Efter en lång väntan med uppskruvade förväntningar var den till slut på plats. Och första provturen infriade förväntningarna med råge – jag blev kär! Zero SR/F var verkligen allt den lovade och lite till. Och kärleken har snarare förstärkts efter en sommar tillsammans, men det har även dykt upp några saker som jag skulle vilja ändra på och något som jag tycker är direkt felaktigt.
Bild ovan: Efter en sommar med Zero SR/F är erfarenheterna mycket goda! Foto: Petter Hammarbäck

Jag har haft privilegiet att köra flera olika Zero-motorcyklar och har förstås hunnit skaffa mig några favoriter. Men det är också en fråga om väg och användning.

Zero FX är en oväntat kul och skön elhoj på alla underlag. Zero DSR är den bekväma och mångsidiga medan Zero SR är den sportiga och roliga på kurvig asfalt. Allt detta förändrades dock när SR/F dök upp. FX är förstås lika kul, DSR minst lika bekväm som SR fortfarande är sportig, men SR/F är det mesta av allt detta gånger 1,5!

Då är det inte lika roligt att gå tillbaka till de tidigare favoriterna. SR/F är helt enkelt så mycket mer! Häng med på en provtur där jag försöker återge mina samlade erfarenheter så här långt:

SR/F skulle egentligen inte ha lanserats förrän till 2020, men när Harley-Davidson bestämde sig för att börja sälja sin elmotorcykel LiveWire i augusti 2019 var Zero snabba att släppa sin motsvarighet tidigare än så. Och nu när även H-D släppt specifikationerna för LiveWire är det inte så svårt att se att Zero SR/F överträffar den nya el-H-D:n på de flesta punkter:

    • H-D LiveWire har en elmotor på 78 kW/105 hk och 116 Nm, väger 249 kg och har ett batteri på 15,5 kWh. 0-97 km/h avverkas på 3 sekunder, toppfarten är 177 km/h och räckvidden 158 km som minimum enligt H-D. Pris från 348 900 kr.
      H-D om LiveWire
    • Zero SR/F har en elmotor på 82 kW/110 hk och 190 Nm, väger 220 kg och har ett batteri på 14,4 kWh. 0-100 km/h avverkas på 3 sekunder, toppfarten är 200 km/h och räckvidden 198 km vid blandad körning. Pris från 249 900 kr.
      Mer fakta om Zero SR/F

För Zeros del har dock den påskyndande lanseringen inneburit leveransproblem både för SR/F och för tidigare modeller som i flera fall sålts slut utan att kunna fyllas på med fler då fabriken haft fullt upp med att bygga SR/F.

Enligt min mening hade Zero inte behövt oroa sig så mycket för den nya konkurrensen då SR/F ändå överglänser LiveWire på de flesta punkter. Men jag är förstås glad och tacksam över att ha fått köra SR/F redan denna sommar istället för först till nästa.

Här är ett kort filmklipp som visar accelerationen:

SR/F accar 0-100 och fortsätter sedan acca 201,1 meter, och sedan 402,33 meter.

 

Skillnaden mellan Standard och Premium

Zero SR/F finns i två versioner – Standard och Premium. Båda finns i de två färgerna havsblå eller röd, så det går inte att se på färgen vilken modell det är. Standard och Premium är samma elmotorcykel i grunden, men du kan skilja Premium-modellen från Standard på att den även har en vindavvisare och styrändar i aluminium.

Det finns även ett par skillnader som inte syns. Standard-modellen har en 3 kW laddare inbyggd medan Premium-modellen har två stycken 3 kW laddare. Standard är förberedd för värmehandtag medan Premium har värmehandtagen installerade från början.

Samtliga delar som skiljer finns dock som tillbehör så det går utmärkt att bygga om en Standard till Premium.

 

Suveränt flexibel laddning!

Standard-modellens 3 kW-laddare innebär att laddtiden för att ladda tomt till fullt görs på cirka 4 timmar. Premium-modellens dubbla 3 kW-laddare halverar tiden till 2 timmar. SR/F kan också kompletteras med en 6 kW chargetank och på så sätt få en total laddkapacitet på 9 eller 12 kW och då blir laddtiden 1,5 respektive 1 timme.

Bakom det bakre tanklocket döljer sig laddkontakten som är en Mennekes typ2-anslutning på Europa-modellerna av SR/F. I USA, där 3-fas är ovanligt, har SR/F ett typ 1-uttag istället.

Bakom det bakre tanklocket döljer sig laddkontakten som är en Mennekes typ2-anslutning på Europa-modellerna av SR/F. I USA, där 3-fas är ovanligt, har SR/F ett typ 1-uttag istället.

Laddarna kan dessutom styras och växlas ner för långsammare laddning och då de är kopplade till varsin fas i motorcykelns 3-fasuttag (Mennekes/typ2) kan man även använda dem en och en individuellt eller flera tillsammans över varsin fas.

I praktiken innebär detta att man kan ladda med en av 3 kW-laddarna via ett vanligt 230 volts eluttag och anpassa laddeffekten efter vad eluttaget klarar, men man kan även ansluta till ett trefasuttag och ladda med upp till 9 kW (3 kW per fas) med 16 amperes säkringar. Hemma! Allt som krävs är en adapterkabel.

På laddstolpar är det ännu enklare. Anslut kabeln så får du full effekt baserat på hur många laddare du har, och skulle det mot förmodan vara en delad stolpe med 16 amperes säkringar växlas 6 kW-laddaren ner till 3,7 kW och så laddar det med 3 + 3 + 3,7 = 9,7 kW istället för 3 + 3 + 6 = 12 kW. Då ökar laddtiden från 1 timme till 1 timme och 20 minuter.

Sedan finns det förstås brister och nackdelar också. SR/F:ens alla nya funktioner och möjligheter har ett pris och nyheter har en förmåga att strula.

 

Något att finslipa

En sådan sak visade sig på första bankörningen. Första rundan var det som att jag tappat 60 procent effekt. Efter ett tag insåg jag att jag körde i eko-läge efter att ha missat att bekräfta bytet av körläge med en extra knapptryckning.

Zero SR/F:s app meddelar när laddningen är klar!

Zero SR/F:s app kan meddela när laddningen är klar eller om någon oväntat avbryter laddningen!

En annan oväntad information dök upp på telefonens skärm under körning:
Laddningen avbröts oväntat! Vadå laddning? Jag är ju ute och kör!

Det tog ett antal liknande meddelanden innan jag fattade vad det var – den nya kraftigare återladdningen.

När man släpper gasen och har full återladdning som i eko-läget motorbromsar SR/F så hårt att den laddar batteriet märkbart, och då verkar det som att systemet med laddstyrning och meddelandetjänster träder in. För när man sedan gasar på igen upphör ju laddningen och det verkar vara detta som meddelandet innebär.

Ytterligare en konstighet är klockan på displayen som ibland går nån timme fel, men som vid nästa start har ställt in sig igen.

Nu var det länge sedan jag fick något falskt laddmeddelande, antagligen är det något som åtgärdats i en av de senare uppdateringarna. Och det är också en av nyheterna med SR/F.

 

Automatisk uppdatering over the air

SR/F har en inbyggd 4G-uppkoppling och det ingår ett abonnemang i två år vid köp. Via detta system kan motorcykeln uppdateras Over-The-Air direkt och en sådan uppdatering gjordes första gången den 28 maj med Firmware Build 236.

Uppdateringen i sig innehåller en rad förbättringar och småfixar och kräver ingen app för att installeras. Uppdateringen skickas ut direkt till SR/F:en som när den är nerladdad och klar att installera visar frågan på instrumentpanelen om uppdateringen ska installeras nu eller senare.

SR/F har en inbyggd 4G-uppkoppling och kan uppdatera motorcykeln direkt utan att gå via någon app eller dator.

SR/F har en inbyggd 4G-uppkoppling och kan uppdatera motorcykeln direkt utan att gå via någon app eller dator.

Den som ska ge sig ut på tur skjuter förstås fram uppdateringen tills ett tillfälle längre fram som passar bättre. Och när det väl passar sköter det sig självt:

Uppdateringen installeras om och när du valt att låta det ske.

Uppdateringen installeras om och när du valt att låta det ske.

 

Smarta funktioner ombord och online

En ny 7-tum stor och ljusstark färgskärm utgör instrumentpanel och hastighetsmätare på SR/F och kan även ställas in att visa en mängd olika valbara saker. Min första reflektion blev att jag hade lite för mycket fokus på skärmen och för lite på trafiken runt om för att det fanns så mycket nytt och spännande att titta på.

Alla inställningar görs numera med en joystickliknande knapp på vänster styrhalva och funktionerna är dessutom olika när man står stilla med stödet nere och när man kör.

SR/F:s smarta funktioner, körlägen, traction control och handtagsvärme styrs med detta reglage på vänster styrhalva.

SR/F:s smarta funktioner, körlägen, traction control och handtagsvärme styrs med denna Mode-knapp som både kan tryckas och skjutas i sidled.

För egen del är jag barnsligt förtjust i alla dessa digitala finesser och funktioner, men jag inser att alla inte delar denna fascination. Så låt mig direkt tillägga att inga av dessa funktioner eller inställningsmöjligheter som döljer sig i menysystemet på skärmen är nödvändiga för att kunna köra och använda SR/F. Det handlar snarare om funktioner för att finjustera, anpassa och visa olika typer av information.

SR/F levereras med alla standardinställningar gjorda och även den som aldrig bryr sig om att gå in i systemet kan ta del av tjänster som att få eventuella felmeddelanden i klartext istället för som tidigare med felkoder.

Menyerna på SR/F:ens bildskärm är mycket tydliga och navigeras med Mode-knappen.

Menyerna på SR/F:ens bildskärm är mycket tydliga och navigeras med Mode-knappen.

I körläge når man överhuvudtaget inte dessa inställningar. Då reglerar man istället handtagsvärme, körläge och traction control med joysticken. Grundregeln är att hålla inne knappen – rakt in, åt vänster eller åt höger – i någon sekund för att nå respektive funktion, och därefter bläddra bland alternativen med knappen åt höger eller åt vänster. Sedan bekräftas valet med ett kort tryck rakt in.

Krångligt? Jo, det låter antagligen värre än vad det är, men jämfört med att byta körläge på tidigare Zero-modeller krävs det både fler knapptryck och mer fokus på skärmen.

Å andra sidan finns det nu hela fem körlägen – Eco, Rain, Street, Sport och Custom där Custom-läget fortfarande är ett eget inställbart. Även Traction Control finns i de fyra lägena Rain, Street, Sport och Off, och även om ett visst TC-läge är förvalt med ett visst körläge går det fint att mixa individuellt som till exempel Street och Rain, eller Sport och Off.

Körlägen och Traction Control-inställningar följs åt, men kan även hanteras separat, som här där Sportläget med full effekt kombineras med Traction Control-läget Rain.

Körlägen och Traction Control-inställningar följs åt, men kan även hanteras separat, som här där Sportläget med full effekt kombineras med Traction Control-läget Rain.

Man behöver inte längre släppa gasen för att byta körläge eller Traction Control, men min erfarenhet så här långt är att det ofta kan vara klokt att stanna för att byta om trafiken är tät. Å andra sidan har jag knappt bytt körläge alls sedan jag anpassade och ställde in mitt egna och kallade det för Petter.

 

Ny förbättrad app

En skillnad mot den tidigare Zero-appen är att man nu även kan skapa flera egna körlägen och namnge dem i appen. Av dessa egna väljs ett som aktivt och synkas med motorcykeln som då ersätter Custom-läget med det du skapat och namngett.

Jag har gjort tre egna körlägen kallade Petter, Rackvidd och Stad, med olika förutsättningar för olika miljöer där det främst är återladdningen som skiljer. Men i praktiken använder jag nästan bara körläget Petter.

Zero Motorcycles Nextgen heter den nya appen som är speciellt anpassad för SR/F och både kommunicerar via Bluetooth på nära håll och via 4G på distans. Distansmöjligheterna är mer begränsade och avsedda att skicka meddelanden, men man kan visa SR/F:ens position på en karta och läsa av laddstatus för att se exempelvis hur lång tid det är kvar innan laddningen är klar. Se exempel i denna korta film:

I appen kan man även läsa av en mängd parametrar och göra egna inställningar. I vissa fall saker som även kan göras direkt på motorcykelns instrumentpanel, i andra fall unika saker som att skapa och skräddarsy egna körlägen.

 

Schemalagd laddning

Schemalagd laddning kan skötas i appen och på motorcykelns display.

Schemalagd laddning kan skötas i appen och på motorcykelns display.

En annan ny möjlighet är att schemalägga laddning. Detta är något som både kan göras i menysystemet på motorcykelns display och i appen. På så sätt kan du koppla in laddaren när det passar dig, men styra så att laddningen startar först vid en viss tid.

 

Stoppa laddning vid förinställt värde

En liknande nyhet fast tvärt om är möjligheten att sätta en gräns för när laddningen ska stoppas, till exempel vid 83 % batterinivå. Det kan också göras i menysystemet och i appen. Tanken är att du ska kunna välja att ladda så mycket du behöver, både för att spara batteriet och för att vinna tid då de sista procenten tar lite längre tid att ladda.

Mest tid sparar du dock på att aktivera meddelandefunktionen vid laddning klar. Då skickar motorcykeln ett meddelande till appen när laddningen är klar och stänger av vid den nivå du bestämt. En funktion jag hade haft stor nytta av på min resa ”103 mil på 3 dagar på el för 84 kr och glass för 225 kr”.

 

Spara kördata

Ytterligare en kul nyhet är möjligheten att spara kördata i appen under en tur. Det bygger på att telefonen är med på resan och hjälper till att samla in geografiska data medan motorcykeln förser den med kördata som hastigheter, nedläggningsvinklar, effektförbrukning, återladdning med mera.

Resultatet blir en åktur som kan återupplevas grafiskt på en karta med en mängd kördata som även visas rörligt med grafer i ruttens olika delar, som i filmen nedan:

 

Alla MC borde ha farthållare!

Knappen där tidigare Zero bytte körläge har bytt symbol och fått ny funktion på SR/F. Det är farthållaren. Ett lite längre tryck på knappen aktiverar farthållaren och en symbol tänds i displayen. Ytterligare ett kort tryck ställer aktuell hastighet och så visas även inställd fart i displayen.

Det är suveränt smidigt och bekvämt att köra elmotorcykel med farthållare, men det är en farthållare av allra enklaste slag som bara kan hålla en hastighet i minnet och bara vara av eller på. Nu i alla fall.

Det vore ju egentligen en enkel sak att lägga till möjligheten att justera hastigheten med joystick-knappen när farthållaren är aktiverad, något som mycket väl kan komma att bli verklighet med en kommande programuppdatering.

 

Återladdning som heter duga

Den som kört tidigare Zero-modeller med återladdning/motorbroms vet hur det funkar. Släpp gasen så får man en mjuk inbromsning som laddar batteriet, men som avtar och försvinner när hastigheten sjunker under 10 km/h. SR/F har också denna typ av återladdning, men inte 1,5 gånger mer, utan snarare 5 gånger mer!

Precis som med tidigare Zero går det att ställa återladdningen från 0-100 % i både gas och bromsreglage, men 100 % innebär alltså rejält mycket mer motorbroms. Det är naturligtvis något positivt som blivit möjlig tack vare den traction control som är standard på SR/F. Utan traction control hade risken nämligen varit stor att bakhjulet låst sig av motorbromsen på lösare underlag.

En annan bieffekt av den starka motorbromsen märks när farthållaren stängs av – det bromsar rejält, så man måste möta med gasen.

För min del är full motorbroms en starkare inbromsning än vad jag normalt sett bromsar vid en normal, planerad inbromsning. Därför har jag sänkt återladdningen till 50 % i gashandtaget och 75 % i bromsen i mitt förvalda körläge. På så sätt får jag en lagom mjuk inbromsning när jag släpper gasen och ytterligare bromsverkan när bromsarna används. Med 100 % återladdning i bromsen blir skillnaden lite för stor jämfört med att släppa gasen och det är bara vid gashantaget som återladdningen ökar steglöst ju mer du släpper.

Även om återladdning är något positivt som återhämtar bromsenergin till batteriet istället för att låta bromsarna utveckla den i värme, riskerar det att slita onödigt mycket bakdäck om all normal bromsverkan bara sker via bakdäcket och inte via framdäcket.

Men som sagt, graden av återladdning är ju egentligen inte ett problem utan snarare en möjlighet som styrs av ens egna inställningar.

Handtagsvärme är standard på Premium-modellen och kan köpas till Standard-versionen. Hm.

Handtagsvärme som också regleras med Mode-knappen är standard på Premium-modellen och kan köpas till Standard-versionen. Hm.

 

Trygg och flexibel med Traction Control

När man kör på något halt och gasar för mycket är risken stor att bakdäcket tappar greppet och spinner loss, framförallt med allt det vrid en elmotorcykel bjuder på. Idealet är förstås att rida ut sladden och återfå greppet, men vårt mänskliga DNA vill ofta annorlunda och reagerar med ryggraden genom att släppa gasen för att häva sladden. Lägg till detta en normal människas reaktionstid på cirka 0,75 sekund så är risken stor att sladden slutar i en omkullåkning.

Proffsförare som tränat bort sitt ryggradsbeteende och finslipat reaktionstiderna kan reagera på 0,25 sekund genom att anpassa gasen efter fästet och minimera sladden.

När traction control dök upp i MC-sammanhang handlade reaktionstiderna om millisekunder, men när en förbränningsmotor ska regleras mekaniskt innebär det flera steg och mekaniskt arbete som sammantaget ger reaktionstider på cirka 0,2 sekunder. Utan det mekaniska arbetet kan det dock gå betydligt mycket snabbare.

När Bosch MSC reglerar fästet i Zero SR/F går det mycket mer direkt att elektriskt styra en elmotorcykels styrsystem. Därför stannar reaktionstiden kring 0,06 sekunder, det vill 60 millisekunder i SR/F:ens traction control.

Bosch Motorcycle Stability Control system består av hastighetssensorer i hjulen (1), tröghetssensor (2), huvudkontrollenhet (3) och en hydraulisk enhet (ABS) (4). Bildkälla: Zero Motorcycles.

Bosch Motorcycle Stability Control system består av hastighetssensorer i hjulen (1), tröghetssensor (2), huvudkontrollenhet (3) och en hydraulisk enhet (ABS) (4). Bildkälla: Zero Motorcycles.

Traction control-systemet reglerar inte bara motorns effekt utan samverkar även med ABS-systemet och kan även styra bromsarna och känna av lutningsvinklar för att undvika omkullkörningar vid allt för hårda inbromsningar i kurvor.

Det är här magin sker – i tröghetsmätaren som avgör lutningsvinklar, acceleration och inbromsning. Det är först med dessa motorcykelspecifika data som ett traction control-system kan fungera även på två hjul.

Det är här magin sker – i tröghetsmätaren som avgör lutningsvinklar, acceleration och inbromsning. Det är först med dessa motorcykelspecifika data som ett traction control-system kan fungera även på två hjul.

Med SR/F:ns joystick kan man även välja hur tidigt traction control-systemet ska träda in genom de olika lägena Rain, Street, Sport och Off. I Rain-läge reagerar systemet så fort minsta avvikelse sker medan Street och Sport-lägena tillåter fler avvikelser innan systemet reagerar. Dessa förval ligger även med som en del av körläget där exempelvis körläget Rain även har TC-läget Rain och Street TC-läget Street. Men man kan även manuellt ändra TC-läge i körlägena.

Zero SR/F med Bosch MSC in action på grus. Bildkälla: Zero Motorcycles.

Zero SR/F med Bosch MSC in action på grus. Bildkälla: Zero Motorcycles.

 

Det negativa då?

Om jag fick välja skulle jag vilja byta plats på mode-knapp och farthållaren så att farthållaren hamnade på vänster styrhalva istället för den högra. Det är nämligen lite fippligt att hålla inne farthållarknappen med höger tumme samtidigt som man gasar och sedan träffa rätt när man håller vald hastighet utan att gasreglaget ändras.

På samma sätt är joystick-reglaget lite för komplicerat för att användas under körning, bättre då att stanna eller åtminstone släppa gasen medan man ändrar körläge, traction control eller väljer hur mycket värme man vill ha i handtagen – tre saker som alla kräver en del fokus på skärmen medan man manövrerar med joystick-knappen.

En farthållare där man även kan reglera inställd hastighet vore förstås fint, men på det stora hela är SR/F en riktigt kompetent och komplett elmotorcykel som inte lämnar mycket i övrigt att önska. Det nya laddsystemet är egentligen suveränt flexibelt och ger för våra svenska förhållanden med laddstolpar och laddning hemma riktigt goda möjligheter att ladda var man vill och nästan hur snabbt det bara kan gå med tanke på elförsörjningen.

Men här har man kanske gått lite väl långt och förutsätta att vi som ska använda SR/F redan känner till och har tillgång till det som krävs för att kunna ladda så flexibelt – laddkablar och adaptrar.

 

Avsaknad av kablar ett felaktigt beslut

Zero skickar nämligen inte med någon laddkabel. Jag har ställt frågan varför och fått svaret att många som köper en SR/F redan har elbil och kan använda samma kablage och att det därför bara skulle innebära en extra kostnad. Många av dagens laddstolpar har dessutom kabel så det är bara att åka dit och ladda.

Men minst lika många laddstolpar i svenska städer saknar kabel och den allra vanligaste laddningen är trots allt den man gör hemma. Det finns förvisso bidrag att få för att installera typ 2-laddning hemma, men det allra enklaste är att använda en adapterkabel som gör det möjligt att ladda i vanliga eluttag och dessutom kan anpassa laddhastighet efter eluttag och önskad laddtid. Så den som köper en SR/F idag bör räkna med att lägga några kronor ytterligare på laddkablar.

För egen del har jag skaffat en typ 2-kabel med spiralsladd som är enkel att ha med till laddstolpen. Hemma använder jag en adapterkabel som både kan anslutas till enfas och trefas och styra laddarnas effekt efter eluttagets kapacitet. Men det är alltså kablar jag fått köpa till i efterhand för att kunna ladda SR/F:en.

Adapterkabel med reglerbar effekt mellan 1,4 kW och 11 kW för smidig laddning från vanliga eluttag. Typ 2, trefas, 400 V, 6-16 A, 5 m spiralkabel, inklusive 3-fas till 1-fas-adapter.

Adapterkabel med reglerbar effekt mellan 1,4 kW och 11 kW för smidig laddning från vanliga eluttag. Typ 2, trefas, 400 V, 6-16 A, 5 m kabel, inklusive 3-fas till 1-fas-adapter.

 

Praktisk laddkabel typ 2, 16 A, 3-fas, 5 m spiralkabel.

Praktisk laddkabel typ 2, 16 A, 3-fas, 5 m spiralkabel.

De kablar jag köpt till är även sådant man gärna har med sig, men Zero har inte hunnit med att få fram alla tillbehör än. Toppboxkit och kit för sidoväskor är på väg, men än så länge har jag fått lasta vad jag ska ha med mig i ryggsäck och förvaringsfack i tanken, och där ryms inte alltid mina laddkablar.

En nödlösning blev därför att montera på Zeros mjuka sadelväskor som visat sig funka bra när man kör själv. Men med passagerare kan det bli trångt och då riskerar remmar och sidor på de mjuka väskorna att ta i bakhjulet.

 

En förlåtande elhoj på topp

När jag sitter upp i sadeln kommer leendet av sig självt. SR/F:en är förlåten allt, och det känns dessutom extra tryggt och bra att även SR/F:en kan förlåta mina misstag med sina skyddande system. Zero SR/F är verkligen en alldeles enastående elmotorcykel som det är otroligt lätt att fatta tycke för. Den är snygg, den är snabb, den är skön att köra och den är en alldeles förträfflig motorcykel oavsett eldriften.

Nu när jag har möjlighet att välja förekommer det ibland att Black Foresten får göra tjänst som laståsna när varor behöver fraktas i dess väskor, men vid övriga val blir det ändå SR/F som får ta mig dit jag ska. Och det gör den så gärna. Jag tror till och med att kärleken är besvarad.  😉

Plus
+ Enastående prestanda
+ Trygghet med traction control
+ Flexibel laddning
+ Farthållare
+ Smarta och uppkopplade funktioner

Minus
– Laddkabel eller adapter för att ladda hemma medföljer ej
– Svårare att byta körläge och manövrera i det nya mer avancerade menysystemet

Tips och förslag på lösningar!

  • Gör ett eget körläge utifrån dina önskemål och behov och håll dig till det. Du kan sedan växla nivå på traction control separat efter behov.
  • Skaffa ett smart laddkit. Se mer här.
  • Zero har sedan länge ett smart kit med mjuka väskor som hängs över sadeln och spänns fast med remmar. Passar utmärkt även på SR/F, åtminstone så länge du kör själv. Se mer här.
Med Zeros mjuka sadelväskor blir även SR/F en packåsna som även funkar till affären för att handla.

Med Zeros mjuka sadelväskor blir även SR/F en packåsna som även funkar till affären för att handla.