Mitt intresse för eldrift var väckt efter att ha fått se och uppleva vilka fördelar en elmotor faktiskt kan ge. Jag hade också hittat min nisch – elmotorcyklar, efter att ha besökt MC-mässan i Stockholm. Men vilken modell kan ge det jag letar efter, och vad innebär alla begrepp i praktiken?

Bild ovan: Instrumentpanelen på en elmotorcykel. Foto Petter Hammarbäck

Motorns effekt och batteriets kapacitet skiljer stort mellan olika elhojar. Till detta kommer räckvidder, laddtider, möjlighet till snabbladdning förutom allt sånt som är gemensamt med vanliga motorcyklar, eller för den delen vanliga bilar eller andra jämförbara fordon. Uppgifter som hanteras ganska vårdslöst i faktabroschyrer och marknadsföringsmaterial.

Här är tre exempel på elmotorcyklars prestanda och tekniska specifikationer. Låt oss börja med den enklaste att tolka, den från Volta.

Volta lovar lång räckvidd med små resurser

 

Toppfart 120 km/h, räckvidd 70 km, två timmars laddtid och 25 kW motoreffekt. Uppgift om batteriet saknas dock. Men den som använder full effekt – 25 kW i 120 km/h kommer 70 km på 35 minuter och har då hunnit förbruka 14,6 kWh. En timmes färd hade förbrukat 25 kWh.

Längre ner på sidan framgår det dock att batteriet i den spansktillverkade elmotorcykeln är på 3 kWh och att elmotorn har en linjär effekt på 11 kW.

För att komma 70 km på 3 kWh får man inte förbruka mer än 0,428 kWh per mil, och det låter ju nästan som tomgångskörning av en elmotor på 11 kW som kan toppa 25 kW tillfälligt.

Energica lovar supersportprestanda med eldrift

 

 

Den italienska elsporthojstillverkaren Energica lovar en räckvidd på 150 km med ett batteri som rymmer 11,7 kWh, det vill säga 0,78 kWh per mil. Fast då med en elmotor som utvecklar hela 80 kW eller motsvarande 109 hästkrafter. Imponerande! Noterbart är även vridmomentet på 180 Nm som är i klass med en personbil.

Zero Motorcycles ger en mer nyanserad bild

 

Amerikanska Zero Motorcycles reklamblad är snarast en orgie i tekniska specifikationer, men ger å andra sidan en mer nyanserad bild av räckvidden som beroende av olika körsätt. Översätter vi räckvidd och batterikapacitet till förbrukningssiffror här ger det en förväntad förbrukning på 0,5 kWh per mil i stadstrafik, 0,82 kWh per mil på landsväg och 1 kWh per mil i motorvägsfart.

Motsvarar <0,1 liter milen i bensinförbrukning

Om man ska försöka sig på att omvandla detta till bensinförbrukning behöver man känna till hur mycket energi bensin innehåller. Lite letande ger vid handen att energimängden i en liter bensin motsvarar 9 kWh.

Det skulle alltså innebära att dessa elmotorcyklar går att köra på 0,05 liter per mil! Eller som i motorvägsfallet med Zero – 0,11 liter per mil.

Är det möjligt med tanke på att en vanlig bensindriven motorcykel som regel vill ha 0,5 liter bensin per mil? Jo, tack vare elmotorns fördelar är det nog möjligt. Så elmotorn blir nästa del att dissekera noggrannare för att förstå varför.