En elmotorcykel med prestanda som en 1 000-kubikare och en prislapp från motsvarande 150 000 kr? Det låter ju nästan för bra för att vara sant. Men det är vad Savic Motorcycles nu går ut med, och det finns två modeller att välja mellan.
Bildkälla: Savic Motorcycles
När jag började med elmotorcyklar 2017 var de dyrare än motsvarande bensindrivna, men då trodde jag att priserna skulle gå neråt. Så blev det inte. Priserna ökade snarare undan för undan i takt med att elmotorcyklarna fick allt bättre kapacitet och prestanda. Därför är det extra roligt att upptäcka en elmotorcykel som går mot strömmen bland alla dyrgripar.
Savic Motorcycles
Savic Motorcycles är ett företag som är baserat i Melbourne i Australien. Savics elmotorcyklar började utvecklas 2018 och en första prototyp visades samma år på Moto Expo i Melbourne.
Idag visas förhandsmodeller upp i olika sammanhang och det finns även möjlighet att förhandsbeställa en Savic, åtminstone i Australien.
Samtidigt verkar man ännu jobba med att få elhojen godkänd för trafik av myndigheterna. Så det lär nog dröja ytterligare ett tag innan vi får se en Savic i Sverige, men här är lite fler detaljer om de två modellerna modellerna Alpha och Delta med olika pris och kapacitet, och länkar till ytterligare info:
Delta
Effekt: 40 kW/54 hk
Vrid: 140 Nm
Acc 0-100 km/h: 4,5 sekunder
Batteristorlek: 14,2 kWh
Räckvidd: 150 km
Laddning: 1,8 kW/3,3 kW
Laddtid: 3,8 timmar
Drivlina: 36 mm bred drivrem
Hjulbas: 1 440 mm
Gaffelvinkel: 24 grader
Sitthöjd: 780 mm
Vikt: 280 kg
Pris: 19 990 AUS $ (motsvarande 146 000 kr)
Savic Motorcycles om Delta
Alpha
Effekt: 60 kW/80 hk
Vrid: 200 Nm
Acc 0-100 km/h: 3,5 sekunder
Batteristorlek: 16,2 kWh
Räckvidd: 200 km
Laddning: 1,8 kW/3,3 kW
Laddtid: 4,5 timmar
Drivlina: 36 mm bred drivrem
Hjulbas: 1 440 mm
Gaffelvinkel: 24 grader
Sitthöjd: 780 mm
Vikt: 280 kg
Pris: 26 990 AUS $ (motsvarande 197 000 kr)
Savic Motorcycles om Alpha
Intressant!
Räckvidd och pris är de faktorer som fick mig att inte köpa en elmotorcykel när jag bytte senast.15-20 mil som officiell siffra är inte tillräckligt för att jag ska våga satsa 200-250 tusen.
Min BMW har den dubbla räckvidden och då är det min egen uthållighet som sätter gränsen.
Tesla sänkte ju nyss priset rejält, det tyder på att de kommit upp i en masstillverkning som pressat tillverkningskostnaden så att de fortfarande gör vinst med ett något rimligare pris.
Förhoppningsvis kommer volymerna att växa på elmotorcykelsidan också och möjliggöra bättre pris/prestanda.