Har du tänkt på att den nya fackverksramen som Zeros SR/F bygger på liknar Ducatis ramar? Inte så konstigt. Zeros och Ducatis ramar byggs på samma ställe. Det är en av sakerna vi får lära oss på den tekniska utbildning som Zero Motorcycles höll hos deras nya norska distributör Erling Sande AS i Drammen.
Bild ovan: Vad döljer sig under skalet på Zeros nya SR/F? Teknisk genomgång pågår.
När Zero lanserade den första modellen i sin tredje generation elmotorcyklar den 26 februari 2019 var man tydlig med att det skulle komma att krävas en teknisk utbildning om denna modell och alla dess tekniska nyheter och funktioner.
Det var alltså den kursen som passande nog hölls i Erling Sandes lokaler där deras norska återförsäljare samlades tillsammans med oss från Sverige. Och efter en teoretisk genomgång fick vi även chans att praktiskt syna och granska SR/F:s uppbyggnad och dess olika komponenter.
StReet/Fighter
Den nya motorn ZF 75-10, som görs av ett kanadensiskt företag, utvecklar numera 110 hk och 190 Nm, men är fortfarande passivt luftkyld utan vare sig smörjoljor eller kylvätskor vilket innebär att den är helt underhållsfri. Kapacitetsökningen på 43 % har skett genom att rotorns längd ökats från 7 till 10. Diametern är dock fortfarande densamma – 75 därav namnet 75-10 mot tidigare modellers 75-7. Med en utväxling på 20/90 uppnår elmotorn sitt maxvarv på 7 500 rpm vid 200 km/h.
För att ta hand om kraften och försörja elmotorn med energi har egentligen hela drivlinan uppdaterats från batteri till bakdäck. Och det är dessa nya enheter, var de sitter, hur de fungerar var för sig och tillsammans i en helhet, som detta kurstillfälle handlar om. Och så förstås om alla nya funktioner och möjligheter med världens första uppkopplade elmotorcykel.
Så fungerar världens första uppkopplade elmotorcykel
Egentligen skulle det behövas en teknisk kurs bara för att lära sig förstå och hantera alla de möjligheter som det nya Cypher III-systemet innebär. Och visst fick vi en rejäl genomgång, men att lära sig använda allt i praktiken fick bli en hemläxa som ska göras, kanske redan nu i helgen.
SR/F kommunicerar nämligen både via Bluetooth 4.2 och 4G tack vare en kommunikationsmodul från Starcom Network.
Den nya TFT-färgskärmen, som för övrigt kommer från Facomsa, bjuder på en mängd nya möjligheter och navigeras med ett joystick-reglage på styret. Även körlägen, traction control och handtagsvärme sköts med joysticken och man kan även göra egna och blanda körlägen och traction control som exempelvis körläget Sport med Regn-läget.
Den nya farthållaren manövreras dock med den knapp på höger sida som tidigare modeller använder för att växla körlägen.
Men det är via den nya appen man gör en mängd ytterligare inställningar som att styra laddningen med tider eller procentnivåer som till exempel att starta laddningen vid kl 02:00 och stänga av när den når 92 %.
Inom kort kan du också provköra Zero SR/F på Mickes Motor
Jodå, en kort provtur blev det också, och jag kan lova att det gav mersmak… Inom de närmaste dagarna anländer dessutom vår SR/F, som kommer att visas på Mickes Motor i Växjö och bli demo för provkörningar så snart den registrerats.
Så välkommen att testa och känna på vår nya SR/F så fort den blivit registrerad och körklar. Men se upp med hur du kör!
Mitt första delmål är att lära mig hur man kan lagra och läsa av kördata. Lyckas jag kommer jag att kunna se hur fort du kört, din lutningsvinkel och en mängd andra körparametrar på en karta över din rutt direkt efter provkörningen. För du ger mig väl inte anledning att dela ut fortkörningsböter? 😉
Senaste kommentarer