Utseende och färgval är förstås en smaksak. I min mening hör kanske inte färgvalen till Zero Motorcycles främsta fördelar. Men det är å andra sidan ganska enkelt att göra något åt – foliera! Så här gick det till när vi folierade en babyblå Zero SR/F till en svart skönhet med dekorer i en guld-nyans avsedd att matcha dess motor och fälgar.

Vad är då foliering och vad får det för konsekvenser?

Vinylfolie är en självhäftande film som fästs ovanpå ytor och finns i en mängd olika färger, mönster och tjocklekar. Till skillnad från vid lackering kräver foliering ingen slipning, det räcker med en riktig rengöring som grund.

Förutom att ge ett nytt utseende är folien även ett bra skydd för den underliggande lacken och folien kan dessutom avlägsnas utan att förstöra eller lämna spår efter sig om man vill återställa hojen i dess ursprungliga skick.

En annan intressant sak med foliering är möjligheten att foliera i flera lager och på så sätt göra dekorer och bygga 3D-effekter.

Här är mina erfarenheter efter en heldag tillsammans med en proffsfolierare med både kunskap och utrustning.

 

Låt ett proffs göra jobbet!

Det är definitivt min första och största erfarenhet av foliering efter att ha sett hur det går till – lämna det till någon som kan.

Anton Isling på VXO Fordonsfoliering har jobbat med foliering av fordon i sju års tid, men elmotorcyklar var något nytt och när vi diskuterade om delarna skulle folieras lösa bit för bit eller på plats visade det sig finnas både för och nackdelar.

– En bil är så mycket enklare att foliera eftersom ytorna ofta är slätare och framför allt sitter fast när man spänner och sträcker folien. På en lös motorcykeltank är utmaningen lite annorlunda. Det är som att försöka vika ett A4-papper runt en fotboll som rullar, förklarar Anton.

Efter att fått se alla vinklar och vrår på Zerons färgade delar beslutade vi ändå att ta bort och dela på tank och skärm i dess olika beståndsdelar.

De isärplockade delarna med de vassaste kanterna kläddes inte helt utan besvär trots vana händer och varmluftspistol, så även mina egna tassar kom till nytta för att hålla fast delarna.

När alla delar fått sin svarta grundfärgsfoliering monterades delarna igen så att de skulle sitta fast på rätt ställe när dekoren skulle på plats. Men innan dess skulle dekoren tillverkas.

På Zero SR/F finns en röd dekor med text som jag gärna ville behålla, eller snarare kopiera, fast i en mer klädsam färg.

– Inga problem, sa Anton som hade tagit fram en schablon i datorn och satte sig vid skärmaskinen för att få fram en utskärning i folie.

Det visade sig dock vara ett både pilligt och delikat arbete att få bort det överskjutande materialet utan att förstöra dekorens form och placering. Varje del måste ju sitta på rätt plats på papperet för att kunna föras över och hamna på rätt plats på tanken:

Nästa moment var att få till en Zero-logga uppe på tanken och här testade vi ett antal olika alternativ och placeringar innan vi fastnade för och bestämde oss för denna tredimensionella version:

Resultatet bättre än förväntat!

Så hur blev slutresultatet? Döm själv. För egen del är jag supernöjd och tycker att resultatet överträffar mina högt ställda förväntningar:

Mer om fordonsfolieraren

Anton blev också rätt nöjd med resultatet, och sugen på en egen Zero…

Vill du komma i kontakt med Anton på VXO Fordonsfoliering når du honom här:
fordonsfoliering.se

 

Anton Isling, fordonsfolierare, VXO Fordonsfoliering, på en nyfolierad Zero SR/F.

Anton Isling, fordonsfolierare, VXO Fordonsfoliering, på en nyfolierad Zero SR/F.