Nej, det är ingen gammal diesel-Merca från 1980-talet som accelererar. Det handlar om ett lyckat experiment med laddningstiden av ett batteri till en elmotorcykel. Och om möjligheter att snabbladda hemma med enklast möjliga medel.
Foto ovan: Wikimedia Commons, CC SA 3.0
För Zeros motorcyklar tar det som regel 8-9 timmar att ladda upp ett batteri från 0 – 100 procent med den inbyggda laddaren. Och det är egentligen en ganska klok och realistisk avvägning.
8 timmar räcker gott och väl för att ladda pendlarens hoj på jobbet eller hemma på natten. Det är dessutom sällan man kör helt batteritomt, så om du laddar med 25 procent kvar i batteriet tar det alltså kring 6 timmar att ladda fullt.
Den inbyggda laddaren har en effekt på 1 300 watt (650 watt för Zero FX och FXS med 6,5 kWh batteri) vilket egentligen skulle innebära 10 timmar för full laddning, men i praktiken kan man inte ladda ur ett li-jon-batteri till 100 procent och därför blir tiden kortare.
Den nominella effekten, alltså den användbara mängden energi i Zeros 13 kWh batteri är 11,5 kWh. Detta är förstås inte unikt för Zero utan gäller alla li-jon-batterier som förstörs om de laddas ur helt.
Snabbare laddning med extern laddare
Alla Zero-motorcyklar har, förutom den inbyggda laddaren, en extra kraftanslutning som går direkt till batteriet där man kan koppla in en (eller flera) externa laddare. Zero har även tagit fram en 1 000 watts extern laddare som kan användas till detta, ensam eller tillsammans med den inbyggda.
Halverad laddtid blir i princip resultatet om du använder båda tillsammans som då levererar 2 300 watt. I praktiken ger de dock lite mer och någonstans kring 2 500 watt är egentligen närmare sanningen och en laddtid för ett 13 kWh batteri på 4,5 timmar.
För Zero FX och FXS, vars inbyggda laddare är på 650 watt, blir tillskottet större. Därför handlar det om cirka 3,5 timmar för att ladda fullt från noll med denna kombination.
Så hur når man då under 2 timmar? Med fler externa laddare. Men, då passerar man som regel även vad man kan plocka ut ur ett vanligt eluttag.
Då går säkringen
Ett normalt hushåll har vanligtvis säkringar som klarar 10 eller 16 ampere (A). I undantagsfall har man 20 A säkringar. Detta innebär att man kan plocka ut upp till:
2 300 watt med säkringar på 10 A
3 600 watt med säkringar på 16 A
4 600 watt med säkringar på 20 A
Överskrider du dessa effekter går säkringen.
Som du ser tangerar kombinationen 1 300 + 1 000 watt vad som klaras med 10 A. Med 16 A klaras dock två externa laddare tillsammans med den interna, 1 000 + 1 000 + 1 300 = 3 300 watt.
Men inte ens med 16 A och dubbla externa laddare går det att komma ner under 3 timmar utan det tar fortfarande 3,5 timmar att ladda ett 13 kWh fullt.
Zero FX/FXS mindre batteri på 6,5 kWh går dock att ladda snabbare, helt enkelt för att det är mindre. Dess nominella effekt är 5,75 kWh och med tre laddare på 650 + 1 000 + 1 000 watt kommer man ner i lite drygt 2 timmar!
Så kringgår du säkringens begränsningar
Det finns dock sätt att ladda ännu snabbare hemma, om du känner till vilka uttag som är kopplade till vilka faser, eller om du använder ett trefasuttag. I ett trefasuttag kan du belasta tre gånger så mycket genom att fördela lasten på tre olika faser och koppla på ytterligare laddare.
Med tre externa och en intern laddare tar det runt 2 timmar och 40 minuter att ladda en Zero DS/DSR/S/SR med 13 kWh batteri. Zero FX/FXS kan då laddas fullt på 1,5 timme!
Zero S och DS finns även i 6,5 kWh-utförande med samma batteri som i Zero FX/FXS, men med samma inbyggda laddare som i 13 kWh-hojarna. Och med denna kombination går det att ladda fullt på 1 timme och 15 minuter.
Jo, det fungerar även i praktiken!
När man ansluter den interna laddaren visas laddningsstatus på lite olika sätt i instrumentpanelen. Dels tänds en grön laddningsindikator som visar att laddning pågår, dels visas en stapel med batteriets laddningsstatus och efter lite räknande visas även en tidsräknare som berättar i timmar och minuter hur lång tid som återstår innan batteriet är fulladdat.
När man kopplar in en (eller) flera externa laddare känner hojen av att den matas med mer ström och räknar om tiden till full laddning baserat på detta.
När jag testade med två externa laddare tillsammans med motorcykelns interna fungerade detta precis som avsett och jag kontrollerade även tiden som visade sig stämma mycket väl. Vid klockan 21:00 var laddningen klar och batteriet toppat med 100 procent laddning.
Senaste kommentarer