Larry fick sin Zero FX levererad i december med dubbade däck. Tanken var att Larry skulle pendla till jobbet i Uppsala, det vill säga 2 mil på snöiga och isiga vintervägar enkel resa. Nu när vintern börjar släppa sitt grepp och våren står för dörren frågade vi Larry hur det gått, och här är hans egen berättelse:

Bild ovan: Larry tar emot sin nya Zero FX ZF6.5 utanför Uppsala. Foto: Petter Hammarbäck

Larry kör med 260 limmade bildubb bak och 240 i framdäcket. Bakdäcket är ett Bridgestone TW-302 120/80-18 och framdäcket ett Matis C-21 90/90-21.

Larry kör med 260 limmade bildubb bak och 240 i framdäcket. Bakdäcket är ett Bridgestone TW-302 120/80-18 och framdäcket ett Matis C-21 90/90-21.

Här kommer lite av mina erfarenheter efter att ha kört FX under vintern:

Dubbdäck

I början när man kör med dubbdäck finns det en gungande känsla som man inte är van vid, speciellt när man kör på ren asfalt. Det tar ett tag att vänja sig och det gör att man kör extra försiktigt. Min erfarenhet är att rätt däcktryck är superviktigt. Jag kör på 1,5 -1,6 bar. Det gör att färden blir bekvämare.

När man har så pass många dubbar per däck som jag har kan ett högt däcktryck innebära att man i princip enbart kör på dubbarna och att det inte är tillräckligt med gummi i kontakt med vägen. Med ett lägre tryck blir det mer gummi i kontakt med vägen. (Obs att jag inte kört fortare än 80 – 85 km/t).

Dubbdäcken gör sitt och är en förutsättning för vinterkörning.

Batterikapacitet

Jag har inte haft något problem med laddningen. Jag har alltid laddat direkt efter körning. Under en vanlig vinterdag med några minusgrader brukar jag ladda upp till ca 80-85 procent. Jag kör fyra mil tur o retur till jobbet och när jag kommer hem har jag kvar ca 40 procent.

Jag har kört till minus femton och det har fungerat utmärkt. Jag har dock tillgång till varmgarage på jobbet. Om man anpassar hastigheten motverkar man minskad räckvidd även vid strängare kyla. När det har varit kallare än femton minus har jag haft FX:n inne i hallen och ej kört med den.

“FX är en perfekt vinterpendlingshoj, väldigt stabil och med sunda reaktioner även när det blir spårigt på vägen.”

Jag har tagit det lugnt, kört defensivt, använt bakbromsen och kört på Custom med 50 % torque*. Jag har aldrig blivit rädd men däremot känt att det kräver bra mycket mer ansträngning att köra under dåliga vinterförhållanden än att köra en fin sommardag. Men det har sin charm och jag ska fortsätta med det.

Jag har inte känt att skidor torde vara ett måste. Däremot har jag undrat om skidor skulle möjligöra att köra fortare under spåriga och riktigt hala förhållanden.

I Zeros app kan du själv välja att ställa in en mängd olika parametrar för körläget Custom, som till exempel hur mycket återladdning som ska ske i gasen och i bromshandtaget. Skärmbild från app i iPad.

I Zeros app kan du själv välja att ställa in en mängd olika parametrar för körläget Custom, som till exempel hur mycket återladdning som ska ske i gasen och i bromshandtaget. Skärmbild från app i iPad.

Allt gott!
Larry

*I körläget Custom, där man själv kan ställa in en massa parametrar som till exempel vridmoment och återladdning, har Larry valt att begränsa vridmomentet till 50 procent av maximala 105 Nm vilket gör att FX:en blir mjukare på gasen och får ett “snällare uppträdande”.