Wow, Zeros nya modell SR/F är inte bara en uppdaterad version av Zero SR. Med en helt ny motor, ett nytt chassi, nytt… ja, det är verkligen en helt ny elmotorcykel! Det enda som känns igen från tidigare är blinkers och backspeglar. Även om battericellerna är desamma har batteriet fått en ny typ av passiv kylning för att klara de nya påfrestningar som SR/F förväntas ge.
Bild ovan: Eder utsände på nya Zero SR/F.
Avtäckning av den nya Zero SR/F på ett ÅF-möte i Amsterdam 2019-02-26:
Parallellt med det europeiska återförsäljarmötet släpptes alla fakta om den nya Zero SR/F, och det finns redan några som hunnit provköra nyheten i USA och kan berätta om något alldeles fantastiskt. Så vad är det då som är nytt och speciellt med SR/F?
75-10 – en helt ny motor!
När Zeros lyckades gjuta in magneterna i de egna elmotorerna hade man fått fram en mycket effektiv, pålitlig och underhållsfri elmotor som man nu bygger vidare på i SR/F. 75-5 heter den motor som sitter i Zero FX och FXS medan modellerna S och DS har en lite större elmotor vid namn 75-7. SR och DSR har en upphottad version av denna motor kallad 75-7R. Siffran efter 75 avser magneternas längd och därmed storleken på rotorn. Det skulle kunna jämföras med en förbränningsmotors kubik. Så vad innebär då den nya 75-10-motorn i SR/F förutom att magneterna blivit 43 % längre?
En elmotor som blivit 43 % vassare och som nu utvecklar 110 hästar och 190 Nm. Jämför med en bensinmotor som görs om med 43 % större cylindervolym.
Ett helt nytt chassie
För att rymma den nya bredare elmotorn krävdes en ny, bredare sving och en annan infästning i chassit. Det blev ett helt nytt stålrörschassi istället som anpassades helt efter de nya förutsättningarna. Det innebär inte bara bättre plats för motor och batteri i ett styvare och starkare chassi. Zero har även tänkt till när det gäller underhåll. Med SR/F behöver man inte längre montera bort svingen för att byta drivrem, det nya chassit ger även plats för betydligt mycket enklare rembyten.
En helt ny elmotorcykel
Förutom designen är egentligen det mesta nytt. Den rejält ökade prestandan har fått hjälp av både antispinn och antisladd och dessa system har även gjort att man kunnat öka på återladdningen rejält. Med SR/F kan man själv ställa in en mängd olika parametrar i körlägena och dessutom kombinera egna eller fasta körlägen, som exempelvis Sport-läge och Regn-läge. Valda körlägen visas även i den nya färgdisplayen med olika bakgrundsfärg.
Många fler nyheter
Farthållare, värmehandtag, kraftigare laddare med kapacitet att ladda från flera faser och möjlighet att ändra laddkapacitet efter källorna är bara några av nyheterna. Andra är att elmotorcykeln är uppkopplad och har fått en ny generation av styrning både vad gäller app, uppdateringar och möjligheter till styrning. Man kan till exempel tids och fjärrstyrd laddningen för att låta den starta och stoppa när det är som förmånligast, eller spara en körtur med en mängd parametrar som topphastighet, förbrukad effekt, kurvlutning med mera i Google Maps.
Två versioner – Standard och Premium
Förutom de två färgerna blågrå och röd finns det även två olika versioner av SR/F – Standard och Premium. Skillnaden mellan de två är att Premium har 2x 3 kW laddare, handtagsvärme, vindavvisare och styrändar i aluminium medan Standard-versionen har en 3 kW laddare ombord. Båda modellerna kan dock kompletteras med en 6 kW Charge Tank och på så sätt få laddkapaciteter på totalt 9 eller 12 kW. Med 12 kW laddkapacitet nås laddtider på under timmen från 0-95 procent!
Här är några fler bilder från lanseringen. Klicka för att förstora dem:
Hej!
Vad kostar de bägge modellerna?
Priset för Standard-modellen är 239 900 kr. Premium kostar 264 900 kr. Mer fakta finns nu på mickesmotor.se/mc/zero/zero-sr-f/.
Du glömde skriva vikt 227 kg, toppfart 200.
vet du något om accelerationen?
Ja, det har du rätt i. Max toppfart är 200 km/h, max kontinuerlig toppfart är 177 km/h. Vikten är 220 kg för Standard och 226 kg för Premium-modellen som har en extra 3 kW laddare ombord.
På en direkt fråga till Zero fick vi det något svävande svaret att de inte hade några konkreta mätningar, men att 0-100 km/h ska ta någonstans mellan 3,0 och 3,4 sekunder.