Alvesta Trafikskola hade ett problem som de nog delar med många andra trafikskolor i Sverige: När 15-åringar ska ta mopedkort och övningsköra med en lärare gör elevernas vikt att den vanligtvis lite tyngre körläraren får svårt att hänga med på en likadan moped. I Alvesta löste dock trafikskolan detta och flera andra problem i ett slag.
Bild ovan: Pär Hallengren, körlärare på Alvesta Trafikskola på väg ut för att övningsköra med en mopedelev. Foto: Petter Hammarbäck
– Vi brukar börja med att åka med våra elever bak på mopeden. Då får vi en bättre känsla för hur de hanterar fordonet, men kan också hjälpa till att sätta ner fötterna när det behövs. Samtidigt får eleverna känna på hur stor skillnad det faktiskt är att skjutsa och köra själv på en moped, berättar Per Hallengren som är ägare och trafiklärare på Alvesta Trafikskola och utbildar både för moped och bilkörkort.
Att skjutsa runt på en körlärare ställer dock krav på mopedens effekt, och det är även något som kan vara ett problem när de kör på varsin moped. 80 kg körlärare hinner inte alltid med en 50 kg elev när de sitter på likadana mopeder.
För att undvika att bli frånåkta använder många körlärare motorcykel, ofta samma hoj som de själva kör när de övningskör med MC-elever.
För Alvesta Trafikskolas del tyckte man att en stor tung motorcykel skulle vara för klumpig när man ska övningsköra med mopeder, framförallt i lägre farter. Dessutom ville man vara så nära eleven som möjligt. Lösningen blev därför att införskaffa en Zero FXS.
Nu när ni har använt FXS:en i verksamheten under två säsonger, vad är era erfarenheter?
– För det första att det är en fantastiskt rolig, smidig och lättkörd hoj, men också att den verkligen givit oss nya möjligheter att följa elevernas mopedkörning på ett närmare sätt.
– I och med att den är så tyst hör vi tydligt hur eleven framför kör och kan till exempel säga till när de bromsar inför en kurva utan att släppa gasen.
– När vi slipper växla och frikoppla är det så mycket enklare för oss att visa och peka när vi kör före, och med en motorcykel är det ingen risk att vi hamnar efter utan kan enkelt köra om när det behövs.
– Jag måste faktiskt säga att Zeron överträffat våra högt ställda förväntningar och visat sig vara ett bättre verktyg i vår verksamhet än vi kunde ana. Jag har anpassat Custom-läget, dragit ner effekt och toppfart och maximerat återladdningen för att få en mer mopedlik motorbroms.
Hur har det fungerat med räckvidd och laddning då?
– Det var faktiskt vår största farhåga, att den inte skulle klara en hel arbetsdag som ibland kan bli lång med flera turer på 3 mil vardera. Men faktum är att den som regel klarar en och en halv arbetsdag på en laddning, så det är inget problem.
– Jag har faktiskt kommit över 16 mil på en laddning för den går otroligt snålt i de farter vi håller oss i när vi övningskör. Och att ladda för en tia istället för att tanka för en hundring är ju inte heller fel, tillägger Per med ett ännu större leende och ger sig iväg på dagens första övningskörningslektion.
Senaste kommentarer