Våren 2019 köpte Jan-Åke Carlsson en ny Zero DSR Black Forest Edition med charge tank på Mickes Motor i Växjö. När Jan-Åke kom tillbaka för service och en omgång nya däck hade hojen rullat över 11 000 km. Så vi passade förstås på att fråga Jan-Åke om hans erfarenheter och upplevelser så här långt.

Bild ovan: Jan-Åke Carlsson på sin Zero DSR Black Forest Edition. Foto: Petter Hammarbäck

– Eftersom jag använder Zeron både som ett nöjesfordon och i arbetet var det viktigt för mig att få till det med alla väskor så att man kan ha med sig både klädbyten och material som man behöver i jobbet. Jag jobbar inom en area som är ganska lagom för batteriets kapacitet – cirka 10 mil enkel väg, så tar jag reda på var jag kan tanka under tiden jag har mina möten och åker sedan hem med full tank och kan då även välja sköna vägar vilket även gör jobbet så mycket roligare.

Zero DSR Black Forest Edition är en fullutrustad version av DSR med Givi Trekker aluminiumväskor, komfortsadel, extraljus, touringruta, motorbågar mm.

Zero DSR Black Forest Edition är en fullutrustad version av DSR med Givi Trekker aluminiumväskor, komfortsadel, extraljus, touringruta, motorbågar mm.

– Som vardagsmotorcyklist tycker jag att det är en stor fördel att motorns styrka är som bäst inom det lagstadgade hastighetsområdet. De flesta bensindrivna jag kört har haft sina styrkor utanför lagstadgad hastighet och skulle därmed behöva köras på bana för att komma till sin rätt.

– En erfarenhet jag fått lära mig själv är att man måste vara försiktig vid blött väglag eftersom bakhjulet kan släppa och börja spinna. Men det är också en del av charmen och tjusningen! En varm sommarkväll efter mörkrets inbrott kom jag till ett rödljus med gitarren på ryggen och smyger upp alldeles tyst jämte en bil som stannat vid rödljuset och när det slår om lämnar jag dem bakom mig lika tyst. Då kände jag mig som en ninja.

”Visst kan motorljud vara en kvalitet, men för mig är ljudlösheten definitivt en lika stor kvalitet.”

– En annan är att det är en befrielse att man inte behöver växla. Ibland tänker jag på dem som säger att det är roligt att växla och jag har ju själv hört dit och även ogillat automatväxlade fordon. Men Zeron har ju inte alls automat och de som kör riktigt fort har ju ändå system som quick shift för att underlätta växlingar och då är ju Zeron överlägsen där det inte behöver växlas alls.

– Zeron går fint att skjutsa på, men är något kortare än den BMW F 800 ST som jag också har och använder för längre sträckor. BMW:n har även lite större utrymme för passageraren när man kör med full packning, men frun åker hellre på el ändå.

”Den går på solen”

– Rent miljömässigt är det extra roligt att kunna köra på el, speciellt med egna solceller på taket. Jag kör oftast på 0,5 kW per mil och då är kostnaden 50 öre milen. Men det betalar jag sällan för ofta är det ju gratis där man laddar och med den egna solelen är det ju också i princip gratis.

Vad är det bästa med att köra elmotorcykel?
– För mig är det miljöaspekten, att på något sätt gå in i tävlingen med sig själv att leva med så litet fotavtryck som möjligt med hänsyn till koldioxid och växthusgaser. Det är det som drivit mig till att undersöka marknaden, för jag tycker att det är så roligt att köra motorcykel och på detta sätt kan jag ändå fortsätta. En vanlig motorcykel drar ofta förhållandevis mycket bensin, nästan som en småbil. Och då är en elmotorcykel en så mycket bättre lösning även om den kostar lite mer att köpa, men det är ändå billigt jämfört med en elbil.

– Förut hade jag två motorcyklar – en laståsna och en sportmotorcykel. Med denna DSR Black Forest Edition får jag båda två i ett.

”Den är både busig och praktisk”

Vad är det sämsta med att köra elmotorcykel?
– Att det är stor skillnad på laddtid och tankningstid när man ska köra längre sträckor. Men det är nåt man får leva med och med Chargetanken som jag har får jag ganska bra fyllt på en timme. Men det är också en vanesak som man kan anpassa sig efter. Med en vanlig motorcykel hade jag kanske stannat med mitt kaffe vid en sjö, med Zeron blir det ofta en Tosca-bulle (som i och för sig är ganska god) på macken jämte laddstället istället. I övrigt är det väldigt svårt att hitta något att klaga på utöver laddtiden.

”När jag kör i skog och på stigar är det otroligt skönt att köra tyst och inkognito. Varken djur eller markägare hör och märker en. Naturupplevelsen blir en helt annan när man rullar fram ljudlöst på sin elmotorcykel och jag har träffat på allt från lekande rävungar till en stor snok som ringlade över vägen.”

Hur tycker du att din Zero uppfyller dina förväntningar?
– Den har uppfyllt alla mina förväntningar. Svagheten att ha koll på var laddmöjligheter finns visste jag innan och det är ingen negativ egenskap utan något man bara måste ta hänsyn till. När det gäller acceleration och vridmoment uppfyller den med råge mina vildaste förväntningar på det här med att nöjesköra motorcykel. Jag är dock inte helt nöjd med appen som jag tycker bär sig lite konstigt åt ibland.

Extraljusen kan sättas på och stängas av manuellt med en lyseknapp på styret.

Extraljusen kan sättas på och stängas av manuellt med en lyseknapp på styret.

 

Något du skulle vilja ändra på med din Zero?
– Knappen till extraljusen. Jag uppskattar extraljusen jättemycket, de skapar stor trygghet när man kör i mörker, men knappen för att stänga av och sätta på dem tycker jag sitter fel. I mörker när man kör är det svårt att styra den med handskar på.

– Det är lite trångt vid styret så jag monterade GPS:en på motorbågen istället och det fungerar mycket bra. Men placeringen gör att blicken behöver flyttas lite mer och det är lite långt bort för att mixtra med inställningar medan man kör.

Med två starka LED-lampor på motorbågarna syns man bättre på vägarna och får även ett bra sidoljus då LED-lamporna har en ovanligt bred ljusbild som även lyser upp vägkanterna på ett mycket bra sätt.

Med två starka LED-lampor på motorbågarna syns man bättre på vägarna och får även ett bra sidoljus då LED-lamporna har en ovanligt bred ljusbild som även lyser upp vägkanterna på ett mycket bra sätt.

 

Vilka tre tips skulle du vilja ge till andra som överväger att skaffa elmotorcykel?

  1. Börja spara pengar i tid! Det kostar lite mer, men det har man igen senare när man slipper betala för tankning och dyra servicar. För min del är det inte dyrare, jag har bara betalat i förtid för en produkt med minimala driftskostnader.
  2. Provkör! Bilda dig en egen uppfattning om vilken typ av elmotorcykel som passar dig bäst. Det skiljer jättemycket mellan olika elmotorcyklar.
  3. Skaffa solceller om du kan. Det är en så vacker tanke att kunna fara fram utan att ta av planetens resurser. Med egna solceller kan du vara helt självförsörjande på el, åtminstone en stor del av hojsäsongen.

 

Solceller

Bild av Harald Becker från Pixabay

Vad skulle du vilja säga till de motorcyklister som inte kan tänka sig att köra på el?
– Haha, ja där hamnar man ibland. Jag var i Gränna och träffade en äldre man med en riktigt stor motorcykel. Jag gick fram och pratade lite beundrande om hans motorcykel och berättade att jag skaffat elmotorcykel. Då sa han att det där med miljöpratet trodde han inte på. Jag blev ganska paff och visste inte vad jag skulle svara, men som så ofta kom jag på svaret i efterhand när det var försent:

– Aha, du har inga barnbarn. Jag är själv farfar och därför är det viktigt för mig att mitt barnbarn får ärva en framtid värd att leva i och som inte är sämre än den vi fått förmånen att leva i.

Jan Åke Carlsson har kört 1 119 elmil med sin Zero DSR Black Forest Edition på 6 månader, men har även en BMW F 800 ST för långturerna.

Jan-Åke Carlsson har kört 1 119 elmil med sin Zero DSR Black Forest Edition på 6 månader, men har även en BMW F 800 ST för långturerna.