Vårsolen ler med sitt vackraste leende och termometern visar tvåsiffrigt – dags för premiärtur! Men se upp för lösgruset, och se till att göra dessa enkla kontrollåtgärder på din elmotorcykel innan du ger dig iväg!

1. Kontrollera lufttrycket i däcken. Det syns oftast inte utanpå och kan vara svårt att känna innan det är för sent, men ett däck med för lågt lufttryck kan i värsta fall krängas av i en kurva. Zero rekommenderar 2,2 bar fram och 2,3 bar bak för S, DS, FX, FXS, SR och DSR medan SR/F och SR/S med lite bredare däck vill ha cirka 2,5 bar fram och bak.Fyll gärna på lite extra luft när hojen ska vinterförvarar så att däcken håller formen.

2. Kontrollera däckens slitage, mönsterdjup och leta efter torrsprickor. Om tveksamt, boka in ett däckbyte innan du ger dig ut. MC-däck är främst avsedda för användning i varmare väglag. När det är kallt blir däcken hårdare och halare än avsett och ett slitet däck med torrsprickor blir extra sårbart tidigt på våren när asfalten fortfarande är kall.

3. Har din hoj ekerfälgar (som Zero FX) är det en bra idé att känna på ekrarna så ingen är lös. Ett tips kan vara att knäppa på eker efter eker och lyssna på tonen som bör hålla sig inom ett oktav. Avviker någon eker mer bör den dras åt eller justeras ner.

4. Har du möjlighet att hissa upp motorcykeln är det ett gyllene tillfälle att snurra hjulen i luften och kontrollera hjullager och bromsar i upphissat läge. Hjulen ska snurra fritt utan missljud eller glapp.

OBS! Zero SR/F och SR/S får absolut INTE lyftas under batteriet. Där sitter styrenheten som kan skadas allvarligt av trycket från en domkraft. Övriga modeller med skyddsplåt under batteriet går dock fint att hissa här. 

Dåliga hjullager hörs som regel när hjulet snurras.

Dåliga hjullager hörs som regel när hjulet snurras.

5. Kontrollera bromsvätskan genom att titta på behållarna utan att öppna. Ser vätskan klar ut är det som regel bra. Är den grumlig bör den bytas. Kontrollera även så det är torrt vid anslutningar och bromsok. Fuktfläckar tyder på läckage som måste åtgärdas innan färd.

6. Kontrollera bromsarnas funktion – dels så att de tar som de ska, dels så att de släpper och inte ligger på efter en inbromsning.

7. Kontrollera så att framgaffelbenen är rena och torra. Smuts och olja tyder på läckage som behöver åtgärdas. Läckande gaffelolja kan i värsta fall rinna ner till bromsarna och mer eller mindre förstöra bromsverkan fram. Kolla även så att bakdämparen ser ren och torr ut.

8. Kontrollera styrlager – du ska kunna svänga fram och tillbaka utan att det knäpper eller tar i någonstans. Kan du hissa upp framänden är det lättare att känna, men dåliga styrlager känns även med hjulet i marken. OBS, många tidiga Zero hade ganska hårt åtdragna styrlager från fabrik vilket gör att det kan kännas en aning trögare att styra, men det är inget fel i sig.

9. Kontrollera drivremmen runt om efter skador och slitage. Både insida och utsida. Saknas det ”tänder” bland kuggarna på remmens insida? Finns det stenar eller andra föremål inklämda i remmens insida? Är det sprickor eller skador på remmens utsida? Planera för byte.Kontrollera så att alla tänder finns kvar och ser hela ut på drivremmens insida.

Kontrollera även hur hårt remmen är spänd. Med mätverktyg ska remmens spänning ligga mellan 50 och 150 LBS. Mäter man spänningen genom att lyssna på frekvensen med en app bör spänningen vara mellan 50 och 75 Hz.

10. Batteriet håller förhoppningsvis mellan 30 % och 60 % nu så du kan ge dig ut på premiärtur direkt med den laddning du har. Men när du kommer tillbaka kan det vara bra att ladda upp och låta stå på laddning så att cellerna hinner balanseras innan du ger dig ut på nästa tur.Zero S 2018 från förarplats.

11. Kontrollera 12-volts batteriet i Zero SR/F och SR/S. Dolt bakom vänster sidokåpa under sadeln sitter ett 12-volts lithium-batteri som kan behöva laddas. Normalt sett sker detta med automatik, men om huvudbatteriets laddnivå blivit låg kan 12-voltsbatteriet behöva lite egen vård och omsorg i form av underhållsladdning. Tänk dock på att använda en anpassad underhållsladdare och inte en som är avsedd för blybatterier.

 

Se upp för lösgrus!

Näst vanligast är att motorcyklisten kör omkull på grus. I knappt elva procent av singelolyckorna har föraren kört omkull på grus på asfalt. Snittkostnaden för dessa olyckor är 43 500 kronor. I en fjärdedel av grusolyckorna har kunderna sluppit självrisken, berättar SMC.

Lösgrus på vägarna är den näst mest vanliga singelolyckan med MC enligt SMC. Och nu är absolut värsta tiden för lösgrus! I mitt närområde är de mindre asfaltsvägarna rejält grusiga nu. Jag upplever det även som att det blivit grövre och vassare stenar som samlas i allt större sjok i kurvor och svackor. Så ta det försiktigt även efter kontrollåtgärderna ovan.