Jag är inte säker på att Zero visste vad de gjorde när de lovade att köpa tillbaka och hämta upp dessa elmotorcyklar hemma hos ägarna. Men lovat är lovat, så för min del blev det en spännande Sverigeresa på över 200 mil där jag fick träffa många intressanta Zero-ägare med vitt skilda erfarenheter av både nyare och tidigare modeller.
Bild ovan: John Erik Näslund i Hammerdal lämnar över sin Zero DS 2012. Foto: Petter Hammarbäck.
Det hela började med att Zero upptäckt en brist i ett batteri. Egentligen låter det som en struntsak, men med tidens tand har det visat sig kunna tränga in fukt i en viss batterityp som köptes in och användes 2012 tillverkad av EIG.
För att detta inte ska kunna orsaka några olyckor har Zero erbjudit sig att köpa tillbaka berörda motorcyklar trots att garantitiden är förbi sedan länge. Det handlar om Zero S, DS och DSP av årsmodell 2012 som tillverkats inom ett visst intervall.
Ägarna till de berörda modellerna har fått brev med erbjudanden om återköp och det handlar om 5 000 eller 6 000 Euro beroende på modell och i vårt fall handlade det om tre motorcyklar som skulle hämtas – en tiotalet mil norr om Östersund och de andra två i Stockholm.
Kluriga Zero-ägare med intressanta erfarenheter och idéer
En av ägarna var John-Erik Näslund som har ett genuint intresse av eldrivna fordon och även byggt en egen elmotorcykel som du kan se och höra mer om här:
Uppdaterade Zero som ägarna nu kan uppdatera själva
Utmed vägen passade vi även på att träffa tidigare kunder som ville ha hjälp att uppdatera programvaran i sina elmotorcyklar.
Johan i Stockholm hade inte haft några problem med sin DSR mer än att klockan saktade sig något, men meddelade senare att uppdateringen gjort hans elhoj lite rappare, men framförallt att den nu snabbare blir körklar efter laddning.
Johannes SR uppdaterade vi utmed E4:an i höjd med Nyköping och dagen efter kom följande meddelande:
Nu har jag kört en bra sväng, och jag kan med säkerhet säga att det blev betydligt mer drag i hojen, suget håller längre och stabilare. Tack för den servicen!
Nu återstår bara arbetet med att demontera och återvinna batterierna i de här tre fullt körbara, men lite lätt åldersstigna maskinerna:
Senaste kommentarer