Elmotorcyklar som finns att köpa idag:
Zero hittar du här på den amerikanska tillverkarens egna sidor om Zero Motorcycles:
I Sverige säljer MC-Konsult i Lidköping Zeros elmotorcyklar.
Italienska Energica hittar du numera hos ProBike:
KTM:s E-Freeride – en elmotorcykel där motor och batteri är en försluten enhet som gör det möjligt att köra elektriskt även i de värsta lervällingarna.
Svenska Cake är en nykomling som låtit tala om sig på senare tid och nu även släppt en gatlegal variant kallad Kalk som du hittar mer om här.
Regend No 1 är en annan svensk nykomling som du kan läsa mer om här.
Och så förstås Harley Davidsons nya – LiveWire
Och en helt ny spännande motocross med svensk anor:
Härutöver finns det två spännande trehjuliga elmotorcyklar – trikes, som faktiskt båda tillverkas och inom kort även säljs i Sverige:
Omotion i skånska Staffanstorp, bygger triken Omotion ETR som vi faktiskt provkört här på elhojsbloggen och står nu inför lansering av sin andra generation trike kallad Omotion 2. Se mer om Omotions trikes på https://omotion.se.
En annan lika spännande trike, som använder Zeros drivlina och är skapad av en före detta konstruktör på Koenigsegg, är Ecoist:
Se mer om Ecoist på https://www.ecoistcars.com
Det finns dessutom ett antal ytterligare elmotorcyklar i olika stadier, men som inte säljs i Sverige, än.
Fler spännande elhojar på väg?
Den finska elmotorcykeln Verge TS Pro går nu att beställa och ska enligt tillverkaren levereras under 2023.
Fuell Fllow Electric Commuter är Buell grundaren Eric Buells senaste skapelse som nu ska börja serietillverkas och kan förbeställas för 11 995 Euro. Navmotorn är på 15 hk, men ska kunna uppdateras till 47 hk och vridet anges till 750 Nm. Toppfart 140 km/h och en matchvikt på 180 kilo.
Batteriet rymmer 10 kWh och använder 400 volts spänning vilket innebär att det även kan snabbladdas. Ombordladdaren är på 750 watt, men Fllow ska även kunna laddas från 20 till 90 procent på 15 minuter via CCS.
Brittiska Triumph har nyss gått ut med lite mer info om en kommande prototyp till elmotorcykel kallad Triumph TE-1 med dessa kända/förväntade prestandauppgifter:
Motor: Integral Powertrain
Motorvikt: 10 kg
Max effekt: 130 kW/174 hk
Kontinuerlig effekt: 80 kW/107 hk
Batterikapacitet: 15 kWh
Batterispänning: 360 volt
Batteriets laddnings/urladdningskapacitet: upp till 170 kW/228 hk (teoretiskt)
Laddtid 0-80 %: 20 minuter (teoretiskt)
Räckvidd: 200 km (teoretiskt)
En annan elmotorcykeltillverkare som länge varit på tapeten utan att riktigt komma till skott är Lightning Electric Motorcycle med sin elektriska supersporthoj LS-218:
Härutöver finns det en mängd olika asiatiska tillverkare av elfordon. Några av dem har även tagit sig till Europa och fler lär följa efter. En av dem som vi faktiskt varit i kontakt med om försäljning i Sverige är Evoke Motorcycles, men det föll lite på att deras utbud ännu så länge bara består av lätta motorcyklar.
I södra Europa är det tillåtet att köra lätt MC på bilkörkort vilket förstås gör att intresset för lätta motorcyklar som urbana pendlarfordon är betydligt mycket större där än här hos oss där det krävs A1-körkort för att få köra lätt MC.
Men Evoke har även en annan spännande elhoj på gång – Evoke Kruzer:
En ännu mer avlägsen men minst lika spännande elmotorcykeltillverkare är Savic Motorcycles i Australien som nu prissatt sina tre versioner av caféracern Alpha, Delta och Omega:
Vill du veta mer om Volta är hittar du mer om den spansktillverkade elhojen här.
Senaste kommentarer