Så kommer då äntligen ett stort paket på lastbil från Holland. En kartong innehållande en sprillans ny Zero SR. Vilken hjulafton att få packa upp, slutmontera och till slut få sätta sig på och lära känna på riktigt!
Foto ovan: Leverans av en ny Zero elmotorcykel till Mickes Motor i Växjö. Foto Petter Hammarbäck
Första egna intrycket – en enorm lättnad över att det verkligen kom en elhoj värd namnet att vara stolt över. Något som snabbt bekräftas av folk runt omkring.
– Vad häftig!
– Ser ut och känns lite som en Buell. Den här kommer nog att vara riktigt rolig att köra på kurviga vägar.
Med nyckeln i tändningslåset och tändningen på är det bara att vrida lite lätt på gasen så rullar den iväg ljudlöst. Inser problemet när jag närmar mig ett par gubbar som står och pratar över en båtmotor. De hör mig inte och förväntar sig inte att det kommer något så tyst.
Det enorma vridmomentet i motorn visar sig så fort jag vrider lite hårdare på rullen. Först en ruskig acceleration och sedan släpper greppet. Lyckas dock reda upp situationen. Väl inne i butiken visar sig vridet ännu tydligare i form av meterlånga svarta streck på det släta golvet så fort man vrider lite för hårt på handtaget.
Var är registreringsskylten?
Efter ett par dagar dyker ännu en sändning upp med bud – några papper varav ett är något som kallas för CoC-intyg. CoC står för Certificate of conformity och är ett tillverkarintyg i original som beskriver och visar att ett fordon följer EU:s typgodkännande. Något som krävs för att kunna registrera ett fordon.
Från moll till dur med nybörjartur?
På mc-firman är vi alla lika förvånade tills vi inser att vi själva måste ombesörja registreringen i Sverige. Alla tidigare märken som sålts nya på firman har importerats av en svensk distributör som tagit hand om den svenska registreringen och skickat ut registreringsskyltar. Nu var det upp till oss att ta reda på hur man gör.
För att göra en lång historia kort innebar registreringen en fördröjning på några veckor. Men med kollegial hjälp från MC-Konsult, hjälp med intyg från Zero och en imponerande snabb och hjälpsam handläggning från Transportstyrelsen blev inte bara den nya Zeron registrerad. Vi lyckades även bli ackrediterade som registrerad importör med möjlighet att själva sköta framtida registreringar betydligt snabbare och enklare.
Senaste kommentarer