Just nu befinner sig skeppet ute på Atlanten, men närmar sig snabbt europeisk hamn. Och så fort den anländer och lossas skickas den vidare till Växjö – Zeros nya elmotorcykel SR/F. Så vad har vi egentligen att vänta?

Bildkällor: ovan: Tomas G, Pixabay, CC
Övriga bilder: Zero Motorcycles och Petter Hammarbäck

En 220 kg tung elmotorcykel med en elmotor på 110 hästar och 190 Nm ger elhojen sporthojsprestanda en bra bit upp i fartregistret som stannar först vid 200 km/h-strecket. Men det vet vi redan.

Det finns en massa andra nyheter som vi ännu inte vet så mycket om hur de faktiskt fungerar och påverkar, som den nya ramen i stålrör, den nya svingen som ska tåla mer och ge plats för bredare motor och fetare bakdäck och Boschs MSC-system för antispinn och antisladd.

Världens första ”smarta” motorcykel

SR/F är dessutom världens första ”smarta” motorcykel med ett eget operativsystem kallat Cypher III som integrerar alla nya funktioner, en ny anpassningsbar färgskärm till display och en helt ny app som ger möjlighet att kommunicera även på distans.

För egen del jublar jag över SR/F:s nya nivå för prestanda och dess nya och förbättrade snabbladdningsmöjligheter, men det är ändå den smarta delen som fascinerar mig allra mest. Det här med smarta hem är nämligen också ett av mina personliga intressen som du kan läsa mer om på elhojsbloggens systersite – nytestat.se.

För mig personligen är det därför extra kul att de två intresseområdena elmotorcyklar och smart styrning nu sammanfaller. Så låt oss börja i den smarta änden.

”gamla” monokroma skärmen.

Den nya displayen är en 12,5 cm stor färg-LCD-skärm med betydligt mycket mer grafiska inställnings och visningsmöjligheter än den ”gamla” monokroma skärmen.

Manövrering sker med ett joystick-liknande reglage på styret och man kan kombinera egna och fördefinierade körlägen med varandra och ställa graden av traction-kontroll individuellt:

För kommunikationen använder SR/F mobilnätet och kan därför skicka information till appen oavsett var föraren befinner sig. Förutom ren körinformation, status och platsinfo kan man även övervaka och styra laddning, systemuppdatering och få statusvarningar på distans.

Det innebär att man kan välja både tider och nivåer för när laddningen ska startas och stoppas. SR/F kan även skicka varningar till appen om någon rör den parkerade motorcykeln eller tar bort laddkabeln.

Även kördata kan visas och lagras för analys i efterhand där man förutom hastighet och effekt även kan följa saker som nedläggsvinkel och återladdning igenom hela rutten som även kan åskådliggöras på en karta.

 

Bosch MSC

Zero använder Boschs kurv-ABS – MSC (Motorcycle Stability Control) som kombinerar traction control och ABS på ett smart sätt för att undvika omkullkörningar och bortspunna bakdäck. Bosch MSC finns redan på flera andra motorcyklar, jag har för mig att KTM var först med det för några år sedan.
Du hittar mer om hur systemet fungerar här.

Förutom att standardsadeln både blivit bredare och skönare finns det nu både höj och sänkningsmöjligheter i form av lägre och högre sadlar.

Förutom att standardsadeln både blivit bredare och skönare finns det nu både höj och sänkningsmöjligheter i form av lägre och högre sadlar. Vi har beställt vår SR/F med alla tre sadelalternativ så om du kommer till Växjö kan du få prova vilken sadel som passar dig bäst.

Dubbla skivor fram är nu standard på SR/F.

Dubbla skivor fram är nu standard på SR/F.

Bättre på bana?

Zero har tidigare haft en egenutvecklad ram i aluminium som är mycket lätt och stark. Den nya stålrörsramen väger inte mycket mer och är minst lika stark, men betydligt mycket snyggare och bjuder framförallt på lite trevligare köregenskaper än den vad den styva aluminiumramen mäktar med. Det finns några tidiga rapporter från USA där man kört och jämfört SR/F och SR på bana och konstaterar att SR/F både bjuder på en mer avslappnad körning och bättre tider.

Nytt batteri med samma kapacitet som tidigare, men med bättre intern kapacitet att laddas snabbare och framförallt – medge snabbare urladdning när elmotorns kapacitet utnyttjas till max. 14,4 kWh ryms innanför de snyggt utformade batteriväggarna och det innebär att man får ut 12,6 kWh i praktiken vilket ska räcka upp till 20 mil blandad körning, 13 mil i motorvägsfart eller 158 km enligt den nya EU-körcykeln.

Under tanken finns ett rejält bagageutrymme med 12 volt och USB-laddning framdragen så att man ska kunna strömförsörja sina prylar på ett enkelt sätt även under färd. Med den extra charge tanken monterad, som ger ytterligare 6 kW extra laddkapacitet, minskas utrymmet rejält, men det finns fortfarande plats för att ladda mindre enheter under locket.

Nu med Mennekes typ2-laddning!

Äntligen! Nu kan vi ladda direkt på Sveriges och norra Europas vanligaste laddstolpar utan adapterkabel. Och ladda riktigt snabbt även hemma!

Istället för en stor och snabb och en liten och långsam laddare har SR/F fått ett laddsystem som bygger på upp till tre snabba och flexibla laddare som även kan anpassas efter tillgången på ström.

Standard-versionen av SR/F har en 3 kW-laddare, Premium-versionen har två. Båda kan utrustas med en tredje 6 kW-laddare och på så sätt nå upp till 12 kW laddkapacitet vilket innebär 0 till fulladdat batteri på 60 minuter.

Bakom det bakre tanklocket döljer sig laddkontakten som är en Menndekes typ2-anslutning på Europa-modellerna av SR/F.

Bakom det bakre tanklocket döljer sig laddkontakten som är en Mennekes typ2-anslutning på Europa-modellerna av SR/F.

Via Mennekes-kontakten har de olika laddarna varsin fas och kan därmed användas en och en eller flera tillsammans. Har du ett trefasuttag hemma eller på jobbet kan du ladda med upp till 9 kW och fylla ett tomt batteri på 80 minuter via en adapterkabel.

Även när du bara har tillgång till ett vanligt eluttag går det fint att ladda hyfsat snabbt. Med 16 ampere säkring och en laddare tar det 4 timmar att ladda fullt, men du kan även växla ner laddaren till lägre effekter och ladda långsammare.

Tillsammans med det nya smarta systemet som även kan styra laddningen på distans kan du även förprogrammera när laddningen ska starta och stängas av så att exempelvis laddningen går igång på natten och stängs av när 65 % nåtts så att du kommer till jobbet och kan fortsätta ladda snabbare där.

Vill du provköra SR/F?

Uppdaterad 2019-04-15: Vi räknar med att ha vår röda Zero SR/F Premium redo för provkörningar någon gång under maj juni månad. Vi kommer att anordna speciella provkörningstillfällen i Växjö och räknar med köer. Så anmäl ditt intresse här för att få garanterad provkörningstid när vi drar igång:

Ja, såklart jag vill provköra Zeros nya SR/F! Sätt upp mig på listan och kontakta mig i god tid när det blir dags.

För dig som kommer längre ifrån kan vi även boka in tider för personliga provkörningar:

Ja, såklart jag vill provköra Zeros nya SR/F! Kontakta mig för att boka en personlig provkörning.

Den nya motorn Z-Force 75-10 är fortfarande luftkyld med flänsar, men innehållet har blivit 43 % större vilket även avspeglar sig i prestandan.

Den nya motorn Z-Force 75-10 är fortfarande luftkyld med flänsar, men innehållet har blivit 43 % större vilket även avspeglar sig i prestandan.