På en elmotorcykel blir kedjan den felande länken som kräver smörj. Med en drivrem blir det möjligt att köra elmotorcykel utan behov av olja eller smörja, och det blir även rent, tyst och i princip underhållsfritt. Men en drivrem håller inte i evighet.
Så här gör du för att hålla drivremmen intakt länge, och så här går det till att byta drivrem på en Zero.
Bild ovan: Nyfrästa grusvägar med vassa stenar kan i värsta fall slita av en drivrem när körningen blir allt för inspirerad. Foto: Petter Hammarbäck
Zero rekommenderar byte av rem efter cirka 3 500 mil för modellerna S, SR, DS och FXS. För modellerna DSR och FX rekommenderas byte efter 2 500 mil. Skillnaden i rekommendationen består i det extra slitage som mindre grusvägar och terrängkörning kan innebära. Men det handlar inte bara om grus och sten.
En vanlig orsak till brott på drivremmen är när det greppar efter kraftiga hjulspinn. Då Zero inte har någon växellåda kan bakhjulet mycket snabbt få upp riktigt hög fart i ett hopp, och när bakhjulet sedan greppar med gaspådrag sker ett ryck i remmen som renderat i ett antal rembrott. Det är kanske till och med den vanligaste orsaken.
För att få remmen att räcka så länge som möjligt bör du därför hålla den ren från smuts och grus som kan orsaka slitage, och se till att släppa gasen om du hoppar med din Zero. Och om olyckan ändå är framme gör du så här om du vill byta remmen själv:
OBS! De anvisningar som ges i filmen avser byte av 17 mm bred drivrem. 2016 års Zero och tidigare årsmodeller har en smalare 14 mm bred rem som inte bör spännas lika hårt som den nyare, bredare 17 mm remmen. Här är Zeros rekommenderade värden för drivremmens spänning:
- Avlyssnad frekvens:
17 mm drivrem: 42,5 Hz – 73,6 Hz
14 mm drivrem: 34 Hz – 50 Hz - Med testverktyg:
17 mm drivrem: 25 kg – 76,5 kg
14 mm drivrem: 20 kg – 30 kg
Rembytesinstruktion som PDF:
OBS! Film och instruktion ovan avser Zero S, SR, DS, DSR, FX och FXS. Zero SR/F och SR/S har en annan bredare rem och ett bredare mellanrum mellan motor och sving, så där är det enklare att byta rem utan att behöva demontera svingen.
Så här kollar du att remmen är rätt spänd, med app och verktyg:
Kedjedrift för riktigt tuffa tag
För den som vill ha ett drivpaket som lämpar sig bättre för tuffare terrängkörning rekommenderas Zeros kedjekonverteringskit som finns till de flesta modeller. Här är en amerikansk video som visar hur man kedjekonverterar en Zero FX:
Värt att tänka på är dock att kedjekitet ger en lägre utväxling vilket får till följd att hastighetsmätaren visar fel. Det går dock fint att ändra detta med en programinställning, men då krävs assistans från en servicedator och det kräver i sin tur besök hos en återförsäljare för denna ändring. Ett alternativ kan vara att själv skaffa ett lite större framdrev och på så sätt minska felvisningen som kedjekitets drevning annars ger.