Möt Magnus Bengtsson – en Zero FX-åkare som nu passerat 10 000 km på el, och ta del av hans tankar och erfarenheter av att köra elmotorcykel.

Text: Magnus Bengtsson. Foto: P. Ericsson och Magnus Bengtsson

– Vi hojåkare är ett ganska konservativt släkte när det gäller vår solklara uppfattning i var vi själva hör hemma i mc-kollektivet, som ju förvisso är ett ganska brett begrepp.

Jag är inget undantag och ser mig själv som en ganska hängiven allroundförare, som kör på alla underlag under samtliga årstider, gärna långturer på semestern. Sammanlagt brukar det bli runt 3 000 mil per år. Efter att ha harvat runt på offroadhojar lite överallt i världen i över 35 år, har jag nu avverkat mina första 1 000 mil på en Zero FX.

Den införskaffades på Mickes Motor några dagar före Julafton 2018. Det har därmed varit ett fantastiskt år 2019, där jag varje dag reflekterat, och varit lite stolt över, att jag tog tag i min framtid och bestämde mig för att veta något om den, redan nu.

Man kan med fog säga att Zeron har revolutionerat mitt mc-intresse, och på ett tyst och samtidigt övertygande sätt tagit över allt vardagsåkande.

Jag bor ganska centralt i Göteborg. Att vara hängiven knutte en gråmulen måndag i storstaden kan ha sina sidor.

Min KTM 990 Adventure är ju inte är något perfekt redskap i denna miljö, byggd som den är för tresiffriga hastigheter i öppna väglösa landskap, en meter hög, 220 kilo tung. Den är heller inte optimal att morgontrött, med med lite för kall motor ge sig ut bland spårvagnsspår, ständiga omdirigeringar, blöta höstlöv, regn, mörker, och bilister där många är otåliga omogna 80-talister i 300-hästars ”familjebilar”.. , och som samtidigt talar i telefonen(!)

Med klart större förtröstan slänger jag nu benet över sadeln på den alltjämt tyste, nästan 100 kilo lättare och en decimeter lägre maskinen. Motorn tjyvstoppar heller aldrig i den råa Göteborgsluften, likt 990:n kan göra, för att kopplingen inte riktigt fått upp temperaturen. Här behövs ingen varmkörning. Grannarna störs ingenting, utan sover lugnt vidare.

I en stad som just nu genomgår den största byggboomen i mannaminne smyger jag smidigt fram mellan köerna väl förtrogen med vem som kommer först iväg vid grönt ljus. Jag slipper därmed vara beredd med koppling och rätt växel för att jag råkat reta upp en pressad familjefar som ofta fick mitt bakblås i nivå med sin backspegel.

Detta intrång i den zon han anser sig regera kan nämligen mycket lätt leda till att han känner sig tvungen att visa vad hans monstercombi till 2 tons-klump går för, även full med Pampers och bilbarnstolar, vilket i sin tur förut tvingat mig att vara på hugget för att avvärja en katastrof.

BIld av Pasi Mämmelä från Pixabay.

Så behöver det aldrig bli längre i vardagen. I stället lämnar jag dem bakom mig, med sin oro för att de blivit döva, och med kaoset jag ställt till med i deras hjärnor. Jag hoppas så småningom detta kaos skall leda dem till eftertanke. Gärna likt den jag själv erfarit.

Att vara hojåkare i stadsdjungeln har i sadeln på Zeron blivit mycket säkrare, och när jag nuförtiden når mitt mål och kliver av hojen så infinner sig alltid samma tillfredställande känsla:

Jag har inte tankat

Jag kom fram ändå

De ”andra” sitter kvar i kön

En sak som överraskade mig var att den är så pass trygg och stabil att skjutsa på. Det hade jag i ärlighetens namn inte räknat med ifrån en hoj med FX:ens vikt. Min dotter (16 år) som genom åren har åkt med mig tusentals mil högt och lågt på allsköns hojar tycker det funkar jättebra. Det är inte mycket till bönpall men vi ska ju sällan jättelångt, så det är ett mindre problem.

Utöver FX:ens smidighet i tät stadstrafik har jag konstaterat att den givetvis också är väldigt snabb på grus!

Jag har även kört den på upplogade sjöisbana, givetvis fulldubbad. Med riktiga offroad-dimensioner på hjulen möjliggörs att välja alla sorters däck du kan tänka dig på marknaden. Allt från rena slicks för asfalt, exempelvis Michelin Anakee, till finndubbade crossdäck med 250 sylspetsiga isdubbar!

Det är just FX:ens hjuldimensioner, 21 tum fram och 18 tum bak, som är de mest gångbara för hojar med sann allsidighet. På den 3 km långa, snabba och upplogade isbanan blev dock denna typ av körning (full ”gas” non-stop) lite övermäktigt för batterikapaciteten, och ganska snart tog det roliga slut.

Vilket föranledde mig att nödgas till årets enda miljöplump, då en medtagen bensindriven Honda elgenerator puttrande stod i depån och hjälpligt laddade hojen en aning medan kompisarna och jag grillade korv i den sköna vintersolen.

Ibland är livet lite ironiskt faktiskt …

Men den fungerade fantastiskt bra när man väl fått in känslan hur mycket effekt man skall skruva ut till bakhjulet i snabba längre uppställ.

Jag har redan sedan långt tidigare försett den med handtagsskydd, av barkbusterstyp (KTM original) och en längre framskärm, (Yamaha WR400) samt en mer skogsvänlig innerskärm bak (KTM) för att skydda stötdämparen från den lera som annars skyfflats in i fjädern.

En längre framskärm än den som sitter originalmonterad rekommenderar jag alla FX-förare som kör i ur och skur att skaffa. Det stora 21 tumshjulet kastar annars blötan framför hojen som då dränker framlyset och skyddskåpan för instrumenteringen.

El och vatten har ju aldrig gjorts sig känt för att vara kompatibelt …

Jag är otroligt nöjd med att jag tog beslutet ta steget in i el-hojsvärlden och årets erfarenheter har fått mig att inse att det aldrig går att backa nu.

Självklart kommer jag att fortsätta köra min 990 flera år till, men den kommer mestadels framöver få ta de långa distanserna, och stå vilandes övriga transporter till förmån för FX:en.

Nu väntar snart en konvertering till kedjedrift och betydligt bättre fäste vid löst underlag med cross/enduro däck på fälgarna. Nu ska FX:en få komma ut i skogen på allvar.


Magnus Bengtsson är brandman till yrket men också en offroad-entusiast som hunnit med det mesta som går att göra på två hjul. Magnus har även tävlat i Enduro och har en mängd långa irrfärder bakom sig i flera hörn av världen. Under ett tiotal år frilansade han frekvent med offroad/resereportage på främst MC-Nytt, men även i andra mc-tidningar.

Det har även blivit en del arrangerande av grusäventyr här hemma, likväl som offroad-guideuppdrag i Klippiga Bergen.

Vill du komma i kontakt med Magnus når du honom på magnus990@outlook.com.