För min del kom tomten tidigt i år och jag fick två stora paket – ett hårt och ett lite halvmjukt med vassa taggar på. De hann dock aldrig in under granen utan åkte direkt ut i garaget där de slets upp, sorterades och förbereddes. Det hårda paketet visade sig innehålla en byggsats som ihopsatt och monterad på Zero FX:s motorbågar är ett par motorcykelskidor medan det andra paketet innehöll två grovmönstrade och dubbade däck.

Bild ovan: Vinter-utrustad Zero FX ZF7.2 2019 med skidor, dubbdäck, DS-ruta och handtagsskydd. Foto: Petter Hammarbäck

Med omlagda däck och skidsatsen monterad var det så dags för första provturen i den dryga centimeter snö som för tillfället behagat hedra den småländska naturen, men som nu riskerade att töa bort inom kort. Och det var en upplevelse!

Dubbarna gav ett grymt grepp på isen och i terrängen gjorde de grövre nabbarna underverk på den halvt frusna och nästan snötäckta åkermarken. Även skidorna var en udda upplevelse som till en början fungerade som nedfällbara stödhjul, men som snabbt visade sig vara en fantastisk hjälp vid lite mer aktiv körning. Men detta är alltså bara förstaintrycket. Jag måste öva och lära mig mer innan jag kan dra några fler konkreta slutsatser. Planen är att återkomma med mer ingående erfarenheter om hur det är att köra elmotorcykel på vintern inom kort.

Zero FX ZF7.2 2019 med skidor, dubbdäck, DS-ruta och handtagsskydd. Foto: Petter Hammarbäck

Zero FX ZF7.2 2019 med skidor, motorbågar, dubbdäck, Dual Sport-ruta och handtagsskydd. Foto: Petter Hammarbäck

 


Vill du bli meddelad när nya inlägg görs på elhojsbloggen?

Ange din e-postadress här nedan så får du ett kort mail med rubriken när nya inlägg görs. Vill du inte ha fler meddelanden kan du enkelt avsluta själv – det finns en direktlänk för att avprenumerera i varje mail.

[email-subscribers namefield=”YES” desc=”” group=”Public”]