Har du hört talas om Ecoist? Kanske klingar namnet Thomas Koch mer bekant? Thomas Koch har en bakgrund som konstruktör på Koenigsegg och Ecoist är Thomas eldrivna elbil/elmotorcykel på tre hjul som drivs med delar från Zero. Mitt första möte med Thomas och Ecoist handlade om att mäta tandrem och drevens diameter på Zeros elmotorcyklar. Mitt andra var när Thomas kom på besök för att kolla in Zero SR/F, men frågan är om inte Thomas elfordon är minst lika intressant som Zeros toppmodell!

Thomas Koch spanar in Zero SR/F på Mickes Motor i Växjö.

Thomas Koch spanar in Zero SR/F på Mickes Motor i Växjö.

Den första prototypen har nu rullat ett år och även varit med om en rejäl krock, men lagades i tid för att kunna visas upp fullt fungerande igen på Vallåkraträffen i år. Och erfarenheterna är nu så goda att det blivit dags att starta förserieproduktion av ett 20-tal fordon.

Thomas Koch rattar en tidig version av Egoist som prototyp. Bildkälla: Ecoist.

Thomas Koch rattar en tidig version av Ecoist som prototyp. Bildkälla: Ecoist.

 

Ecoists första riktigt körbara prototyp har nu rullat ett år och även varit med om en olycka, men reparerats igen.

Ecoists första riktigt körbara funktionella modell har nu rullat ett år och även varit med om en olycka, men reparerats igen. Bildkälla: Ecoist.

 

20 ex av Ecoist Tian ska nu serietillverkas!

Om den första körbara modellen var av typen öppen lådbil är den nya Ecoist Tian en orgie i strömlinjeformad design, men också en fullt körbar elbil med tak och värme, redo att användas även på vintern.

Ecoist Tian är dock fortfarande en trehjulig motorcykel som får köras på B-körkort. Alternativet att göra en fyrhjulig elbil hade förvisso gjort det möjligt att få del av miljöbilsbidrag, men hade även krävt krocktester för många miljoner så valet mellan de olika fordonsslagen var ändå rätt lätt. Och som motorcykel betraktat är det en riktigt kul körmaskin där föraren sitter i mitten med plats för en passagerare i baksätet och extra bagage ovanför bakhjulet.

Ecoist Tian, Thomas Kochs elbilsprojekt, bygger även på delar från Zeros elmotorcyklar.

Ecoist Tian, Thomas Kochs elbilsprojekt, bygger även på delar från Zeros elmotorcyklar. Bildkälla: Ecoist.

Här är lite mer fakta om Ecoist Tian:

Längd: 330 cm
Bredd:
146 cm
Höjd: 123 cm
Vikt: < 300 kg
Elmotor effekt: 20 kW
Drivning: bakhjulet
Batteri: 8 kWh Li-Ion
Topphastighet: 110 km/h
Räckvidd: 120 km
Pris: 185 000 kr

Mer om Ecoist finns på Facebook-sidan Ecoistvehicle facebook.com/ecoistvehicle.

Vill du komma i kontakt med Thomas Koch når du honom på info@ecoistcars.com.

NST/HD och Lokaltidningen i Ängelholm gjorde tidigt ett reportage om Koenigsegg-medarbetaren som byggde elbil på fritiden:

Reportage om bilkonstruktören som inte nöjer sig med att bygga Koenigsegg i Lokaltidningen Halmstad.

Reportage om bilkonstruktören som inte nöjer sig med att bygga Koenigsegg i Lokaltidningen Ängelholm.