När Zero släppte SR/F blev det snabbt en personlig favorit. Förbättrad prestanda, snyggare design, många nya tekniska funktioner och ett rejält utökat laddsystem var några anledningar. När så SR/S kom var det faktiskt lite svårt att se hur den skulle kunna toppa SR/F:ens fina egenskaper. Men istället för att toppa de redan bra egenskaperna kompletterar SR/S med att förbättra SR/F:ens svagare sidor.
Häng med på en provtur och se själv:
Klicka på pilen i mitten för att starta filmen, eller klicka här för att se filmen på Youtube.
Utseendemässigt är det egentligen bara kåpan som skiljer SR/S och SR/F, men den som synar dem jämte varandra hittar nog även de nedsänkta fotpinnarna på SR/S:en. Tillsammans ger dessa förändringar en bekvämare och mer skyddad körställning.
Något som är svårare att se om man inte gör en direkt jämförelse är att även bakpartiet förändrats och förlängts, och det av två skäl. Bättre och bekvämare utrymme för passagerare och bättre lastmöjligheter:
Under ytan är det precis samma motorcykel med samma drivlina och fackverksram. När det gäller körställningen känns det skillnad trots att fotpinnarna bara sänks några få centimeter, och kåpan ger verkligen bra väderskydd utan störande turbulens och vindbrus.
Det som överraskar mest är dock hur mycket bakåtsikten förbättrats tack vare de lågt placerade backspeglarna:
Prestanda, körlägen och smarta funktioner som farthållare, värmehandtag och traction control är desamma som för SR/F, men med senare programuppdateringar har det tillkommit några mindre förbättringar som att trippmätare 1 nollställs automatiskt vid laddning och att bildskärmens bakgrundsbelysning regleras automatiskt efter omgivningsljus.
Belevad eller busig?
Körmässigt upplevs SR/S:en som lite mer belevad medan SR/F känns lite mer busig. Men de är båda riktigt härliga att köra på kurviga asfaltsvägar samtidigt som de fungerar alldeles utmärkt även på motorväg. I högre farter kommer även SR/S:ens mer aerodynamiska utformning till nytta och bidrar till att hålla räckvidden längre, men det är alltså främst i hastigheter över 100 km/h.
Värmehandtag som kan ställas i tre olika nivåer är ett lyft när det är lite svalare ute, och nej, den förhållandevis lilla effekt som går åt märks överhuvudtaget inte på räckvidden.
Farthållaren är också en sak som bidrar till bekvämheten, men också ett sätt att undvika fortkörning och maximera räckvidden, för det är väldigt lätt att lockas vrida lite för hårt på gasrullen.
Accelerationen är hisnande och 80 till 130 km/h går på under 2 sekunder utan att man behöver växla ner. Traction control ger trygghet och när effekten och vridet är så här högt kan den vara ovärderlig. Jag har själv blivit räddad efter att ha accat lite för hårt på lite för hal asfalt.
Hur mycket effekt, traction control och återladdning man vill ha kan man välja med olika körlägen, men man kan även bygga egna. För egen del har jag samlat mina personliga preferenser i ett körläge kallat Petter där jag ställt ner återladdningen till 50 % i gasen och 70 % i bromsen. Full återladdning är nämligen väl kraftfull och bromsar mer än vad jag normalt gör vid en planerad inbromsning.
SR/F står sig också väl
Så sammantaget har Zero verkligen lyckats göra en mycket kompetent elmotorcykel ytterligare lite bättre. För den som vill ha kåpa, bra lastmöjligheter och bekväm passagerarplats är SR/S:en given, men räkna inte ut SR/F:en för det. Även SR/F kan bära väskor och går att åka på och är fortfarande favoriten för den som gillar nakenhojar och mestadels kör utan passagerare.