2019 års nyheter i korthet

Inför 2019 gör Zero en designmässig uppdatering över hela linjen, och nyheterna för året kan även komma tidigare modeller till del! Ett exempel är att förra årets stora nyhet – snabbladdaren Charge Tank på 6 kW – som bara kunde fabriksmonteras, nu även kommer att kunna eftermonteras, även i tidigare årsmodeller!

Det innebär att den som saknar eller inte ser vitsen med snabbladdaren idag, kan ångra sig. Men även de som redan kör en Zero S/SR/DS/DSR av årsmodell 2015 och framåt får nu möjlighet att installera den anpassningsbara 6 kW-snabbladdaren.

Det ökar förstås även andrahandsvärdet på de Zero som saknar den smarta snabbladdaren som visat sig kunna användas både vid laddstolpar och hemmauttag då den kan anpassas efter tillgången på ström.

Se mer om hur Zeros 6 kW snabbladdande Charge Tank fungerar här.

Bättre batterihantering

Till 2019 får alla Zero en ny batterioptimeringsfunktion som även kan anpassa batteriet för långtidslagring. När du vinterförvarar en Zero eller den blir stående under en längre tid mår batteriet bäst om det får hålla en laddningsnivå på mellan 30 % och 60 %. Med den nya optimeringsfunktionen behöver vi inte längre tänka på sånt. Ställer du in elmotorcykeln med 100 % laddning kommer optimeringsfunktionen efter ett tag att börja tappa ur batteriet för att nå 60 % laddningsnivå istället.

Optimeringsfunktionen som även gör en mängd andra saker för att bibehålla batteriet i bästa skick kommer även att omfatta tidigare Zero till och med 2017 års modeller, det vill säga alla de som kan uppdateras via mobilappen. Optimeringen kommer nämligen att skickas ut som en programuppdatering så att alla som kan får tillgång till den och därmed också kan vinna bästa möjliga batterilivslängd.

Som lätt MC på 11 kW, men med 40 % mer effekt?

Zero S och Zero DS kan dessutom fås i 11 kW-utförande och skulle därmed kunna klassas som en lätt motorcykel som får köras på A1-körkort. I södra Europa får man dessutom köra det vi räknar som lätt motorcykel på B-körkort, det vill säga en motorcykel på max 125 cc, en effekt på upp till 11 kW/15 hk och en topphastighet på max 100 km/h. I Europa har 11 kW-modellerna av S och DS blivit storsäljare då de klassas som en lätt motorcykel, och med det lilla batteriet på 7,2 kWh är de dessutom avsevärt mycket billigare.

Till 2019 skruvar Zero dessutom upp motorns toppeffekt med över 40 procent! Den nominella/kontinuerliga effekten hålls dock fortfarande på 11 kW och med en inbyggd hastighetsbegränsning på 100 km/h är det lätt att förstå hur denna elraket till lätt motorcykel kommer att bli en succé.

Tyvärr har svenska Transportstyrelsen registrerat Zeros elmotorcyklar i Sverige på toppeffekten, och då klassas de istället som A2 eller A obegränsade och får därför varken köras med A1- eller B-körkort.

Zero DSR ZF14.4 Black Forest Edition 2019

Förra årets nykomling som var exklusiv för Europa och ytterst svår att få tag i träder nu in som toppmodell utan begränsningar i leveranserna.

Black Forest Edition är en limiterad och extrautrustad version av Zero DSR med en egen kamouflage-grafik, mängder av tillbehör som en bredare och skönare långfärdssadel, touringruta, lyktskydd i form av stålnät, motorbågar, kraftiga LED-ljus till motorbågarna, handtagsskydd, tankskydd, extra stora fotpinnar, 12-volts kit, pakethållare, väskhållare för sidoväskor, regnbakskärm och ett nytt väskkit från Givi kallat Trekker Dolomiti där väskorna är betydligt större och kraftigare än tidigare och gjorda i svartlackad aluminium.

Zero DSR ZF14.4 Black Forest Edition är en DSR i botten med största motorn och största batteriet. Den kan fås med eller utan fabriksmonterad snabbladdare, och numera går det även att eftermontera en snabbladdare.

Zero DSR ZF14.4 2019

Zero DSR byter färg från svart till skönt tvåtonat guldbrun mot svart botten. Nytt är även att DSR levereras med ruta och handtagsskydd i grundutförande. I botten är det den största elmotorn och det största batteriet som ger bra fartresurser och lång räckvidd.

Med en elmotor på 70 hk och 157 Nm som ger full effekt oavsett varvtal, även från stillastående, och det stora batteriet på 14,4 kWh bjuder DSR på sporthojsprestanda upp till 140 km/h, toppar cirka 180 km/h och har en räckvidd på upp till 26 mil.

Zero DSR ZF14.4 kan fås med eller utan fabriksmonterad snabbladdare, och det går numera även att eftermontera en snabbladdare.

Zero DS ZF14.4 2019

Den kanske mest förnuftiga äventyrshojen Zero DS ZF14.4 får nu en ny sandtonad kulör som bättre ska avspegla dess själ och naturliga element. Zero DS kan fås med eller utan fabriksmonterad snabbladdare, och numera går det även att eftermontera en snabbladdare.

Zero DS är en både mångsidig och förnuftig elmotorcykel med möjlighet att vara en förvånansvärt billig pendlarhoj. Väljer du det mindre batteriet på 7,2 kWh blir räckvidden kring 10 mil landsväg. Kombineras det lilla batteriet med snabbladdaren blir laddtider kring en timme möjliga. Det går även att använda snabbladdare och den inbyggda laddaren tillsammans och då går det att komma ner i laddtider under en timme med det mindre batteriet.

Zero FX ZF7.2 2019

Zero FX får fram mer av sitt rätta jag i den sandstensfärgade outfiten. Det här är en elhoj som gör sig lika bra i skog och mark som på grusväg. Den är dessutom suveränt smidig att pendla med och rullar lika fint på asfaltvägar som på grus.

2019 års FX har dock inga egna tekniska nyheter utöver de som är gemensamt för alla 2019 års Zero, utan nöjer sig med de som kom 2018 och gjorde FX 10 procent bättre på det mesta jämfört med 2017 års modell. Och det kanske är gott nog?

Zero FX ZF7.2 kan inte fås med eller rymma en eftermonterad snabbladdare då tankutrymmet saknas. Det går dock fint att snabbladda även Zero FX via externa laddare och genom att kombinera laddningen går det att nå laddtider på under 1 timme via ett vanligt 3-fasuttag.

Zero FXS ZF7.2 2019

2018 fick Zero FXS som enda modell behålla sin sedan tidigare svarta själ. Nu när gatans största street-modeller S och SR får ikläda sig rollen som de svarta kläs gatans motardmodell FXS upp i de verkliga bakgatornas färg. Och frågan är om inte FXS blir är ännu klädsammare i elakt och kaxigt grått och svart?

2019 års FX kommer inte med några egna tekniska nyheter utöver de som är gemensamt för alla 2019 års Zero. 2019 års modell delar dock de förbättrade omkörningsprestanda och det rappare gassvar som gjorde 2018 FXS 10 procent bättre än sina föregångare.

Zero FXS ZF7.2 har inte plats för någon snabbladdare ombord, men kan ändå snabbladdas även via externa laddare och nå laddtider på under 1 timme genom att kombinera flera laddare som matas via ett vanligt 3-fasuttag.

Zero S ZF14.4 2019

S är Zeros smarta Street-hoj som redan till 2018 fick en uppdatering av styrsystemet som gjorde den riktigt vass på landsväg. Till 2019 får S en mer passande svart outfit som ska avspegla dess rätta asfaltsmiljö på ett bättre sätt.

Zero S är en utomordentligt lättkörd och elmotorcykel med massor av körglädje som gör sig allra bäst på kurviga asfaltvägar. Men den passar även utmärkt som pendlarhoj och kan dessutom bli rejält mycket billigare om räckvidden tillåts minska. Zero S kan fås med 7,2 kWh eller 14,4 kWh batteri och den tidigare fabriksmonterade snabbladdaren kan numera även eftermonteras.

Väljer du det mindre batteriet på 7,2 kWh blir räckvidden kring 10 mil landsväg. Kombineras det lilla batteriet med snabbladdaren blir laddtider kring en timme möjliga och genom att använda snabbladdare och inbyggd laddare tillsammans går det att komma ner i laddtider under timmen. Från tomt till fullt!

Zero SR ZF14.4 2019

Zero SR är den kanske allra mest färgstarka Zero-modellen som kan ge även den mest hästkraftstinna sporthoj en rejäl match vid rödlyset. 2019 års SR behåller sitt eldröda modellnamn, men skiftar skepnad totalt genom att gå från pärlemovit elegans till nattsvart bus med rejäl pondus.

Den snabbsvängda sporthojen reagerar blixtsnabbt på gasen tack vare Zeros kraftigaste motor, det största batteriet och den mest avancerade elektroniken som klarar att låta batteriet mata motorn med full effekt oavsett varvtal eller hastighet.

Zero SR ZF14.4 kan fås med eller utan fabriksmonterad snabbladdare, och det går numera även att eftermontera en snabbladdare.

Du hittar aktuella priser, leveranstider och ytterligare faktauppgifter om 2019 års Zero och tillbehör hittar på Mickes Motor i Växjö.

Har du specifika frågor om 2019 års nyheter eller funderingar om de olika modellerna svarar jag gärna på dem via mail: zero@frejfaxe.se.