Äntligen premiärtur med Zeros nya SR/F! Och det är en fantastisk elmotorcykel på alla sätt. Effekten är hissnande, gensvaret i gasen förskräckande och accelerationen skrämmande. Men det känns samtidigt tryggt och pålitligt med antispinn och antisladdsystemet och det nya chassiet inger verkligen förtroende!
Bild ovan: En kort paus på vägen med nya SR/F. Foto: Petter Hammarbäck
Intrycken är ännu så länge ganska förvirrande. Det blev en första tur på 10 mil på blandade små och större asfaltvägar. En lugn start i eko-läge för att slita in däcken blev snabbt till en betydligt mer fartfylld färd i Street, Sport och sedan det egna Custom-läget som man nu kan namnge. Motorbromsen/återladdningen är nu rejält mycket kraftigare tack vare antispinn som förhindrar att bakhjulet låser sig, men det gör det också svårare att byta körläge då man måste släppa gasen för att byta.
En hjälp att hålla farten
En annan ny upplevelse var farthållaren som manövreras med den knapp som tidigare användes för att byta körläge. Håll in en stund så sätts farthållaren på. Ett tryck till i vald hastighet aktiverar den och då visas även inställd hastighet i färgskärmen. Det är rätt bekvämt att åka landsväg med farthållaren, man kan förstås gasa till och öka farten manuellt även med farthållaren igång. Ytterligare ett tryck på farthållarknappen (eller en bromsning) avslutar funktionen och om man inte möter upp med lite gas blir det en oväntat stor motorbroms, beroende på körläge och inställning förstås.
Som en Zero SR gånger 1,5!
Sportläget är som tidigare – full effekt och minimal motorbroms. Att köra i Street-läget påminner ganska mycket om att köra en Zero SR – 60-70 % av full effekt och måttlig motorbroms.
Det egna Custom-läget ställde jag på full effekt och tilldelade 50 % motorbroms i gasen. Och det visade sig vara som att köra en SR på steroider – 1,5 gånger mer av allt – både vad gäller effekt och återladdning.
Nu står SR/F:en på laddning och när den når inställd nivå kommer ett meddelande i telefonen. Då blir det kanske en liten tur till ikväll…
Senaste kommentarer