Normalt sett brukar Zeros lanseringar föregås av teasers och inbjudningar att delta i god tid inför lanseringen. Denna gång var det dock annorlunda. En teaserbild och kort därefter lansering. Så vad är då Zeros nykomling FXE för någonting, och vad skiljer mot föregångarna?
Ska man försöka sig på att positionera FXE är det snarast en ny, modernare FXS med en blinkning bakåt till Zeros förstlingar. Zero har lagt stor vikt vid designen som både ska vara futuristisk och ge återblickar till företagets historia, som exempelvis denna Zero X från 2009:
Zeros nya FXE av årsmodell 2022
Så vad är då nyheterna förutom designen? Kika noga på bilden ovan så syns det en ny färgskärm framför styret. Det är samma typ av skärm som sitter på SR/F och SR/S, och även operativsystemet bakom ska vara det samma som i SR/F och SR/S.
Detta innebär att FXE är Zeros tredje motorcykelmodell i företagets tredje generation elmotorcyklar. Andra generationen kom 2014 och finns kvar än idag i form av modellerna S, SR, DS, DSR, FX och FXS. Till första generationen räknas de modeller som kom 2013 och tidigare.
I framänden på tredje generationsens tredje modell FXE sitter även en ny LED-lykta och även bakljus och bromsljus utgörs av LED-belysning.
Inga nya tekniska landvinningar under ytan
Tittar vi lite noggrannare under ytan hittar vi Zeros driftsäkra och energisnåla elmotor 75-5 som drivkälla. Batteriet är på 7,2 kWh och styrenheten som omvandlar batteriets likström till trefas växelström och reglerar farten med frekvensstyrning har också samma specifikationer som tidigare Zero FXS.
Jämför man specifikationen för FXE med 2021 års FXS överensstämmer de väldigt väl, så i grund och botten är det kanske en nydesignad, uppdaterad FXS som delar många komponenter med sin föregångare. Skillnader som går att utläsa är egentligen bara att FXE blivit 2 kg tyngre. Se faktalistan nedan.
Vad som kommer att hända med modellerna FX och FXS är också ganska oklart. År 2021 års modeller av FX och FXS är nu slutsålda och den nya FXE kommer att börja levereras inom kort. Men om det kommer en offroadversion av FXE som ersätter Zero FX eller om FX kommer att leva vidare som tidigare är ännu ganska oklart. Likaså vad som sker med FXS i framtiden. Troligast är dock att FXS utgår och att FX också uppdateras till tredje generationens elmotorcykel så småningom, men det är alltså egna spekulationer och inget som uttalats eller antytts av Zero.
När det gäller svenska priser är det ännu lite oklart vad FXE kommer att kosta, men en inte allt för vågad gissning är att prislappen hamnar strax över vad dagens FX och FXS kostar i Sverige.
Kända fakta om Zero FXE ZF7.2 2022
Motor: Z-Force 75-5 luftkyld elektrisk
Max effekt: 44 hkr/33 kW @4 500 rpm
Max vridmoment: 106 Nm
Toppfart: 132 km/h (elektroniskt begränsad)
Räckvidd stadskörning: 161 km
Räckvidd landsväg: 97 km
Räckvidd motorväg: 64 km
EU-körcykel: 106 km
Batteri: 102 volts underhållsfritt Z-Force Li-Ion intelligent integrated
Batterkapacitet: 7,2 kWh (6,3 kWh nominellt)
Garanti batteri: 5 år, obegränsad körsträcka
Beräknad batterilivslängd (80 % kap): 2 500 fulla laddningar
Batteriladdare: inbyggd 650 W
Laddtid (0 till 95 %): 9,2 timmar
Laddtid via snabbladdare: 1,3 timmar
Bromsar fram: Bosch Gen 9 ABS, J-Juan flytande asymmetriskt dubbelkolvsok, 320 x 5 mm skiva
Bromsar bak: Bosch Gen 9 ABS, J-Juan flytande enkelkolvsok, 240 x 4,5 mm skiva
Drivlina: Poly Chain HTD Carbon belt, 18T framdrev, 90T bakdrev
Fjädring fram: Inverterad, justerbar 41 mm Showa med 178 mm fjädringsväg
Fjädring bak: Justerbar 40 mm Showa med 227 mm fjädringsväg
Gaffelvinkel: 24,4 grader
Gaffelförsprång: 71 mm
Hjulbas: 1 422 mm
Framhjul: 17-tum med Pirelli Diablo Rosso II 110/70R17
Bakhjul: 17-tum med Pirelli Diablo Rosso II 140/70R17
Vikt: 135 kg
Garantitid: 2 år MC, 5 år batteri
Mer om Zero FXE hittar du här på Zero Motorcycles amerikanska webb.
Senaste kommentarer