Med en bakgrund från motocross skapade entreprenören Stefan Ytterborn det svenska elmotorcykelmärket Cake 2016 och den första modellen Kalk 2018. Sedan dess har märket breddats med flera varianter av Kalk, modellerna Makka och Ösa, och även barnmodellerna Ready, Steady och Go. Här är en provkörning av den gatlegala MC-modellen Ösa.

Utseende är förstås en smaksak och vi kan väl konstatera att Cake Ösa inte är lik någon annan hoj oavsett drivmedel. Men det slår mig också att den kraftiga rambalken som ger hojen det speciella utseendet även är något ganska praktiskt.

Sadeln spänns fast med en snabblåsning som är enkel att lossa och gör det synnerligen enkelt att flytta sadeln i längsled och på så sätt ändra körställning för olika förare. Lasthållaren bakom sadeln är fäst på samma sätt och kan också flyttas, och du kan även montera fler enheter och lasthållare, även framför sadeln.

Cake Ösa har en smart och flexibel lösning för att fästa last och sadel på den längsgående rambalken.

Cake Ösa har en smart och flexibel lösning för att fästa last och sadel på den längsgående rambalken.

 

En laståsna med ös och klös?

Cake Ösa är alltså lite av en laståsna som kan bära och transportera det mesta, även surfingbrädor med rätt fästen. Frågan är dock hur långt och hur fort?

När jag svingar benet över sadeln touchar jag lastplattformen där bak som är ganska bred och täckt med ett lastnät. En stor och kraftig pakethållare som inte riktigt är anpassad för vanliga toppboxar utan snarare är tänkt att bära last av egen kraft.

Cake Ösa är mycket tyst och har drivrem för ren och underhållsfri körning.

Cake Ösa är mycket tyst och har drivrem för ren och underhållsfri körning.

Startsekvensen är lite annorlunda och saknar nyckel. Batteriets ”startas” och stängs av med en tryckknapp, därefter startas displayen och efter att ha angett en kod med knappar på displayen är hojen redo att köras.

Displayen är en ganska enkel sak som i princip bara visar hastighet och batteristatus, men man kan även ändra körläge och välja återladdning/motorbroms med knapparna.

Enkel men funktionell, men med låg placering som gör att man måste titta ner för att se hur fort det går.

Enkel men funktionell, men med låg placering som gör att man måste titta ner för att se hur fort det går.

Jag börjar i det lägsta läget och finner att hastigheten begränsas vid 45 km/h. Ett tryck på effektknappen öppnar upp hastigheten och i tredje läget är det full effekt och maxfart som gäller, det vill säga 10 kW.

Efter att ha gasat på lite släpper jag gasen och finner mig rullande på frihjul. Ett tryck på nästa knapp växlar läge för återladdning och ger mig motorbroms som laddar batteriet. Den tredje knappen växlar bara visning mellan trippmätare och ODO-meter.

Cake Ösa är en lätt motorcykel. Den är fantastisk smidig att köra, lätt att styra och den väger bara 79 kg fulltankad. Men jag måste erkänna att jag hade hoppats på lite kraftfullare lättviktsmotor. En sak som skiljer elmotorer från vanliga förbränningsmotorer är att de ofta har en kontinuerlig maxeffekt och en mer temporär eller tillfällig toppeffekt som kan vara rejält mycket högre. Motorcyklarna klassas som regel efter den kontinuerliga maxeffekten.

Storleksjämförelse 79 kg Cake Ösa och 130 kg Zero FX.

Storleksjämförelse 79 kg Cake Ösa och 130 kg Zero FX.

I exempelvis Zero FX:s fall är den kontinuerliga effekten 15 kW medan den mer tillfälliga uppgår till 34 kW.

Cake Ösa håller dock vad den lovar och den kontinuerliga maxeffekten på 10 kW tillåts inte öka ens tillfälligt vilket gör den till en ganska accelerationssvag motorcykel med begränsade fartresurser.

Körglädje och känsla

Även om jag personligen är barnsligt förtjust i kraftfulla motorer som kan öka mina endorfinnivåer, inser jag att fart och körglädje inte är samma sak. Och även om Ösa inte precis öser oss framåt innebär den lätta och snabbsvängda elhojen med de skotersmå hjulen en oväntat snabbsvängd och körglad maskin redan i ganska låga hastigheter.

Ösa är verkligen en kul och lättkörd elhoj i stadstrafik som även klarar landsväg, men inte några längre sträckor eller högre farter.

På äventyr med Cake Ösa.

På äventyr med Cake Ösa.

När vi fått upp farten på motorleden runt stan stannar hastighetsmätaren på mellan 80-85 km/h och batteriindikatorns fält släcks ett efter ett i oroväckande hög takt. När det bara är ett streck kvar sjunker hastigheten till ca 75 km/h och när vi svänger av motorleden släcks även det sista fältet i batterimätaren, men vi kommer fram till målet utan problem.

Räckvidd och kapacitet

Cake uppger en räckvidd på 86 km och det går säkert att uppnå i stadstrafik med lite lägre hastighet. Men när man kör i landsvägsfart drar Cake Ösa ungefär lika mycket som andra jämföra elmotorcyklar – 0,5-1 kWh per mil. Och då räcker det 2,5 kWh stora batteriet till 3-4 mil. Men Cake har tänkt längre än så.

Även batteriet är enkelt urtagbart och lyfts ur ramen med ett handtag och hålls fast med en rem. Praktiskt! Detta gör det även möjligt att snabbt byta ett urladdat batteri mot ett laddat och köra vidare medan det urladdade laddas.

Batteriet är placerat i botten av motorcykeln och hålls fast med en rem.

Batteriet är placerat i botten av motorcykeln och hålls fast med en rem.

 

Laddning

Batteriet väger 17 kg och kan både laddas direkt på plats i Ösa eller bäras med och laddas någon annanstans. Det finns dessutom fler anslutningar på batteriet som ger andra laddmöjligheter. Förutom motorcykelns egen strömanslutning finns även en för en extern laddare och två för extern last – dubbla 5 volts USB-uttag och ett 12 volts uttag.

Extra eluttag på Cake Ösas batteri.

Extra eluttag på Cake Ösas batteri.

Laddning görs med en extern laddare på 1 000 watt vilket fyller upp ett tomt batteri på 2 timmar lite styvt. Men den externa laddaren tar både en del plats och tillför vikt.

Kanske därför som den lätta elmotorcykeln inte har någon inbyggd laddare utan förlitar sig på den externa. Men det innebär även att man måste ha med sig en extern laddare för att kunna ladda borta.

Cake Ösa har extern laddare på 1 kW. Batteriet är på 2,5 kWh.

Cake Ösa har extern laddare på 1 kW. Batteriet är på 2,5 kWh.

 

Nej tack, ingen Ösa för min del!

Cake Ösa är en kul lösning som närmast för tankarna till stadsbud och stadspendlare där en moped är för långsam. Men nu är ju det här en blogg om elmotorcyklar där jag kan uttrycka mina högst personliga åsikter, så:

För mig personligen är Ösa överhuvudtaget inget alternativ. I min fartskadade hjärna är en så här motorsvag elhoj mer av trimmad moped än en motorcykel.

Även om man bortser från den klena motorstyrkan skulle den låga toppfarten göra mig till en bromskloss på 2+1-vägen till jobbet. Och den begränsade räckvidden skulle göra det svårt att nå hem igen efter en arbetsdag, i alla fall när laddaren står kvar där hemma.

En Cake med ett större batteri och kraftigare motor skulle mycket väl kunna uppfylla mitt behov av pendling, men det krävs ändå ganska mycket mer för att tillgodose min nöjeskörning, typ en femfaldig ökning av effekt och energinivå. Och det är kanske lite mycket att hoppas på?

FAKTAUPPGIFTER Provkörd Jämförd med
Märke Cake Zero
Modell ÖSA FX
Årsmodell 2022 2022
Max effekt 13 hk / 10 kW 46 hk / 34 kW @4 300 rpm
Max vridmoment 42 Nm 106 Nm
Toppfart 90 km/h 137 km/h
Räckvidd stadskörning 84 km 146 km
Räckvidd landsväg 90 km/h 36 km 90 km
Räckvidd motorväg 110 km/h rekommenderas ej 63 km
Räckvidd blandad körning Uppgift saknas 87 km
Räckvidd enligt EU-standard Uppgift saknas 104 km
Batteri 50,4 volt Premium 21700 lithium cells 102 volt Z-Force Li-Ion intelligent integrated
Batterikapacitet 2,6 kWh 7,2 kWh
Nominell kapacitet Uppgift saknas 6,3 kWh
Garanti batteri Uppgift saknas 5 år, obegränsad körsträcka
Batterilivslängd (80 % kap) Uppgift saknas 2 500 fulla laddningar
Laddning Extern 1 kW inbyggd 650 W
Laddtid 100 % AC 3 timmar 9,2 timmar
Snabbladdning Uppgift saknas via extern port
Laddtid via snabbladdare Uppgift saknas 1,3 timmar
Sadelhöjd 800 mm 881 mm
Vikt 89 kg 131 kg
Garantitid mc/batteri 2/5 år
Cirkapris 105 000 kr 155 000 kr
Tillverkarens info https://ridecake.com/en-SE/osa https://www.zeromotorcycles.com/en-gb/model/zero-fx

Tack till Bike Heaven i Växjö för lån av Cake Ösa.