– Vad tror du, är det något för dig, frågar Ola Svensson lite försynt när han ser mina lystna blickar svepa över den strömlinjeformade karossen. Jodå, säger jag och förvånas över att de lyckats göra den så kompakt. Jag hade förväntat mig en mindre sportbil, men står framför något som mer liknar en tvåsitsig gocart på tre hjul.

Bild ovan: Ola Svensson har utvecklat och tillverkat en eldriven gocart för gatan – OMotion ETR. Och nu ska den lanseras i Europa. Foto: Petter Hammarbäck

Ola Svensson har alltid varit intresserad av bilar och motorcyklar och skruvat en hel del med sina olika fordon. Jobbet har dock varit något helt annat med konsultande inom IT och telekombranschen. Ola är ingenjör inom elektroteknik och kan det mesta om batterier, elstyrning och programmering.

Men lockelsen att kombinera sina intressen och göra en ”egen produkt” fanns där hela tiden, så för sex år sedan började Ola jobba parallellt med ett eget projekt och efter tre år var han redo att ta steget fullt ut och ta in fler ingenjörer och medarbetare i projektet.

Att det skulle bli någon form av fordon var ganska givet. Likaså att det skulle vara något med el. Frågan var snarare om det skulle bli en tvåhjulig elmotorcykel eller en elbil.

Omotion ETR rymmer två personer och får köras på B-körkort.

Omotion ETR rymmer två personer och får köras på B-körkort.

 

En elmotorcykel eller en elbil?

– På något sätt kändes en trike som det bästa alternativet som även öppnar upp för fler människor och fler möjligheter. Den är mer stabil körmässigt och fungerar mer som en vanlig bil än en motorcykel, och den kräver inte körkort för MC för att få köras. Den omvända triken är dessutom idealisk att elektrifiera och kan bli ett lätt fordon med centrerad tyngdpunkt med mycket trevliga och roliga köregenskaper, förklarar Ola.

Och en omvänd trike blev det. Men inte bara en egen för Olas egen del, utan en hel serie som nu ska ut till olika återförsäljare i Europa där den ska introduceras som ett billigt och sportigt nöjesfordon som även funkar fint för pendlingsresor.

Electric Trike Reverse

ETR står för Electric Trike Reverse och innebär en trike med två framhjul och ett bakhjul där två personer kan sitta jämte varandra i låga sportbilssäten. Den främre delen av triken är därmed som en öppen sportbil utan vindruta medan den bakre delen egentligen bara består av en sving med ett bakhjul.

– Finns det inte risk att välta då, undrar jag?

– Nej, tyngdpunkten är mycket låg tack vare eldriften, då är det troligare att den sladdar, tillägger Ola och jag anar ett lätt leende bakom uttalandet.

I det feta bakhjulet sitter även en elektrisk navmotor på 30 hk/93 Nm som driver den omvända triken.

I det feta bakhjulet sitter även en elektrisk navmotor på 30 hk/93 Nm som driver den omvända triken.

Nu är det knappast ett driftingmonster det är fråga om. Motorns resurser är begränsade till 30 hk, men med 93 Nm i vrid kan det röra sig ordentligt ändå. Vikten stannar vid låga 282 kg och nog ser det strykjärnsformade fordonet ut att kunna ligga som en gocart genom kurvorna.

Omotion är för övrigt inte ensamma om denna filosofi. Svenska Ecoist håller också på att ta fram en liknande omvänd trike med eldrift och det finns ju flera bensindrivna förebilder som Polaris Slingshot och Can-Am Spyder.

En eldriven gocart för gatan

Med ETR har Omotion fokuserat på känslan, inte det extrema. Effekten är kanske inte så hög, men vridmomentet är desto högre och med elmotorns egenskaper krävs det inte så hög effekt för att få bra acceleration. Topphastigheten 110 km/h och inom det fartregistret upplevs elmotorn som pigg. Och det är så Omotion vill tilltala oss andra med ETR – en eldriven gocart för gatan.

Och det känns definitivt mer som en gocart än en bil att köra, till stor del tack vare viktfördelningen. Något som ingenjörerna på Omotion lagt mycket tankemöda på.

– I vår första prototyp hade vi en mittmonterad motor, men vi ville gärna komma ifrån det här med kedje eller remdrift. Om vi hade velat bygga något mer extremt fordon hade det varit svårare att få ut all effekt via en navmotor, men på den här nivån visade det sig fungera utmärkt. När vi fick in en navmotor i bakhjulet fick vi mer plats för batteriet och det blev dessutom en hel del tystare när man slipper transmission mellan motor och drivhjul. Utan transmission är dessutom behovet av service och underhåll minimerat, förklarar Ola.

Inte baktung som man kan tro

När Omotion vägde vikten under varje hjul visade sig dessutom valet av navmotor ge en betydligt mer gynnsam viktfördelning. Med elmotorn i bakhjulet och batteriet bakom stolarna förleds man lätt att tro att all vikt hamnar bak, men så är det inte riktigt. Även förarens och passagerares vikter påverkar viktfördelningen så med batteri och motor långt bak kompenserar de snarare för något som annars skulle vara mer framtungt.

När det gäller själva chassit har elektroingenjörerna tagit hjälp med tillverkningen och själva fokuserat på det de är bäst på – elektronik, styrteknik och mjukvara.

Styrenheterna som sammanbinder och övervakar alla delarna i systemet har de utvecklat själva och de har även tagit fram en egen app som kommunicerar med triken via Bluetooth där man kan läsa av en mängd olika parametrar som temperaturer, spänning och ström, se hur batteriet mår, de enskilda cellernas spänning och batteriets laddnivå, även under körning.

Spartanskt men effektivt. Vredet till höger är växelväljaren med möjlighet att köra framåt eller bakåt.

Spartanskt men effektivt. Vredet till höger är växelväljaren med möjlighet att köra framåt eller bakåt.

En körupplevelse utöver det vanliga!

Så hur är den då att köra? Ola bjöd på en provtur jag sent ska glömma och om jag ska försöka sammanfatta provturen är det väl mer bil än motorcykel, men det är egentligen inte i närheten av en liten öppen sportbil heller. Då är nog en gocart något som ligger närmare att jämföra med, en gocart med lyse, tuta och blinkers som man kan köra med i trafiken.

Triken ligger som ett strykjärn på vägen utan att bli störigt stötig. Tack vare placeringen i sportstolar ganska lågt över marken hålls tyngdpunkten mycket låg jämfört med om triken byggts mer som en motorcykel där man sitter ovanpå ekipaget istället för inuti. Och körglädjen är mycket stor. Häng med på en provtur och se själv:

Se filmen direkt på Youtube

Fakta Omotion ETR

Topphastighet: 110 km/h
Räckvidd: 100 km
Motor: 30 hk 21,7 kW / 93 Nm @820 rpm (11 hk 8 kW kontinuerligt)  Max 1150 rpm
Batteri: 8,5 kW, 72 volt, 120 Ah, 74 kg Lithium-jon NMC (Nickel Manganese Cobalt)
Laddtid 0-100 %: 7 timmar
Laddanslutning: Typ 2 Mennekes
Längd: 267 cm
Bredd: 166 cm
Hjulbas: 171 cm
Höjd: 92 cm
Vikt: 282 kg
Garantier: 2 år för Trike, 1 år för batteri
Körkortsklass: A/B
Pris: 129 000 kr
Mer info: https://omotion.se