Tyvärr måste vi väl erkänna att hojsäsongen håller på att ta slut för i år. Även om det går fint att köra elhoj även på vintern sliter vägsaltet hårt samtidigt som kyla kan påverka räckvidd och laddmöjligheter negativt. Här är några tips för enkel och problemfri vinterförvaring som även elhojen mår bra av, men som ändå gör att du snabbt och enkelt kan ge dig ut på en tur när tillfälle ges.
1. Håll koll på batteriets laddnivå
De litiumjonbatterier som används i våra elmotorcyklar är anpassade för att klara att laddas till 100 % utan problem. Men vid långtidsförvaring mår de ändå bäst att få vila på en lite lägre nivå. 30-60 % är den nivå ett batteri trivs som allra bäst. Så se till att ställa in din elhoj med cirka 60 % laddnivå.
Det sker en liten självurladdning över tid, så se till att kontrollera laddnivån regelbundet så att du hittar hur snabbt/långsamt just din självurladdning sker. Om nivån sjunkit ner till 30 % eller lägre bör du ladda upp till cirka 60 % igen.
Har du en 2020 års modell eller senare finns det även anledning at kontrollera batteristatus lite oftare. Sedan 2020 är det nämligen lagkrav på att det ska finnas en aktiv OBD-2-kontakt på alla motorcyklar. Denna drar ytterst lite, men ändå en viss ström som hämtas från huvudbatteriet via en egen DC-DC-omvandlare och bidrar därför till urladdningen. Så se till att kontrollera och lär dig hur mycket ditt batteri tappar per vecka/månad så blir det enkelt att beräkna om och i så fall när det kan behöva stödladdas.
Med en laddnivå på 50-60 % har du dessutom tillräckligt med kapacitet för att kunna ta en liten vintertur om väder och tillfälle skulle uppstå. Åtminstone i södra Sverige har julhelgen många gånger varit en förträfflig MC-åkarhelg med både solsken och ganska upptorkade vägar, åtminstone de lite mindre, kurvigare hojvägarna som är för små för att saltas och därför inte binder vätan på samma sätt…
2. Ren och torr
Förutom nöjet att få sätta sig på en ren och fin elmotorcykel när vårens regn tvättat bort saltet från våra vägar och solen värmt och torkat upp asfalten är det ju även så våra motorcyklar mår som bäst under vintern. Så se till att tvätta ren din hoj innan den ställs in för vintervilan, men se också till att köra/torka den torr från tvättvatten. Annars riskerar vattnet att ligga kvar i olika skrymslen och kan orsaka värre skador än vad lite smuts kan göra.
3. Lagom tryck i ringarna
Det som kan vara lagom i sommarvärmen blir tyvärr mindre och mindre ju kallare det blir. Lufttrycket i däcken alltså. Så se till att fylla på lite extra inför vinterns förvaring, men inte mer än att du kan ta dig en jultur om läge skulle uppstå.
Viktigast av allt är dock att kolla trycket igen innan du ger dig ut på vårens första hojtur. För lågt tryck sliter inte bara mer däck. Vill det sig riktigt illa kan ett däck med för lågt tryck slira i fälgen och i allra värsta fall krängas av i en kurva där du behöver dess grepp och stabilitet som bäst. Så se till att ha lika bra koll på däcktrycket som på batteriladdningen!
4. Servad och redo för nästa säsong
Precis som för bensindrivna motorcyklar finns det även ett antal punkter att kontrollera så att allt fungerar som det ska även på en elmotorcykel. En årlig kontrollservice rekommenderas därför varmt. Har du själv plats och möjlighet att göra servicen går det lika bra, för det är egentligen inga konstigheter. Du hittar lite fler tips och råd för vad som behöver servas och hur man gör här:
Behöver du byta något hittar du original slitdelar från Zero i elhojsshoppen!
Och ska du köra elmotorcykel i vinterväglag finns det just nu två uppsättningar dubbade däck, lätt begagnade men knappt inkörda, till salu.
Senaste kommentarer