Hitta elmotorcyklar

Foto: Zero Motorcycles

Som partisk användare, importör av och återförsäljare för Zero Motorcycles rekommenderar jag naturligtvis Zero och att du kommer till Mickes Motor i Växjö för att se, provköra och kanske handla din nya elhoj. Vill du träffa mig öga mot öga hittar du mig säkrast på Mickes Motor på måndagar.

Här kan du se mer om Zero på Mickes Motor:

Och här hittar du den amerikanska tillverkarens egna sidor om Zero Motorcycles:

Men det finns trots allt fler ställen i Sverige som säljer Zero Motorcycles – MC-Konsult i Lidköping och Sulas i Uppsala/Strängnäs.

Och så finns det förstås även fler elmotorcyklar än Zeros:

Vill du veta mer om Volta är det GMS Group i Huskvarna som är svensk importör av den spansktillverkade elhojen.

 

Volta BCN City

Volta BCN City

 


 

Italienska Energica har en svensk importör i företaget E-MC Sweden som håller till utanför Lund.

Energica Ego. Bildkälla: Energica Motorcycles.

Energica Ego. Bildkälla: Energica Motorcycles.

 


 

KTM:s E-Freeride – en elmotorcykel där motor och batteri är en försluten enhet som gör det möjligt att köra elektriskt även i de värsta lervällingarna.

KTM E-Freeride. Bildkälla: KTM.

KTM E-Freeride. Bildkälla: KTM.

 


 

Svenska Cake är en nykomling som låtit tala om sig på senare tid och nu även släppt en gatlegal variant kallad Kalk som du hittar mer om här.

Cake Kalk&. BIldkälla: Cake

Cake Kalk&. BIldkälla: Cake

 


 

Regend No 1 är en annan svensk nykomling som du kan läsa mer om här.

Regent NO.1. Bildkälla: Regent Motorcycles.

Regent NO.1. Bildkälla: Regent Motorcycles.

 


 

Och så förstås Harley Davidsons nya – LiveWire

H-D Livewire. Bildkälla: Harley-Davidson

H-D Livewire. Bildkälla: Harley-Davidson.

 


 

Härutöver finns det två spännande trehjuliga elmotorcyklar – trikes, som faktiskt båda tillverkas och inom kort även säljs i Sverige:

Ola Svensson har utvecklat och tillverkat en eldriven gocart för gatan - OMotion ETR. Och nu ska den lanseras i Europa. Foto: Petter Hammarbäck

Omotion i skånska Staffanstorp, bygger triken Omotion ETR som vi faktiskt provkört här på elhojsbloggen och står nu inför lansering av sin andra generation trike kallad Omotion 2. Se mer om Omotions trikes på https://omotion.se.

 


 

En annan lika spännande trike, som använder Zeros drivlina och är skapad av en före detta konstruktör på Koenigsegg, är Ecoist:

Ecoists första riktigt körbara prototyp har nu rullat ett år och även varit med om en olycka, men reparerats igen.

Se mer om Ecoist på https://www.ecoistcars.com

Det finns dessutom ett antal ytterligare elmotorcyklar i olika stadier, men som inte säljs i Sverige, än.


 

Fler spännande elhojar på väg?

Triumph TE-1 prototype

Triumph TE-1 prototype. Bildkälla: Triumph Motorcycles/Williams Advanced Engineering

Brittiska Triumph har nyss gått ut med lite mer info om en kommande prototyp till elmotorcykel kallad Triumph TE-1 med dessa kända/förväntade prestandauppgifter:

Williams sammansatta eldrivna i en Triumph-ram som ska bli till Triumph kommande elmotorcykel TE-1.

Williams sammansatta eldrivna i en Triumph-ram som ska bli till Triumph kommande elmotorcykel TE-1.

Motor: Integral Powertrain

Motorvikt: 10 kg

Max effekt: 130 kW/174 hk

Kontinuerlig effekt: 80 kW/107 hk

Batterikapacitet: 15 kWh

Batterispänning: 360 volt

Batteriets laddnings/urladdningskapacitet: upp till 170 kW/228 hk (teoretiskt)

Laddtid 0-80 %: 20 minuter (teoretiskt)

Räckvidd: 200 km (teoretiskt)

 


 

En annan elmotorcykeltillverkare som länge varit på tapeten utan att riktigt komma till skott är Lightning Electric Motorcycle med sin elektriska supersporthoj LS-218:

Lightning LS-218. Bildkälla: Lightning Motorcycles.

Lightning LS-218. Bildkälla: Lightning Motorcycles.

 

 


 

Härutöver finns det en mängd olika asiatiska tillverkare av elfordon. Några av dem har även tagit sig till Europa och fler lär följa efter. En av dem som vi faktiskt varit i kontakt med om försäljning i Sverige är Evoke Motorcycles, men det föll lite på att deras utbud ännu så länge bara består av lätta motorcyklar.

I södra Europa är det tillåtet att köra lätt MC på bilkörkort vilket förstås gör att intresset för lätta motorcyklar som urbana pendlarfordon är betydligt mycket större där än här hos oss där det krävs A1-körkort för att få köra lätt MC.

Men Evoke har även en annan spännande elhoj på gång – Evoke Kruzer:

Evoke Kruser. Foto: Evoke Motorcycles. http://www.evokemotorcycles.com/project-kruzer

Evoke Kruser. Foto: Evoke Motorcycles.

 


 

En ännu mer avlägsen men minst lika spännande elmotorcykeltillverkare är Savic Motorcycles i Australien som nu prissatt sina tre versioner av caféracern Alpha, Delta och Omega:

Savic Motorcycles

 Foto: Savic Motorcycles

 


 

Vill du bli meddelad när nya inlägg görs på elhojsbloggen?

Ange din e-postadress här nedan så får du ett kort mail med rubriken när nya inlägg görs. Vill du inte ha fler meddelanden kan du enkelt avsluta själv – det finns en direktlänk för att avprenumerera i varje mail.