Som motorintresserad och hojåkare undrar jag än i dag varför mitt första besök på MC-mässan dröjt till 2017. För det var där och då det hände – min första bekantskap med eldrivna motorcyklar.
Bilden ovan: Sara Aydin, a.k.a. Saaraazh, i stuntshowen på MC-mässan 2017 i Stockholm. Foto: Petter Hammarbäck
Från att ha varit ganska ovetande om att det ens existerade eldrivna motorcyklar träffade jag på inte ett utan två nya märken som nu hade kommit till Sverige. Jag fick dessutom möjlighet att provköra en elmotorcykel på plats!
Provkörningen skedde på ett ganska halt betonggolv i en ganska bullrig miljö. Elmotorn hördes inte, men var oväntat kraftfull. Som motorcykel betraktat verkade denna Zero vara en ganska liten och lättkörd hoj, men i ärlighetens namn var provturen mer jasså än aha. Men det visade ändå på en potential.
På mässan visades ett antal ytterligare eldrivna lekfordon, barnmotorcyklar och mopeder med eldrift.
För mig öppnades en helt ny värld av möjligheter. Varför bygga något svårt och dyrt själv om det redan finns färdigt att köpa och köra?
När det gäller motorcyklar finns körglädjen inbyggd på ett helt annat sätt än i en bil, men det är ändå inte självklart att varje hoj är en kul utmaning bara för att den saknar två hjul. Detta visar sig inte minst i det enorma utbudet av olika typer av bensindrivna motorcyklar som dominerade mässan.
Retro och stil framför snabba och roliga mil
När det gäller det bensindrivna utbudet upplevde jag det som att fanns en övervikt på designade motorcyklar och motorcyklar i retrostil, medan flera klassiska sport och street-hojar som till exempel Yamaha Vmax och Honda CB1000R lyste med sin frånvaro.
Avgaskrav som stryper allt fler
En anledning till att flera av de motorstarkare klassikerna saknades är de nya avgaskraven Euro 4 som infördes från och med 2017 års modeller. De motorcyklar som inte klarar Euro 4 får inte längre säljas. Se mer här:
Transportstyrelsen: Skärpta krav på avgasutsläpp för motorcyklar
När det gäller bilar har de miljöklassats sedan 1993 och kraven har sedan skärpts i olika omgångar. Nya bilar som registreras idag ska uppfylla Euro 5 respektive Euro 6 så det är väl inte helt otänkbart att avgaskraven kommer att skärpas ytterligare även för motorcyklar.
Vad detta innebär för motorintresserade hojåkare återstår förstås att se, men om utvecklingen håller i sig riskerar vi som kör motorcykel att bli en utrotningshotad art, vilket får bli ämnet för nästa inlägg.
Senaste kommentarer