Köra elmotorcykel på vintern? Jo, visst är det kallt och halt, och dessutom kan ju vägsaltet förstöra en hel del, men det kan även vara alldeles underbart och ge unika upplevelser och erfarenheter som är svåra att skaffa sig utan vinterväglag. Eldriften har inget emot vinter och med rätt skydd och tillbehör blir nöjesfaktorn mycket hög – så här fungerar vinterkörning med en Zero FX 2019.
Bild ovan: Vinterrustad Zero FX 2019 med dubbade däck, vindruta, handtagsskydd och skidor. Foto: Petter Hammarbäck
Kyla, halka och salt är dina värsta fiender på vintern, men med rätt utrustning kan det ändå bli ett oväntat stort nöje att köra elmotorcykel i vinterväglag. Häng med på en provtur och se själv:
Förutom egna kläder har vi utrustat denna Zero FX 2019 med vindruta och handtagsskydd för kylans skull, dubbdäck för halkan och skidor för trygghet och hjälp i snö. Dessutom sitter det en gummimatta på motorbågarna som ska skydda motorcykelns vitalare delar från allt för mycket snö och salt, och minska nedkylning av batteri och styrelektronik. Saltet är det som är svårast att skydda sig mot och kör man på saltade vägar är det viktigt att man tvättar bort saltet innan det hinner fräta på oskyddade delar.
Dubbdäck ger bra grepp även på isiga vägar och är kanske det viktigaste stödet vid vinterkörning. Men det gäller även att anpassa dubbning efter väglag. På asfalt blir dubbar med lite mer utstick ganska hala medan grövre dubb som skruvdubb får svårt att nå ner i isen på grund av motorcykelns låga vikt. Och det är inte alla som håller med om att dubben är det viktigaste.
Arméns mc-ordonnanser, som har stor erfarenhet av att köra motorcykel med skidor, använder som regel inte dubb utan menar att grovmönstrade däck och skidor räcker bra.
Min ringa erfarenhet så här långt är att dubbarna är väsentliga på den typ av mindre, osaltade asfalts och grusvägar jag främst kör på. Skidorna innebär en stor trygghet att balansera med när det halkar, men de är också i vägen en del när man kliver av och på, parkerar och ska in i trängre utrymmen. Men när man kommer ut i lite djupare snö är skidorna verkligen ovärderliga och då fyller knappast dubben någon större funktion. Med skidornas hjälp kan man förändra tyngdpunkten genom att stå på skidorna och avlasta motorcykeln eller påverka greppet genom att lägga lagom tyngd på sadeln för att trycka ner bakhjulet.
Hur fungerar då eldriften på vintern?
Själva eldriften påverkas egentligen inte alls av temperaturen. Elmotorn behöver varken varmköras eller kylas med glykol. Men eldriftens fördelar i sommarvärmen där man slipper bränna sig på extra värme från motor och avgassystem är ju inte stora längre. Det rullar förstås lite trögare med dubb och skidor vilket minskar räckvidden en del, men mest påverkas nog ändå batteriet.
Batteriet vill inte lämna ifrån sig strömmen så snabbt
Det är inte så att strömmen försvinner i tomma intet, det är snarare så att det är svårare att få ur strömmen ur batteriet, lite som att hälla sirap ur en sirapsburk. Kör du lugnt märks egentligen ingenting, men när man gasar på är det som om kraften finns där till en början, men att den tappar ork ganska snabbt och det betyder att du får en lägre toppfart och långsammare acceleration när det är kallt.
Batteriet ser även ut att tömmas fortare när man kör i kyla, och det är till viss del sant. Räkna med att tappa åtminstone 25 procent av normal räckvidd när det är minusgrader. Batteriindikatorn visar ofta att batteriet töms ännu fortare, men det är inte helt sant, för när du ställer in elmotorcykeln i värmen igen kommer en hel del av den förlorade strömmen tillbaka av sig själv. Precis som en nedkyld mobiltelefon kan återhämta sig när den får komma in i värmen igen.
Fler erfarenheter av vinterkörning med MC
MC-touring om dubbdäck till MC
MC-touring om att köra med skidor
Stort tack till Hans Rönnegård på MC-touring och Ronnegard Adventure som bistått med hjälp och framtagning av såväl skidor som dubbade MC-däck.
Vill du bli meddelad när nya inlägg görs på elhojsbloggen?
Ange din e-postadress här nedan så får du ett kort mail med rubriken när nya inlägg görs. Vill du inte ha fler meddelanden kan du enkelt avsluta själv – det finns en direktlänk för att avprenumerera i varje mail.
[email-subscribers namefield=”YES” desc=”” group=”Public”]
Varför en Dual Sport-ruta, har du prövat Pendlarrutan?
Ja, jag har provat alla tre. För mig är vindbruset något som får igång min tinnitus så jag försöker undvika det ljud som uppstår när luftströmmen från rutan träffar överdelen på hjälmen. Pendlarrutan är lite lägre men bredare och kan inte vinklas riktigt lika mycket när handtagsskydden är monterade. Den smalare Dual Sport-rutan medger då större vinklingsmöjligheter. Touring-rutan är lite av båda – hög som Dual Sport och bred som Commuter-rutan (pendlarrutan) – och med en extra vinklingsbar vindavvisare. jag skulle säga att valet snarast är en smaksak.
Så med handtagsskydd är det DualSport som gäller!