I jakten efter fakta för att ta reda på vad som skiljer olika elmotorcyklar åt har jag letat efter egenskaper som jag som motorintresserad vill ha i ett eldrivet fordon. Det har lärt mig åtskilligt om tekniken men framförallt fått mig att inse eldriftens fördelar.

Bilden ovan: Tre Zero SR till salu på Mickes Motor i Växjö. Foto: Petter Hammarbäck

Under resans gång har jag även gått från att vara spekulant på ett elfordon för egen del till att vilja jobba mer med detta och försöka bli återförsäljare för ett eller flera elfordon. Till en början fanns det ingen motsättning i detta, det var samma opartiska sökande efter den rätta elhojen. Men när valet väl skulle göras blev jag partisk och förespråkar ett märke före de andra.

Ett enkelt val

Jag skulle till och med vilja säga att valet var enkelt oavsett om det gäller mig som privat elhojsköpare eller mig som återförsäljare. Så här resonerade jag som privat köpare och detta var mina personliga kriterier:

  1. Körglädje – prestanda och väghållning som en bensindriven prestandahoj
  2. Utseende och attityd – mc-design som tilltalar en hojåkare
  3. Användbarhet – ska uppfylla mitt behov: turer på 10 mil
  4. Pris – som en motsvarande bensindriven prestandahoj

Av de tre märken jag hittat, Volta, Zero och Energica föll Volta bort redan på första punkten och Energica på den fjärde.

Som möjlig återförsäljare resonerade jag lite annorlunda då det inte bara handlar om mina egna preferenser utan även måste ta hänsyn till vad andra kan vara intresserade av och framförallt, beredda att betala för. Därför blev den listan lite annorlunda:

  1. Användbarhet – ska uppfylla pendlarens behov
  2. Pris – som ett motsvarande bensindrivet alternativ
  3. Utseende och attityd – mc-design som tilltalar en hojåkare
  4. Körglädje – prestanda och väghållning som en bensindriven motorcykel

Även i denna lista var valet enkelt även om flera märken vore möjliga. Men med ett utbud på sex olika modeller, priser som någorlunda motsvarar bensindrivna alternativ och prestanda som både gör dem praktiskt användbara och roliga att köra blev Zero Motorcycles det givna förstahandsalternativet.

Voltas två modeller BCN Sport och BCN City är definitivt tänkbara budgetalternativ för urbana pendlare med mindre räckviddsbehov. Energicas tre modeller EVA, EGO och EGO45 är extremer åt andra hållet med sporthojsprestanda till priser som börjar på 300 000 kr.

Här kan du se mer om alternativen:

Mer om Volta BCN Sport          Mer om Volta BCN City

 

 

Mer om Energica EVA      Mer om Energica EGO      Mer om Energica EGO45

 

 

För egen del förespråkar jag nu Zeros elmotorcyklar som du kan läsa mer om genom att klicka på bilden nedan. Hur det gick till att bli Zero-återförsäljare får bli ämnet i ett kommande inlägg.

Zero Motorcycles sortiment 2017 - Zero SR, S, DSR, DS, FX och FXS. Foto: Zero Motorcycles

Zero Motorcycles sortiment 2017 – Zero SR, S, DSR, DS, FX och FXS. Foto: Zero Motorcycles