Du har kanske hört begreppet räckviddsångest? Det är ett ord som myntades när elbilar började rulla på våra vägar och avser den rädsla man kan känna för att batterikraften inte ska räcka ända fram till målet. Frågan är dock om inte begreppet passar körning av förbränningsmotorer bättre?

Foto ovan: Räckviddsångest handlar om att vara rädd för att inte nå fram. Med Zeros elmotorcyklar går det dock fint att vinna längre räckvidd genom att anpassa sitt körsätt. Här visas ankomst med 0 procent batterikapacitet kvar och en beräknad återstående räckvidd på 700 meter. Foto: Petter Hammarbäck 

För egen del har jag stött på känslan många gånger, inte minst i bensindrivna fordon som ibland fått puttas, ibland kunnat vaggas för att få fram bränsle så att jag ska nå fram till närmaste mack.

Optimism och övertro under de första riktiga åkturerna med elmotorcykel lät mig även smaka på räckviddsångesten. Visst var det nervöst att fundera över hur tungt det skulle bli att knuffa hojen upp för backarna, och visst ångrade jag att jag gett mig ut på den sista avstickaren. Men jag kom fram utan att behöva putta genom att köra mer ekonomiskt.

Jag kom även ganska snabbt fram till att detta med räckviddsångest är ett starkt överdrivet begrepp som egentligen är vanligare bland bränsledrivna fordon än bland eldrivna.

Du kan själv bestämma räckvidden

I min bil slutar färddatorn visa återstående räckvidd när bränslemätarens varningslampa lyst ilsket några mil. Då släpper man som regel lite på gasen och försöker köra så ekonomiskt som möjligt för att nå fram. Effekten av denna försiktiga körstil är dock begränsad. I min bensindrivna bil kan jag kanske sänka bränsleförbrukningen från 0,9 till 0,8 liter per mil genom att köra så sakta att det bildas köer bakom mig.

Med eldrift har man mycket större möjligheter att påverka räckvidden genom att anpassa farten, helt enkelt därför att en förändrad körstil gör mycket större skillnad.

Halverad hastighet dubblerar räckvidden

Med en elmotorcykel med energimätning ser man det direkta resultatet av en förändrad körstil. Över 110 km/h snittar elförbrukningen som regel på 1000 Wh/mil. I 70 km/h är elförbrukningen kring 600 Wh/mil och i 50 km/h under 500 Wh/mil. Elförbrukningen halveras alltså i princip när hastigheten sänks till hälften med en elmotorcykel.

Det är detta som är anledningen till att den angivna räckvidden kan skilja så mycket för olika typer av körsätt, men också det som gör att man kan påverka räckvidden avsevärt när batterikraften håller på att ebba ut.

Färddatorn räknar om och anpassar sig

Zeros färddator räknar dessutom om den beräknade räckvidden när du ändrar körsätt och du ser snabbt resultatet av en hastighetssänkning när det bara är några få kilometer kvar.

Inte ens när färddator och batteriindikator noterar 0 procent och 0 km tar det helt slut utan du kan fortsätta köra i mopedfart ytterligare en bit.

Så det här med räckviddsångest skulle jag vilja påstå är något som vi med elfordon är ganska förskonade ifrån.