SMHI hade utlovat en ovanligt varm och fin lördag för att vara i början av april, men när vi öppnade butiken och rullade ut vår Zero SR för provkörning lyste både sol och föranmälda besökare med sin frånvaro. Fast det var kanske tur.

Foto ovan: Ekrem Begovic, hojentusiast och körlärare för MC på Davidsons Trafikskola i Växjö, testkör Zero SR den 10 april 2017 på Mickes Motor. Foto Petter Hammarbäck

Via Zero-appen hade jag ofrivilligt lyckats hastighetsbegränsa SR:en till 111 km/h vilket kanske inte var så lyckat vid premiärkörningen. Nu hann jag återställa app och elhoj till ursprungsvärdena strax innan första testföraren dök upp.

Redan vid premiärvisningen hade vi fått in ett 30-tal intresseanmälningar för att provköra och dagen till ära var de tio först svarande inbokade på en egen tur. Så fort temperaturen blev tvåsiffrig dök den första provköraren upp och kunde strax ge sig iväg på en provtur efter några instruktioner om vridmoment och kraft i olika körlägen samt vådan av tyst framfart.

En riktig långkörare

Under tiden testpiloten var borta hann det komma ytterligare provkörare, och det dröjde en dryg halvtimme innan han behagade komma tillbaka.

Mycket glad och uppspelt berättar testpiloten entusiastiskt om testad toppfart, stor körglädje och en oväntat fin väghållning han hunnit uppleva på alla möjliga typer av vägar.

Det var förstås fina ord som även ökade förväntningarna i kön med väntande provkörare. Men under denna första provtur hade den första testpiloten även lyckats förbruka 20 procent av batteriets kapacitet, och då återstod ännu minst nio ytterligare testförares rundor.

Idel glada miner och positiva upplevelser

Som tur var insåg efterföljande testförare att de inte kunde ta lika långa turer då många fler väntade på att få köra. Så batteriet räckte till alla inbjudna och deras glada miner när de återvände skvallrade om att de också varit med om positiva upplevelser.

Något deras omdömen snabbt bekräftade:

– Mycket körglädje! Pigg och lätthanterlig. Bland det roligaste jag kört!

– Bra knyck i gasen och lätthanterad. Spännande upplevelse!

– Bra, jag vill ha en! Gärna lite mer ombonad med kåpa.

– Hur kul som helst, och vilket j-vla vrid!

Testförarna hade även stort utbyte av varandra och diskuterade gärna sina upplevelser. De verkade rörande överens om att prestandan var det som överraskade mest, men att väghållning och hanterbarhet också var långt över förväntan. Men det här med ljudet var något som knappt diskuterades överhuvudtaget. Inte ens H-D-åkarna verkade ha några synpunkter på detta.

Men på slutet verkade något hända. Av någon anledning var de två sista som testkörde inte riktigt lika positiva som de tidigare:

– Kul, men inget för mig.

– En rolig och kul upplevelse. Det var en helt annan känsla hur det är att köra en motorcykel.

Det sista sades av Ekrem Begovic, hojentusiast och körlärare för MC på Davidsons Trafikskola i Växjö, och det förvånade mig att en så hängiven och erfaren hojåkare som även själv ibland brukar deltar på lokala hojevenemang, inte var mer entusiastisk än så.

Anledningen visade sig dock när jag själv skulle köra SR:en hem med 25 procent kvar av batterikapaciteten. Till en början var allt som vanligt, men när jag gasade på ut på motorvägspåfarten reagerade den inte alls som tidigare.

Sparläge som inträder successivt

Jag hade läst mig till att Zeros elmotorcyklar går in i ett sparläge motsvarande körläget eko när 20 procent återstår, men upptäckte snabbt att prestandan vid 25 procent batterikapacitet inte alls var i paritet med när batterikapaciteten är mellan 50 och 100 procent.

Uppenbarligen sker en nedtrappning så sakteliga redan vid 30-40 procents kapacitet och de sista testförarna hade därför fått köra med allt mer begränsad prestanda. Och då är det ju inte så konstigt att upplevelsen inte riktigt motsvarade de förväntningar de fått på plats om de inte redan hade de tidigare.

Nog för att Zero SR har många andra kvaliteter än motorns höga vridmoment och kraftfulla prestanda, men det var just denna egenskap andra lovprisat och som jag framhållit när jag bett testförarna ta det försiktigt med gasen så att inte bakhjulet skulle tappa greppet.

Lärdom: Se till att testa själv ordentligt först. Hög trovärdighet får man när man kan förutse och helst förhindra eller i alla fall bemöta och förklara problem efter att själv ha upplevt det som andra kommer att uppleva …

 

Mickes Motor: Välkommen att provköra elmotorcyklarna Zero SR!

Mickes Motor: Hur kul som helst, och vilket j-vla vrid!