”0 utsläpp” vore ju det enkla svaret, och det står redan N/A i tillverkarintyget, men frågan var inte formulerad som en fråga utan löd: ”Fordonet kan inte registreras då p. 3.2.15 avgasdirektiv, saknas. Vänligen inkom med ett nytt korrekt CoC i original.”

Bild: Anonymiserad skärmdump på mail från Transportstyrelsen

Det är inte var dag man får mail från Transportstyrelsen, men eftersom jag väntat i snart två veckor på att få den senaste motorcykeln registrerad var det i alla fall en bekräftelse på att det är något på gång.

De har väl haft mycket att göra, och då händer det inget på ett tag, men sedan dimper det ner en skylt i lådan när det är klart. Normalt sett. Men inte idag. Istället kom alltså en begäran om ett nytt intyg med avgasdirektiv för en elmotorcykel.

CoC-intyg är tillverkarens intyg (Certificate of Conformity) där fordonet beskrivs på ett enhetligt sätt. Här är ett exempel på det intyg som alltså inte blev godkänt denna gång, men som godkänts tidigare:

Certificate of Conformity, som CoC står för, är ett tillverkarintyg som krävs för att kunna registrera ett fordon.

För ett halvår sedan hade vi samma problem med ABS-bromsarnas beskaffenhet. Zero tyckte inte att punkten 6.2.4 behövdes eftersom det var självklart då ABS-bromsar är ett av kraven för att en motorcykel ska kunna bli Euro 4-godkänd. Tyvärr hamnade en kund i kläm och fick vänta onödigt länge på sin registreringsskylt eftersom Zero då trodde att de kunde övertala en svensk myndighet.

Till slut fick Zero ge med sig och ta fram nya intyg där det framgår vilken typ av ABS-bromsar det rör sig om. Se punkt 6.2.4 tillagd som nummer tre till vänster. Så nu vet vi förhoppningsvis bättre och kan lösa det betydligt mycket snabbare. Men jag kan bara föreställa mig vad amerikanska Zero ska tycka om att behöva ange avgasdirektiv för en elmotorcykel utan avgaser…

Så för säkerhets skull ringde jag först till Transportstyrelsen för att fråga om det verkligen var nödvändigt med avgasdirektiv för helelektriska fordon. Men jodå. Det är nya direktiv uppifrån, utan dessa uppgifter kan vi inte registrera fordonet, blev svaret.

Så nu jobbar jag med att få Zero att ta fram nya CoC-intyg till den aktuella och alla efterföljande nya elmotorcyklar. Och det innefattar även de två nya Zero DSR Black Forest Edition som anlände så sent som i går:

Två nya Zero DSR Black Forest Edition har nu anlänt till Växjö. Den ena ska till Kävlinge och den andra stanna och bli demo tillgänglig för provkörning på Mickes Motor i Växjö.

Två nya Zero DSR Black Forest Edition har nu anlänt till Växjö. Den ena ska till Kävlinge och den andra bli demo tillgänglig för provkörning på Mickes Motor i Växjö.

Jag måste därför be berörda kunder om ursäkt för att det kan bli förseningar med registreringen, men lovar att göra mitt bästa för att få fram nya CoC-intyg så snabbt som möjligt. I och med att CoC-intyget är ett papper som bara kan utfärdas av tillverkaren måste Zero i USA ta fram nya. Men bollen är nu i rullning och Zeros europakontor är redan igång med att få tillverkaren i USA att utfärda nya…

Fortsättning följer.

BTW, här hittar du mer om Zeros nya DSR Black Forest Edition


Vill du bli meddelad när nya inlägg görs på elhojsbloggen? Ange din e-postadress här nedan så får du ett kort mail med rubriken när nya inlägg görs. Vill du inte ha fler meddelanden kan du enkelt avsluta själv – det finns en direktlänk för att avprenumerera i varje mail.

[email-subscribers namefield=”YES” desc=”” group=”Public”]