Egentligen hade jag tänkt spara detta klipp till vintern som en skön påminnelse om vad som väntar några månader bort. Men så läste jag ledaren i svenska Motorrad nr 10, 2017 – Är elhojarna framtiden för oss motorcyklister?.

Min första fundering var om chefredaktören serverats elektrisk taggtråd till frukost. Nästa om jag skulle skriva till honom. Men varför hålla på att gnälla? Bättre då att dela med mig av min bild av elhojar och visa hur jag upplever det här med elhojar i allmänhet och Zero DSR i synnerhet.

Så jag får passa på att höja ett varningens finger för ett partiskt inslag som kan visa vad som händer med all den känsla en eldriven motorcykel använd som ett nöjesfordon faktiskt förmedlar, och det alldeles på egen hand utan hjälp av en ljudanläggning:

PS
Enligt Automotor & Sport har EU nyligen tagit ett beslut om att alla sålda eldrivna fordon måste ha ett varningssystem när de körs i låga hastigheter från och med 2019. Det har pratats om att detta även skulle bli ett lagkrav i USA redan 2018. Men det finns inga syntetiska ljud på 2018 års modeller av Zero i alla fall. Än.

Vill du bli meddelad om när nya inlägg görs på elhojsbloggen? Ange din e-postadress här till höger så får du ett kort mail med rubriken från inlägget. Vill du inte ha fler meddelanden kan du enkelt avsluta själv.
DS

Bild överst: Skärmbild från videoklipp där Petter provkör och recenserar Zero DSR 2017.

Videoklipp: Egen inspelad film med actionkamera på hjälmen, publicerad på Youtube.