag inte svara på, än. Men det är ju fullt möjligt.

På Facebook-gruppen Zero Motorcycles Owners Group har det även rapporterats om problem med de nya uppdateringarna, framförallt bland de lite äldre Zero-modellerna, som uppges kunna tappa de sista kvarvarande procenten oroväckande snabbt. Det kan kanske vara en anledning till att det kommit ett antal nya uppdateringar på sistone.

Min personliga teori är dock att det främst är färddatorns nya mer optimistiska inställning som kan spöka. Den som vant sig vid en lätt pessimistisk färddator och upptäcker att det trots allt går att köra en bit till även när färddatorn och batteriet hamnat på 0 procent är nog mer benägen att ta ut svängarna även efter en uppdatering till en mer optimistiskt räknande färddator. Och då kan det förstås vankas motion när gränserna testas.

Välkommen att prova själv!

Just nu har vi två körbara demohojar tillgängliga för provkörning – en uppdaterad Zero SR 2017 och en Zero FX 2018. På väg är även den nya Zero DSR Black Forest Edition med den nya 6 kW Charge Tank-snabbladdaren.

Därmed får vi väl säga att 2018 års hojsäsong nu är invigd. Varmt välkommen till Mickes Motor i Växjö för att provköra du också.

Personligen är jag som regel på plats på måndagar och övrig tid efter överenskommelse, men det går förstås att provköra även övrig tid (med viss risk för att någon av elhojarna redan är ute och kör…).

Zero DSR Black Forest Edition med den nya 6 kW Charge Tank-snabbladdaren. Foto: Zero Motorcycles

Zero DSR Black Forest Edition med den nya 6 kW Charge Tank-snabbladdaren. Foto: Zero Motorcycles

Vill du bli meddelad när nya inlägg görs på elhojsbloggen? Ange din e-postadress här nedan så får du ett kort mail med rubriken när nya inlägg görs. Vill du inte ha fler meddelanden kan du enkelt avsluta själv – det finns en direktlänk för att avprenumerera i varje mail.

[email-subscribers namefield=”YES” desc=”” group=”Public”]