I väntan på den nya batterioptimeringsfunktionen som själv anpassar batteriets laddningsnivå efter en viss tids lagring kan det vara idé att själv anpassa nivån efter de nya riktlinjerna. Zeros tidigare råd har varit enkla. Ladda upp och ställ undan hojen och se bara till så att det finns laddning kvar i batteriet. De nya riktlinjerna är dock lite mer specifika, men fortfarande lätta att följa.

Bild ovan: Ett litiumjon-batteri håller strömmen väldigt länge, men om det laddas ur allt för djupt går det inte att ladda igen. Så se till att det finns ström kvar även under längre förvaringar.  Foto: Petter Hammarbäck

Via appen Zero Motorcycles kan du koppla ihop dig med en Zero-motorcykel via Bluetooth. Bild: Skärmdump från appen i en iPad.

Via appen Zero Motorcycles kan du koppla ihop dig med en Zero-motorcykel via Bluetooth. Bild: Skärmdump från appen i en iPad.

1. Se till att batteriet håller cirka 60 procent laddning när du ställer in motorcykeln.

2. Kolla till batteriets laddning en gång per månad genom att slå på tändningen och läsa av status i instrumentpanelen. Förvaras motorcykeln ute i minusgrader kan det vara bra att kolla till den lite oftare.

3. Om batteriladdningen sjunker under 30 procent, anslut laddaren och ladda upp batteriet till strax över 60 procent igen.

En av 2019 års nyheter är en ny batterioptimeringsfunktion som även kan anpassa batteriet för långtidslagring. Med den nya optimeringsfunktionen behöver vi inte längre tänka på sånt.

Ställer du in elmotorcykeln med 100 procent laddning kommer optimeringsfunktionen efter ett tag att börja tappa ur batteriet för att nå 60 procent laddningsnivå istället vilket är den optimala nivån för långtidslagring av ett litiumjonbatteri.

Optimeringsfunktionen kommer även att omfatta tidigare Zero till och med 2017 års modeller, det vill säga alla de som kan uppdateras via mobilappen. Funktionen kommer att skickas ut som en programuppdatering så att alla som kan får tillgång till den och därmed också kan vinna bästa möjliga batterilivslängd.

Men i avvaktan på denna nyhet kan vi alla hjälpa batteriet lite på traven och själva se till att vinterförvara våra Zero med optimal batteriladdning. Har du för mycket laddning är det antagligen enklast att ta en tur när väder och väglag tillåter och manuellt köra ner till önskad nivå.

Det går förstås även att lämna tändning och lyse på ett tag för att sänka nivån, men det finns även inbyggda skydd för detta som stänger av motorcykeln efter en viss tids inaktivitet. Dessutom tar det ganska lång tid. Att sänka nivån från 100 procent till 60 procent med ett 13 kWh batteri med hjälp av lyse och tändning tar åtminstone 70 timmar…

Foto: Zero Motorcycles

Foto: Zero Motorcycles