2019 bytte Magnus Isaksson in sin första elmotorcykel, en Zero S av 2018 års modell mot en 2019 års Zero DSR Black Forest Edition. Vi har träffats några gånger sedan dess för däckbyte och byte av drivrem. Men nu hade Magnus varit och besiktigat sin DSR för första gången och ville komma på återbesök.

Magnus hade fått en anmärkning på lysets inställning. Eftersom vi inte längre får köpa några reservdelar från Zero är det svårt att göra några reparationer, då är MC Konsult i Lidköping bättre rustade att hjälpa till, men en inställning av lyset kunde jag väl ändå hjälpa Magnus med.

Magnus använder verkligen sin hoj

Magnus DSR ser ut som jag minns den. Hel och orörd, men inte särskilt ren. Magnus jobbar mycket på mossar ute i skogen och kör därför en hel del småvägar vilket förstås sätter sina spår.

När vi synar maskinen noggrannare efter lyseinställningen, den har gått 5 600 mil, verkar allt vara i bästa skick. Till och med skyddsplasten på instrumentpanelen är kvar sedan den var ny. Imponerande.

När vi synar maskinen noggrannare efter lyktinställningen verkar allt vara i bästa skick. Till och med skyddsplasten på instrumentpanelen är kvar sedan den var ny. Imponerande.

 

­­– Det blir ju en hel del mindre vägar, och jag kör inte så fort, säger Magnus, som enligt färddatorn ser ut att komma över 20 mil mellan laddningarna.

– Det längsta jag har kommit är 29,5 mil, men det var med den förra Zeron S:en.

Hur har det fungerat med laddning ute på vägarna då?

– Jo, det har väl gått, men jag har svårt för det här med appar, så jag laddar mest i vanliga uttag hemma eller på ställen där jag är och jobbar. Men jag har varit ute på längre turer också, en gång nästan ända upp till Lappland. Men där var det långt mellan laddställena.

Har du ångrat dig någon gång och önskat dig en bensinmotorcykel?

– Nej, när jag först läste om att ni sålde elmotorcyklar lät det otänkbart med el, men ju mer jag funderade på det desto mer nyfiken blev jag. Och när ni sedan tog min Honda Varadero i inbyte och flyttade över toppboxen till Zeron var jag fast.

– Jag var dock inte så förtjust i sittställningen på den första Zeron, men med denna kan jag åka hur långt som helst, avslutar Magnus och fortsätter sin resa mot 10 000 felfria mil.


Har du egna erfarenheter av elmotorcyklar du vill berätta om? Kommentera gärna, eller skriv ett eget inlägg med dina erfarenheter och synpunkter, positiva som negativa, här på elhojsbloggen.