När Zero lanserade sin nya 6 kW snabbladdare kallad Charge Tank som en av 2018 års nyheter, visste vi inte riktigt vad vi hade att vänta. En enfas snabbladdare för elstolpar? Ja, visst. Men hur funkar den i svenska förhållanden där vi förlitar oss på 3-fas när lasten blir högre? Alldeles utmärkt, visar det sig då den även låter sig anpassas efter olika förhållanden!
Bild ovan: Snabbladdning hemma via vanligt eluttag med laddarens effekt anpassar sig efter aktuella säkringar. Foto: Petter Hammarbäck
Den som kollar på Uppladdning.nu:s kartor över laddställen kan snabbt bekräfta att laddstolparna med typ2-anslutning är betydligt mer vanliga än de med typ1-anslutning. I Europa har man valt att gå på typ2 medan typ1 är det främsta valet i USA och Asien. Zero löser dock detta elegant genom att skicka med en adapterkabel som gör det möjligt att ansluta typ1-laddaren även till typ2-kontakter.
Så här fungerar Zeros nya 6 kW snabbladdande Charge Tank vid typ1- och typ2-laddstolpar:
Egeninspelad video som visar hur laddning fungerar vid ladddstolpar.
Det var inte utan en viss oro för att det skulle bli problem första gången jag anslöt typ1-laddaren till en typ2-anslutning med begränsad effekt. Typ1-laddaren är på 6 kW och typ2-anslutningen bjöd på 11 kW totalt, men bara 3,7 kW per fas, så utgången var inte helt given.
Den kan anpassas efter situationen!
En av fördelarna och anledningen till att man faktiskt använder en ny typ av smartare anslutningar som typ1 och typ2 är att de även innehåller viss intelligens och säkerhetsfunktioner som gör att man inte kan göra fel. När strömmen inte räcker för full effekt växlas laddaren helt enkelt ner och anpassas efter den aktuella strömkällans tillgång på ström.
Det innebär förstås även att man kan anpassa laddaren efter de förhållanden som råder i många hem, och anpassa laddaren därefter. Så här kan du använda Zeros Charge Tank för att snabbladda hemma i vanliga eluttag:
Egeninspelad video som visar hur man kan snabbladda hemma via vanliga enfas och trefasuttag.
Mitt bästa tips!
Välj till charge tanken! Ja, den kostar en hel del, laddaren tar både bort förvaringsfacket i tanken och höjer tyngdpunkten på hojen. Men du har den alltid med och den gör en elmotorcykel så mycket mer flexibel när man kan ladda snabbt överallt.
Vi har även undersökt möjligheterna att snabbladda via tredjepartsprodukter som Primepowers externa ABC-laddare och DigiNows smarta lösningar som kan byggas in i elhojen, men dessa kostar också ganska mycket och har andra nackdelar.
Så när man väger samman saker som funktion, flexibilitet, mångsidighet och pris är min rekommendation att välja till Zeros Charge Tank. Då riskerar du dessutom inte att äventyra den femåriga batterigarantin.
Mej Peter!
Tack för mycket pedagogisk film. Har ägnat mig åt att spara under året sen jag fick provköra Zero hos dig. Nu kan det nog bli verklighet med drömmen – en DSR black edition med chargetank eller ekonomialternativet – DS med chargetank. Drömmen går vidare…
Med önskan om Ett Gott Nytt År: Jan-Åke
Zero övergav DC pga att laddstationerna i Nord-Amerika ibland inte motsvarade standardkravdn som utlovades, med risk för överladdning. Men hur är det i Skandinavien och Europa? Zero har ju ett DC-uttag för att koppla in extra AC-laddare! Stoppar BMS:en laddning med DC som ju ger snabbare laddning utan omvägen med transformering till AC och tillbaks till DC till batteriet.
https://chargedevs.com/features/zero-motorcycles-was-forced-to-abandon-a-dc-fast-charging-option-in-2013-better-interoperability-testing-is-needed/
Tack, det var intressant läsning och en nyhet för mig att Zero faktiskt haft stöd för snabb DC-laddning! Jag känner inte till att det skulle finnas något i BMS:en som stoppar DC-laddning mer än en 100 Amperes säkring. Den enda förklaring jag hört till att Zero inte har stöd för DC-snabbladdning typ CCS är att batterispänningen på 116 volt är för låg. Enligt specen för dagens CCS 2.0 omfattas spänningar på mellan 200 och 1 000 volt. Men om ChaDeMo klarar lägre spänning och är en stabilare standard idag än när artikeln skrevs så vore det ju fullt möjligt att återinföra möjligheten. En snabb titt på uppladdning.nu visar att CCS är vanligare i Sverige, men att det i många fall även finns ChaDeMo parallellt.
På SR/F-lanseringen passade jag på att ställa frågan varför Zero inte återinför DC-laddning via ChaDeMo när nu tekniken medger det. Jag fick det förklarat för mig att även om standarden säger att ChaDeMo ska gå ner till 50 volts spänning är det få som följer den delen och bara går ner till 200 volt. Därför fungerar det tyvärr dåligt på allt för många ställen, enligt Zeros amerikanska representant.