Vintern första skidtur avlöpte väl och det blev både en liten tur på småvägar i hembygden och en lektur på sladd på en betesmark. Skidorna är gummiupphängda så genom att minska trycket fälls de upp och motorcykeln fungerar som vanligt när skidorna inte behövs.
Bild ovan: Zero FX med dekalkit och skidor. Foto Petter Hammarbäck
Jag hade glömt hur kul det kan vara att köra motorcykel på vintern och är fortfarande lite ringrostig på skidorna. Men det tar sig snabbt och blir bara roligare och roligare desto mer man kör.
Den främsta fördelen med skidorna är att man kan hålla balansen på ett helt annat sätt. Om det börjar sladda eller slira står man tryggt och säkert på skidorna som ett par extra stödhjul.
Viktfördela på fler sätt
En annan fördel är att man få nya möjligheter att viktfördela fordonet under färd. När man står upp på skidorna är motorcykelns hjul avlastade och lätta att styra och genom att ha olika mycket tryck på skidorna kan man påverka färden i sidled på olika sätt genom att luta motorcykeln olika mycket. Greppet bak regleras med hur tungt rumpan vilar på sadeln och detta sammantaget ger verkligen motorcykelåkande en extra dimension där man kan tillåta sig att åka med kontrollerad sladd.
Med skidor blir även balansfarten, alltså den lägsta hastighet man kan köra, 0 km/h. Det är också en ovan känsla att sakta in och stanna med skidorna nere utan att behöva sätta i fötterna. De är ju redan nere via skidorna. Detta tillsammans med en elmotorcykels drivning utan koppling och växlar gör förstås körningen ännu enklare och trevligare.
Det går förstås lika bra att montera skidor på en vanlig bensindriven motorcykel också, men om man släpper ena skidan för att växla försvinner ju en stor del av den kontroll skidorna ger. Kanske därför Armén kör automatväxlat med skidor?
Den tysta eldriften gör också äventyret mer likt en vanlig skidtur när man glider ut i naturen utan att det låter och därför kan komma oväntat nära vilda djur.
Inget för panikbromsningar
Största nackdelen är väl att det är lite för lätt att komma upp i fart och även om balans och framdrivning funkar fint är det inte riktigt lika enkelt att bromsa ner farten när det är halt. Men det går även att bromsa med skidorna nere. Genom att trampa lite hårdare på skidorna bidrar även de till inbromsningen och tillsammans med motorbromsen/återladdningen är bromsandet egentligen bara ett problem när man kör alldeles för fort…
Se även filmen från förra årets vinterkörning med skidor på en Zero FX: