Zero FX ZF7.2 2020
Zeros FX har tidigare växlat färg från svart till vitt och fick den sandbruna färgen ”Dune” till 2019 års modell. Även 2020 års modell behåller färgen Dune, men får lite nya och tydligare dekorer.
2018 växte batteriet från 6,5 till 7,2 kWh och det är en storlek som behålls även till 2020 års modell. Detta gör sammantaget 2020 års Zero FX till en 130 kg lätt körmaskin som gärna lättar på framhjulet under acceleration och som funkar lika bra till arbetspendling som nöjesturer på alla typer av underlag.
Det finns gott om tillbehör till FX som rutor, handtagsskydd, mjuka sadelhängda sidoväskor, pakethållare och toppboxkit, men modellen saknar möjlighet att montera Zeros snabbladdare Charge Tank. Däremot finns det möjlighet att snabbladda FX med externa laddare.
Fakta
Motor: Z-Force 75-5 luftkyld elektrisk
Max effekt: 46 hkr/34 kW @4 300 rpm
Max vridmoment: 106 Nm
Toppfart: 137 km/h (elektroniskt begränsad)
Räckvidd stadskörning: 146 km
Räckvidd landsväg: 90 km
Räckvidd blandad körning: 111 km
Batteri: 102 volts underhållsfritt Z-Force Li-Ion intelligent integrated
Batterkapacitet: 7,2 kWh
Garanti batteri: 5 år, obegränsad körsträcka
Beräknad batterilivslängd (80 % kap): 2 500 fulla laddningar
Batteriladdare: inbyggd 650 W (laddas i vanligt eluttag, laddkabel medföljer)
Laddtid (0 till 95 %): 9,2 timmar
Laddtid via snabbladdare: 2 timmar
Bromsar fram: Bosch Gen 9 ABS, J-Juan flytande enkelkolvsok, 240 x 4,5 mm skiva
Bromsar bak: Bosch Gen 9 ABS, J-Juan flytande enkelkolvsok, 240 x 4,5 mm skiva
Drivlina: Poly Chain HTD Carbon belt
Fjädring fram: Inverterad, justerbar 41 mm Showa med 218 mm fjädringsväg
Fjädring bak: Justerbar 40 mm Showa med 227 mm fjädringsväg
Gaffelvinkel: 25,4 grader
Gaffelförsprång: 104 mm
Hjulbas: 1 438 mm
Framhjul: 21-tum med Pirelli MT90/AT, 90/90-21
Bakhjul: 18-tum med Pirelli MT90/AT, 120/80-18
Sadelhöjd: 881 mm
Vikt: 131 kg
Zero FXS ZF7.2 2020
Zero FXS ZF7.2 2020
FXS har blivit lite av busen i familjen – en vass och lätt motard som kan lägga ljudlösa rökare, lyfta framhjulet till väders och samtidigt vara en snäll och välkammad gathoj som passar lika bra på trafikskolan som för arbetspendlare och busåkare.
FXS roll som svart får har tonats ner då modellen gått från svart till en lite mer elegant grå nyans. Till 2020 har dock den grå eminensen blivit lite återupprättad med blå dekorer.
2018 växte batteriet från 6,5 till 7,2 kWh och det är en storlek som behålls även till 2020 års modell. Detta gör sammantaget 2020 års Zero FXS till en 130 kg lätt och oväntat rolig körmaskin på asfalt. Tack vare mindre hjul blir utväxlingen lägre än för Zero FX och ger FXS ännu mer kraft att accelerera och lyfta på framhjulet.
Till 2020 finns FXS även i 11 kW-utförande, men det är tveksamt om 11 kW-versionen kommer att kunna registreras som lätt motorcykel i Sverige då den maximala effekten och toppfarten överstiger reglerna för att klassas som lätt.
Se mer om 11 kW och svenska särregler här.
Det finns gott om tillbehör till FXS som rutor, handtagsskydd, mjuka sadelhängda sidoväskor, pakethållare och toppboxkit, men modellen saknar möjlighet att montera Zeros snabbladdare Charge Tank. Däremot finns det möjlighet att snabbladda FXS med externa laddare.
Fakta
Motor: Z-Force 75-5 luftkyld elektrisk
Max effekt: 46 hkr/34 kW @4 300 rpm
Max vridmoment: 106 Nm
Toppfart: 137 km/h (elektroniskt begränsad)
Räckvidd stadskörning: 161 km
Räckvidd landsväg: 97 km
Räckvidd blandad körning: 121 km
Batteri: 102 volts underhållsfritt Z-Force Li-Ion intelligent integrated
Batterkapacitet: 7,2 kWh
Garanti batteri: 5 år, obegränsad körsträcka
Beräknad batterilivslängd (80 % kap): 2 500 fulla laddningar
Batteriladdare: inbyggd 650 W (laddas i vanligt eluttag, laddkabel medföljer)
Laddtid (0 till 95 %): 9,2 timmar
Laddtid via snabbladdare: 1,3 timmar
Bromsar fram: Bosch Gen 9 ABS, J-Juan flytande asymmetriskt dubbelkolvsok, 320 x 5 mm skiva
Bromsar bak: Bosch Gen 9 ABS, J-Juan flytande enkelkolvsok, 240 x 4,5 mm skiva
Drivlina: Poly Chain HTD Carbon belt
Fjädring fram: Inverterad, justerbar 41 mm Showa med 178 mm fjädringsväg
Fjädring bak: Justerbar 40 mm Showa med 227 mm fjädringsväg
Gaffelvinkel: 24,4 grader
Gaffelförsprång: 71 mm
Hjulbas: 1 422 mm
Framhjul: 17-tum med Pirelli Diablo Rosso II 110/70R17
Bakhjul: 17-tum med Pirelli Diablo Rosso II 140/70R17
Sadelhöjd: 836 mm
Vikt: 133 kg
Zero DS ZF14.4 2020
Zeros kanske mest förnuftiga och mångsidiga modell DS har även en ganska färgstark historia där den gått från att vara orange och militärgrön till sandfärgad. Till 2020 får DS en färg kallad Mojave med varm silver-grafik som ger den en lite mer diskret och smakfull framtoning.
DS finns i två utföranden – med full effekt och i 11 kW-utförande. Versionen med full effekt har det stora batteriet på 14,4 kWh medan 11 kW-versionen även finns med det mindre batteriet på 7,2 kWh.
Det är dock tveksamt om 11 kW-versionen kommer att kunna registreras som lätt motorcykel i Sverige då den maximala effekten och toppfarten överstiger reglerna för att klassas som lätt.
Se mer om 11 kW och svenska särregler här.
Det finns gott om tillbehör till DS som rutor, handtagsskydd, sidoväskor, pakethållare och toppboxkit. I tanken finns ett stort, låsbart förvaringsfack där det även går att montera ett extra batteri (Power Tank) eller en extra snabbladdare (Charge Tank) som gör det enkelt att ladda på laddstolpar.
Fakta
Motor: Z-Force 75-5 luftkyld elektrisk
Max effekt: 60 hkr /45 kW @4 300/5 300 rpm
Max vridmoment: 110 Nm
Toppfart: 158 km/h (elektroniskt begränsad)
Räckvidd stadskörning: 264 km
Räckvidd landsväg: 158 km
Räckvidd blandad körning: 196 km
Batteri: 102 volts underhållsfritt Z-Force Li-Ion intelligent integrated
Batterkapacitet: 14,4 kWh
Garanti batteri: 5 år, obegränsad körsträcka
Beräknad batterilivslängd (80 % kap): 2 500 fulla laddningar
Batteriladdare: inbyggd 1,3 kW (laddas i vanligt eluttag, laddkabel medföljer)
Laddtid (0 till 95 %): 9,3 timmar
Laddtid via snabbladdare: 2 timmar
Bromsar fram: Bosch Gen 9 ABS, J-Juan flytande asymmetriskt dubbelkolvsok, 320 x 5 mm skiva
Bromsar bak: Bosch Gen 9 ABS, J-Juan flytande enkelkolvsok, 240 x 4,5 mm skiva
Drivlina: Poly Chain HTD Carbon belt
Fjädring fram: Inverterad, justerbar 41 mm Showa med 178 mm fjädringsväg
Fjädring bak: Justerbar 40 mm Showa med 179 mm fjädringsväg
Gaffelvinkel: 26,5 grader
Gaffelförsprång: 117 mm
Hjulbas: 1 427 mm
Framhjul: 19-tum med Pirelli MT-60 100/90-19
Bakhjul: 17-tum med Pirelli MT-60 130/80-17
Sadelhöjd: 843 mm
Vikt: 187 kg
Zero S ZF7.2 11 kW 2020
Zeros kanske smartaste modell S har också ömsat skinn genom åren och gått från gult via en aluminiumliknande silverfärg till svart, för att till året få en helt ny mörkt blå klädnad. Den eleganta kostymen till trots riskerar dock 2020 års S att bli en mindre intressant modell i Sverige.
Zero begränsar nämligen modell S till att endast finnas i 11 kW-utförande, men med möjlighet att välja mellan det stora batteriet på 14,4 kWh och det mindre på 7,2 kWh.
Det är dock tveksamt om 11 kW-versionen kommer att kunna registreras som lätt motorcykel i Sverige då den maximala effekten och toppfarten överstiger reglerna för att klassas som lätt.
Se mer om 11 kW och svenska särregler här.
Det finns gott om tillbehör till S som rutor, handtagsskydd, sidoväskor, pakethållare och toppboxkit. I tanken finns ett stort, låsbart förvaringsfack där det även går att montera ett extra batteri (Power Tank) eller en extra snabbladdare (Charge Tank) som gör det enkelt att ladda på laddstolpar.
Fakta
Motor: Z-Force 75-5 luftkyld elektrisk
Max effekt: 46 hkr /34 kW @4 300 rpm
Max vridmoment: 106 Nm
Toppfart: 158 km/h (elektroniskt begränsad)
Räckvidd stadskörning: 143 km
Räckvidd landsväg: 72 km
Räckvidd blandad körning: 97 km
Batteri: 102 volts underhållsfritt Z-Force Li-Ion intelligent integrated
Batterkapacitet: 7,2 kWh
Garanti batteri: 5 år, obegränsad körsträcka
Beräknad batterilivslängd (80 % kap): 2 500 fulla laddningar
Batteriladdare: inbyggd 1,3 kW (laddas i vanligt eluttag, laddkabel medföljer)
Laddtid (0 till 95 %): 5 timmar
Laddtid via snabbladdare: 1,5 timme
Bromsar fram: Bosch Gen 9 ABS, J-Juan flytande asymmetriskt dubbelkolvsok, 320 x 5 mm skiva
Bromsar bak: Bosch Gen 9 ABS, J-Juan flytande enkelkolvsok, 240 x 4,5 mm skiva
Drivlina: Poly Chain HTD Carbon belt
Fjädring fram: Inverterad, justerbar 41 mm Showa med 159 mm fjädringsväg
Fjädring bak: Justerbar 40 mm Showa med 161 mm fjädringsväg
Gaffelvinkel: 24 grader
Gaffelförsprång: 80 mm
Hjulbas: 1 410 mm
Framhjul: 17-tum med Pirelli Diablo Rosso II 110/70R17
Bakhjul: 17-tum med Pirelli Diablo Rosso II 140/70R17
Sadelhöjd: 807 mm
Vikt: 142 kg
Zero SR ZF14.4 2020
Zeros hittillsvarande streetrod och gatljusracer SR får nu se sig frånåkt av nya SR/F och därför inta en mer vuxen och förnuftig roll som mellanklassmodell. Och det gör SR med den äran i 2020 års nya klädsamma svarta kostym med lite lagom stöddig grafik i den ilsket röda kulör som tidigare var SR:s signum.
Med 157 Nm i vrid och 70 elhästar som motsvarar det dubbla upp till 120 km/h är SR fortfarande en stolt hingst som kräver sin man eller kvinna. Men SR är även en praktisk och ekonomisk elhoj med en svårslagen räckvidd som både bjuder på goda pendlingsmöjligheter och mängder av körglädje på kurviga asfaltvägar.
Det finns gott om tillbehör till SR som rutor, handtagsskydd, sidoväskor, pakethållare och toppboxkit. I tanken finns ett stort, låsbart förvaringsfack där det även går att montera ett extra batteri (Power Tank) eller en extra snabbladdare (Charge Tank) som gör det enkelt att ladda på laddstolpar.
Fakta
Motor: Z-Force 75-7R luftkyld elektrisk
Max effekt: 70 hkr/52 kW @3 500 rpm
Max vridmoment: 157 Nm
Toppfart: 177 km/h (elektroniskt begränsad)
Räckvidd stadskörning: 288 km
Räckvidd landsväg: 175 km
Räckvidd blandad körning: 217 km
Batteri: 102 volts underhållsfritt Z-Force Li-Ion intelligent integrated
Batterkapacitet: 14,4 kWh
Garanti batteri: 5 år, obegränsad körsträcka
Beräknad batterilivslängd (80 % kap): 2 500 fulla laddningar
Batteriladdare: inbyggd 1,3 kW (laddas i vanligt eluttag, laddkabel medföljer)
Laddtid (0 till 95 %): 9,3 timmar
Laddtid via snabbladdare: 2 timmar
Bromsar fram: Bosch Gen 9 ABS, J-Juan flytande asymmetriskt dubbelkolvsok, 320 x 5 mm skiva
Bromsar bak: Bosch Gen 9 ABS, J-Juan flytande enkelkolvsok, 240 x 4,5 mm skiva
Drivlina: Poly Chain HTD Carbon belt
Fjädring fram: Inverterad, justerbar 41 mm Showa med 159 mm fjädringsväg
Fjädring bak: Justerbar 40 mm Showa med 161 mm fjädringsväg
Gaffelvinkel: 24 grader
Gaffelförsprång: 80 mm
Hjulbas: 1 410 mm
Framhjul: 17-tum med Pirelli Diablo Rosso II 110/70R17
Bakhjul: 17-tum med Pirelli Diablo Rosso II 140/70R17
Sadelhöjd: 807 mm
Vikt: 188 kg
Zero DSR ZF14.4 2020
Till 2020 renodlas DSR åter till sitt ursprung och återfår lite av det där villkorslösa och brutala som namnet antyder – Dual Sport i R-version. Den svarta kostymen med de guldfärgade emblemen och fälgarna påminner även om det guldkantade 1980-talets klassiska toppmodeller, och det är kanske DSR:ens själ – sött och salt, gammalt och nytt, ja lite av allt.
DSR delar prestanda och R-motor med Zero SR, men ger en mer upprätt körställning, bekvämare fjädring och mer flexibel körning på fler underlag med sina grövre däck och något större framhjul.
Det finns gott om tillbehör även till DSR som rutor, handtagsskydd, sidoväskor, pakethållare och toppboxkit. I tanken finns ett stort, låsbart förvaringsfack där det även går att montera ett extra batteri (Power Tank) eller en extra snabbladdare (Charge Tank) som gör det enkelt att ladda på laddstolpar.
Den som vill ha en fullutrustad DSR bör även titta på specialversionen Black Forest Edition.
Fakta
Motor: Z-Force 75-7R luftkyld elektrisk
Max effekt: 70 hkr/52 kW @3 500 rpm
Max vridmoment: 157 Nm
Toppfart: 177 km/h (elektroniskt begränsad)
Räckvidd stadskörning: 262 km
Räckvidd landsväg: 158 km
Räckvidd blandad körning: 196 km
Batteri: 102 volts underhållsfritt Z-Force Li-Ion intelligent integrated
Batterkapacitet: 14,4 kWh
Garanti batteri: 5 år, obegränsad körsträcka
Beräknad batterilivslängd (80 % kap): 2 500 fulla laddningar
Batteriladdare: inbyggd 1,3 kW (laddas i vanligt eluttag, laddkabel medföljer)
Laddtid (0 till 95 %): 9,3 timmar
Laddtid via snabbladdare: 2 timmar
Bromsar fram: Bosch Gen 9 ABS, J-Juan flytande asymmetriskt dubbelkolvsok, 320 x 5 mm skiva
Bromsar bak: Bosch Gen 9 ABS, J-Juan flytande enkelkolvsok, 240 x 4,5 mm skiva
Drivlina: Poly Chain HTD Carbon belt
Fjädring fram: Inverterad, justerbar 41 mm Showa med 178 mm fjädringsväg
Fjädring bak: Justerbar 40 mm Showa med 179 mm fjädringsväg
Gaffelvinkel: 26,5 grader
Gaffelförsprång: 117 mm
Hjulbas: 1 427 mm
Framhjul: 19-tum med Pirelli MT-60 100/90-19
Bakhjul: 17-tum med Pirelli MT-60 130/80-17
Sadelhöjd: 843 mm
Vikt: 190 kg
Zero DSR ZF14.4 Black Forest Edition 2020
Till 2018 lanserade Zero en europeisk version av DSR kallad Black Forest Edition fullt utrustad för touring och äventyr. Namnet hämtades från Schwarzwald-skogen i södra Tyskland och för att särskilja den från den vanliga DSR:en fick Black Forest en svartare och mer europeiskt diskret framtoning med koppar/bruntonad kamouflage-grafik. Till 2020 års modell (som även ska säljas i USA!) har kamouflage-grafiken blivit ännu mer stram och lämnat de bruna tonerna.
2020 års modell av Zero DSR Black Forest Edition är en DSR i botten som utrustats med:
- Komfortsadel
- Motorbågar med LED-ljus
- Väskkit med Givit aluminiumlådor i Trekker Dolomiti-serien
- Touringruta
- Handtagsskydd
- Mjuka tankskydd
- Extra kraftiga fotpinnar
- 12-volts kit
- Regnbakskärm
På tillbehörssidan finns inte mycket övrigt att tillägga, men det låsbara förvaringsfacket kan även användas för att montera ett extra batteri (Power Tank) eller en extra snabbladdare (Charge Tank) som gör det enkelt att ladda på laddstolpar.
Fakta
Motor: Z-Force 75-7R luftkyld elektrisk
Max effekt: 70 hkr/52 kW @3 500 rpm
Max vridmoment: 157 Nm
Toppfart: 177 km/h (elektroniskt begränsad)
Räckvidd stadskörning: 262 km*
Räckvidd landsväg: 158 km*
Räckvidd blandad körning: 196 km*
Batteri: 102 volts underhållsfritt Z-Force Li-Ion intelligent integrated
Batterkapacitet: 14,4 kWh
Garanti batteri: 5 år, obegränsad körsträcka
Beräknad batterilivslängd (80 % kap): 2 500 fulla laddningar
Batteriladdare: inbyggd 1,3 kW (laddas i vanligt eluttag, laddkabel medföljer)
Laddtid (0 till 95 %): 9,3 timmar
Laddtid via snabbladdare: 2 timmar
Bromsar fram: Bosch Gen 9 ABS, J-Juan flytande asymmetriskt dubbelkolvsok, 320 x 5 mm skiva
Bromsar bak: Bosch Gen 9 ABS, J-Juan flytande enkelkolvsok, 240 x 4,5 mm skiva
Drivlina: Poly Chain HTD Carbon belt
Fjädring fram: Inverterad, justerbar 41 mm Showa med 178 mm fjädringsväg
Fjädring bak: Justerbar 40 mm Showa med 179 mm fjädringsväg
Gaffelvinkel: 26,5 grader
Gaffelförsprång: 117 mm
Hjulbas: 1 427 mm
Framhjul: 19-tum med Pirelli MT-60 100/90-19
Bakhjul: 17-tum med Pirelli MT-60 130/80-17
Sadelhöjd: 843 mm
Vikt: 190 kg*
- Med alla tillbehör och all extra utrustning monterad ökar vikten med cirka 20 kg till 210 kg. Med väskorna monterade påverkas även räckvidden något.
Zero SR/F ZF14.4 2020
Zero SR/F ZF14.4 2020 förlanserades redan under våren 2019 och började säljas som 2020 års modell under sommaren 2019. Till 2020 händer därför ingenting ytterligare med modellen som finns i de två versionerna Standard och Premium och de två färgerna Boardwalk Red och Seabright Blue.
Zero SR/F tillhör tredje generationens elmotorcykel med ett nytt chassi, en ny motor, ett rejält uppdaterat batteri och en mängd nya smarta funktioner och möjligheter. Dessutom är laddsystemet nytt med upp till tre separata laddare som kan användas till allt från långsam övernattning-laddning till snabbladdning på laddstationer med laddtider på en timme från tomt till fullt.
Zero SR/F Standard och Premium
Zero SR/F finns i två utföranden – Standard och Premium. Det är samma elmotorcykel i grunden, men Premium-modellen har även en vindavvisare, värmehandtag och styrändar i aluminium. Dessutom skiljer det i laddkapacitet.
Standard-modellen har en 3 kW laddare inbyggd, men kan kompletteras med ytterligare en 3 kW laddare och en 6 kW Charge Tank och kan på så sätt få en laddkapacitet på 3, 6, 9 eller 12 kW.
Premium-modellen har 2 stycken 3 kW-laddare från början, och kan kompletteras med en 6 kW chargetank och på så sätt få en laddkapacitet på 6 eller 12 kW.
Både Standard och Premium har en Mennekes typ2-anslutning för laddning vilket är den absolut vanligaste kontakten på svenska laddstolpar och laddstationer. Det går även att ladda hemma via 3-fas eller enfas, via en adapter.
Valbar laddkapacitet
Tack vare tre separata laddare kan man även anpassa laddkapaciteten efter källan och använda en laddare i olika lägen i ett vanligt eluttag, eller använda tre laddare parallellt via trefas. De tre laddarna kan även växlas ner och ladda med lägre effekter om säkringarna inte räcker eller om du vill ladda långsammare över natten.
Du kan på så sätt välja att ladda med effekter mellan 1,2 och 12 kW och få laddtider på mellan 1 och 10 timmar. När laddningen är klar eller har uppnått den nivå du ställt in, exempelvis 88 procent, får du ett meddelande till din telefon som säger att laddningen är klar.
Fakta Standard/Premium
Motor: Z-Force 75-10 luftkyld elektrisk
Max effekt: 110 hkr/82 kW @5 000 rpm
Max vridmoment: 190 Nm
Toppfart: 200 km/h (177 km/h kontinuerlig)
Räckvidd stadskörning: 259 km
Räckvidd landsväg: 159 km
Räckvidd blandad körning: 198 km
Batteri: 102 volts underhållsfritt Z-Force Li-Ion intelligent integrated
Batterkapacitet: 14,4 kWh
Garanti batteri: 5 år, obegränsad körsträcka
Beräknad batterilivslängd (80 % kap): 2 500 fulla laddningar
Batteriladdare: inbyggd 3/6 kW (kan även laddas i vanliga eluttag via adapterkabel)
Laddtid (0 till 95 %): 4/2 timmar
Laddtid via snabbladdare: 1,3/1 timme
Bromsar fram: Bosch Advanced MSC med dubbla J-Juan flytande asymmetriskt 4-kolvsok, 320 x 5 mm skivor
Bromsar bak: Bosch Advanced MSC, J-Juan flytande enkelkolvsok, 240 x 4,5 mm skiva
Drivlina: Poly Chain HTD Carbon belt 90T/20T
Fjädring fram: Inverterad, justerbar 43 mm Showa med 120 mm fjädringsväg
Fjädring bak: Justerbar 40 mm Showa med 140 mm fjädringsväg
Gaffelvinkel: 24,5 grader
Gaffelförsprång: 94 mm
Hjulbas: 1 450 mm
Framhjul: 17-tum med Pirelli Diablo Rosso III 120/70R17
Bakhjul: 17-tum med Pirelli Diablo Rosso III 180/55R17
Sadelhöjd: 787 mm (variabel 770/810 mm)
Vikt: 220/226 kg
Vi talades vid på mc-mässan i vintras, jag blev intresserad av en av hojarna ni hade med er. Vi talade om att provköra, o nu tänker jag att det är tid för detta, kan det vara möjligt till kommande helg? Fredag em, eller lördag fm?