Uppdaterad 2020-10-20
När Gerhard Östlund slog till på en ny Zero SR/S handlade det inte bara om att kunna köra motorcykel på el. För Gerhards del var möjligheten att själv få utveckla nya smarta lösningar väsentlig och när vi möts igen har hans SR/S blivit extrautrustad med en mängd nya saker som inte finns i tillbehörskatalogen. Och det är saker Gerhard tillverkat själv, saker som både skvallrar om stor materialkännedom och en gedigen erfarenhet av såväl tillverkning som motorcykelåkande. Eller vad sägs om genomskinliga vindskydd för ben och händer som matchar vindrutan, motorbågar i samma stil som fackverksramen och en diskret regnskärm i matchande material?

Bild ovan: Gerhard Östlund på sin Zero SR/S med egentillverkad extrautrustning. Foto: Petter Hammarbäck

Det började väl egentligen med väskkitet som Gerhard ville ha till, men som han ville montera själv. Zeros två kit för att montera toppbox och sidoväskor är kompletta i sig och monteras hyfsat enkelt utan några specialverktyg, men man behöver borra hål i innerskärmen för att kunna fästa sidoväskhållarna i ramen. När det gäller toppbox-kitet består det av en monteringsplatta, en förstärkningsplåt och ett nytt förvaringsfack under passagerarsätet som ger utrymme för förstärkningen.

Gerhard tyckte dock att plattan var lite liten och behövde förstärkas upp, så han tillverkade en egen platta och lade till en förstärkning mellan plattan och sidoväskkitet:

Gerhards förstärkta toppboxkit ska nu klara högre vikt än Zeros eget tack vare större och kraftigare monteringsplatta och en förstärkning till sidoväskhållarkitet.

Gerhards förstärkta toppboxkit ska nu klara högre vikt än Zeros eget tack vare större och kraftigare monteringsplatta och en förstärkning till sidoväskhållarkitet.

En ren bakände med lågt sittande nummerskylt är förstås snyggt, men om man kör mycket i regn kan en riktig stänkskärm ändå vara önskvärd, så Gerhard gjorde slag i saken och tillverkade en egen:

Gerhards egentillverkade regnskärm är både diskret och elegant i alla sin enkelhet samtidigt som den hjälper till att hålla både Gerhard och hans utrustning torrare och framförallt renare i ruskväder.

Gerhards egentillverkade regnskärm är både diskret och elegant i alla sin enkelhet samtidigt som den hjälper till att hålla både Gerhard och hans utrustning torrare och framförallt renare i ruskväder.

Ett par motorbågar stod också på önskelistan, både som skydd och för möjlighet att montera extralysen. Så Gerhard tillverkade sina egna. För att inte behöva göra åverkan på Zerons fackverksram såg han till att använda de fästen som fanns och komplettera med egna fästen utanpå fackverksramen. Slutresultatet ser ut som att det är originaltillbehör som integrerats i ramen:

Egentillverkade motorbågar efter pulverlack och montering.

Egentillverkade motorbågar efter pulverlack och montering.

Gerhard bor i norra Sverige och saknade även skydd för händer och knän, något som SR/S:ens strömlinjeformade kåpa inte riktigt omfattar. Men för att inte förstöra utseendet valde Gerhard att jobba i ett genomskinligt plastmaterial. Resultatet blev vindavvisande handtagsskydd:

Gerhards egentillverkade handtagsskydd fästs med befintliga skruvar som håller ihop kåpa och hållare till vindrutan.

Gerhards egentillverkade handtagsskydd fästs med befintliga skruvar som håller ihop kåpa och hållare till vindrutan.

För att vindskydda ben och knän konstruerade Gerhard egna, genomskinliga vindskydd som fästes på motorbågarna:

Notera att plexiskivan inte bara skurits till utan även bockats för att hålla formen och styra bort vinden på rätt håll.

Notera att plexiskivan inte bara skurits till utan även bockats för att hålla formen och styra bort vinden på rätt håll.

Ser du den finurliga påbyggnaden på fotbromsen i bilden nedan? Gerhard tyckte att original var lite för liten, så han byggde även en extra fotplatta till bromsen som skruvas fast ovanpå och nu sticker ut lika långt som fotpinnen.

Med en extra förlängning av bromspedalen blir den lättare att nå.

Med en extra förlängning av bromspedalen blir den lättare att nå.

För egen del passade jag på att fråga Gerhard om han möjligen hade någon bra lösning på den smarta parkeringsbromsklämma som Zero tidigare erbjudit men som nu slutat säljas. Och det hade han förstås löst på ett lika smart som praktiskt sätt:

Gerhard har även tagit fram en smart handbromsklämma som både är mindre och lättare att ha med sig än Zeros egna som nu inte längre säljs.

Gerhards egna handbromsklämma som både är mindre och lättare att ha med sig än Zeros egna.

Så hur kommer man på alla dessa smarta tillbehör, och hur tillverkar man dem själv? Jag frågade Gerhard och bad honom ge en liten bakgrund om sig själv och här är hans svar:

– Vid sidan om min byggfirma har jag alltid varit intresserad av teknik och motorfordon. Nu som pensionär har jag mera tid över till det senare intresset. På nätterna kommer idéerna – på dagarna tillverkas och testas dom hemma i garaget. Verktyg finns eller tillverkas hemma. (Svetsar, skär, sågar, borrar, slipar.) Material får jag ibland hämta hos något företags deponi eller köper på nätet. Ett företag på orten hjälper mig med pulverlackering. Material, som jag använt till Zeron: Termoplast (Polyeten), plåt och rör (rostfritt) och plexiglas (Polykarbonat), berättar Gerhard och tillägger att all extrautrustning är enkelt demonterbar.

 

Gerhard Östlund på sin Zero SR/S med egentillverkad extrautrustning. Foto: Petter Hammarbäck

Gerhard Östlund på sin Zero SR/S med egentillverkad extrautrustning. 

 


 

Höstuppdatering av Gerhards SR/S

Tillagt 2020-10-20

När höstmörkret sänkte sig tände Gerhard flitens lampa i garaget igen. Gerhard tyckte att utrymmet mellan SR/S:ens sidoväskor kunde utnyttjas bättre. Ett lättåtkomligt 12-voltsuttag stod också högt på önskelistan för såväl extralysen som värmeutrustning. Gerhard har nämligen tillverkat eluppvärmda sulor till sina stövlar som han även ville kunna använda på Zeron. Så här blev det:

Gerhards egentillverkade packväskor innanför de yttre väskorna.

Gerhards egentillverkade packväskor innanför de yttre väskorna.

Väskorna fästs med en 6 mm vagnsbult med bricka och vingmutter i ”taket” och har passats in i öppningarna i stativet till på sidoväskorna. De har även anpassats i form och storlek så att fjädringsvägen inte påverkas. Gerhard har även gjort ett uttag på vänster väska för att ge fri lejd för drivrem och remskydd.

Material: Aluminium, lucka och gångjärn i rostfritt, hakfästen i nylon.

De inre väskorna är vattentäta, har pulverlackats och fått låsning med hänglås. I vänster väska ryms toapapper och förbandsartiklar. I höger lagningssats för däck, kompressor, liten fällbar såg, tändstickor och tändare.


Zero SR/F och SR/S har två dolda 12-voltsanslutningar som kan användas för att koppla in ytterligare utrustning. Gerhard drog fram 12 volt därifrån till ett eget uttag som passade fint att sätta på den egentillverkade motorbågen där även extralysena enkelt kunde anslutas:

Placeringen gör det även enkelt att koppla in värmestövlarna som fått elvärmda sulor tillverkade av Biltemas bilsätesvärmare.

Gerhard har tillverkat egna eluppvärmda sulor av Biltemas bilsätesvärmare.

Gerhard har tillverkat egna eluppvärmda sulor av Biltemas bilsätesvärmare: klipp till sulorna till din storlek. Klyv ”filten” som den fintrådiga ligger mellan. Löd fast plustråden i tån och minustråden i hälen. Håll ihop med silvertape runt kanten.

– Det blir ca 30° varmt under fötterna, blir det för varmt drar jag ut kontakten en stund, berättar Gerhard som redan använt stövlarna på snöskoskotern i två års tid.

– Funkade perfekt även på SR/S:en, tillägger Gerhard!