Vilken inriktning passar dig bäst – sport, dual sport, terräng eller motard? Kanske en terränghoj som även funkar för pendling, eller en sport som lämpar sig lika bra för långkörning? Det finns i dagsläget sju olika modeller att välja mellan och en åttonde är på väg. Här är en guide till att lättare se skillnad och likheter mellan de olika modellerna och hitta den som passar dig bäst.
Bild ovan: Zeros modeller 2019 – FXS, FX, S, DS, DSR, SR och DSR Black Forest Edition. Foton: Zero Motorcycles
Man kan grovt dela in Zeros elmotorcyklar i olika klasser baserat på saker som underlag – asfalt, grus eller terräng. Eller räckvidd – batteristorlek. Eller saker som prestanda, lastmöjligheter och pris.
Ser man saken utifrån Zeros utvecklingsavdelning har man två olika chassin att utgå ifrån. Dessa kan man välja med kortare fjädring och 17-tums hjul med gatdäck, eller längre fjädring och större hjul med allrounddäck. Härutöver finns det två olika batteristorlekar och tre olika motoralternativ som även kräver olika kraftiga styrenheter. Resten handlar mer om design och utrustning.
Men det är att förenkla saken ganska mycket. De två chassinas olika utföranden är inte exakt lika ändå. För att optimera köregenskaperna ytterligare skiljer även gaffelvinkeln mellan de två huvudtyperna Street och Dual Sport, så låt oss använda indelningen i dessa två klasser för att lättare kunna jämföra de olika modellerna och se vad som skiljer dem åt.
Street – S, SR och FXS
Street-modellerna FXS, S och SR gör sig bäst på asfalt och bjuder på massor av körglädje med en ganska sportig attityd. Du sitter framåtlutad på ett bekvämt sätt med en relativt låg sadelhöjd, men har trots det gott om plats för benen tack vare den smala midjan och den upphöjda tanken.
De 17 tum stora hjulen med gatdäck ger, tillsammans med den ganska branta gaffelvinkeln en mycket snabbsvängd och kurvglad hojtyp som det är förvånansvärt lätt att köra alldeles för fort igenom kurviga partier med.
Tack vare den lägre och lätt framåtlutade sittställningen är det Street-modellerna som har de längsta räckvidderna eftersom däcken och körställningen bidrar till att ge det lägsta luft- och rullmotståndet. Här är alla fakta och skillnader mellan Street-modellerna:
När man ser till skillnaderna mellan Street-modellerna är S och SR mycket snarlika. Det är egentligen bara motor och styrelektronik som skiljer dem åt och det yttrar sig främst i att SR:en är rappare och mer startsnabb upp till 100 km/h. Över 100 km/h är skillnaderna i prestanda mindre, där är även S:en i sitt esse.
FXS skiljer sig då mer åt då den är betydligt lättare med sitt mindre batteri, men också mindre framtung. Det gör den mycket lättkörd och rolig att busa med samtidigt som räckvidden är mer begränsad. Det finns dock ingen möjlighet att montera en Charge Tank i FXS, men den går fint att snabbladda med externa laddare via dess laddport.
Ska du köra med passagerare lämpar sig S och SR bättre än FXS som har en mer begränsad sadel. Till S och SR finns även väskkit med sidoväskor, pakethållare och toppbox. Kitet med sidoväskor passar inte på FXS, men det finns en anpassad pakethållare som kan bära en toppbox och ett par mjuka sadelväskor som kan hängas över sadeln även på FXS.
Dual Sport – DS, DSR och FX
Dual Sport-modellerna FX, DS och DSR är äventyrshojarna som funkar lika bra på asfalt som på grus, och i offroadhojen FX:s fall även i svårare terräng. Här handlar det om motorcyklar som du sitter upprätt på och åker kungligt bekvämt med god balans, men också om hojar som kan bita ifrån rejält och inte är främmande för djupa nedlägg på slingrande asfaltvägar.
I jämförelse med Street-modellerna har Dual Sport större framhjul och en lite flackare gaffelvinkel vilket gör dem stadigare och stabilare men också mer bekväma att köra och åka på. Dual Sport-modellerna har även längre fjädringsväg vilket också bidrar till komfortablare körning och bättre köregenskaper på lite sämre vägar och lösare underlag.
Här är alla fakta och skillnader mellan Dual Sport-modellerna:
När man ser till skillnaderna mellan Dual Sport-modellerna är DS och DSR mycket lika. Det är egentligen bara färg, utrustning, motor och styrelektronik som skiljer dem åt och det yttrar sig främst i att DSR:en är rappare och mer startsnabb upp till 100 km/h. Över 100 km/h är skillnaderna i prestanda mindre. DSR levereras även med Dual Sport-ruta, handtagsskydd och tankskydd.
FX skiljer sig mer åt då den är betydligt lättare med sitt mindre batteri, men också mindre framtung. Det gör den mycket lättkörd och rolig att busa med samtidigt som räckvidden är mer begränsad. Det finns ingen möjlighet att montera en Charge Tank i FX, men det går fint att snabbladda även FX via dess laddport med externa snabbladdare.
Ska du köra med passagerare lämpar sig DS och DSR bättre än FX som har en mer begränsad sadel. Till DS och DSR finns även väskkit med sidoväskor, pakethållare och toppbox. Kitet med sidoväskor passar inte på FX, men det finns ett annat kit med pakethållare som kan bära en toppbox och ett par mjuka sadelväskor som kan användas även på FX.
Ska du köra i terräng är FX svårslagen med sina 130 kg, sin fina balans och väl avvägda fjädring. Och det är framförallt ute i skog och mark man slås av tystnaden med eldriften.
Från 2019 års modell har DSR klätts på några tillbehör som standard. Den som vill ha mer utrustning och goda lastmöjligheter hittar dock ett ännu bättre alternativ i DSR Black Forest Edition.
DSR Black Forest Edition – en topputrustad och Europa-designad DSR
Namnet Black Forest Edition är hämtat från Schwarzwald-skogen i sydvästra Tyskland och är en modell som släpptes 2018 enbart i Europa. I grunden är det en Zero DSR med svarta fälgar och en annan grafik på tank och detaljer, men med den skillnaden att den utrustats med alla tänkbara tillbehör som är möjliga, och en hel del som är unika, men som kanske kommer som tillbehör längre fram.
Se mer om Zero DSR Black Forest Edition här
Drömmen är ju förstås en DSR black forrest med snabbladdning. Sparar som bara den.
Med önskan om en fin vinter: Jan-Åke
En ny 2019 års DSR Black Forest Edition med Charge Tank har precis anlänt och står nu i butiken i Växjö och väntar på dig… 😉
Skulle vara spännande med ett test av Petter där han gruspiskar och kör ”fullt ut skog” för att se hur länge det går köra. Hur långt räknas mindre än hur länge. Har man kul vill man att det räcker länge. Även om halva sträckan går på tvären. Sladd är roligt ju.
När får ni in sr/f ?
Den 26 februari håller Zero en ÅF-träff och då får vi förhoppningsvis veta mer fakta om SR/F och info om när den kan levereras. Vi kommer så klart att försöka få tag i en av de allra första…