Ibland är det glasklart. Jag har världens bästa jobb! Tänkt dig att få göra det man gillar allra mest och samtidigt få se leendena från öra till öra på alla de som följer med och delar nöjet.

Bild ovan: På hösttur i Småland med skådespelaren Dan Bratt som provkör Zero DSR ZF14.4 CT Black Forest Edition 2018. Foto: Petter Hammarbäck

När sedan solen skiner på guldgula löv en underbart vacker höstdag är det inte svårt att le lite extra själv också. Idag hade jag en sådan dag då man kommer på sig med att le lite extra. Jag fick förmånen att ta med skådespelaren Dan Bratt på en fantastisk hösttur – på elmotorcykel, och vi hade det precis så underbart man bara kan ha det på två hjul.

Klicka på bilden för att se mer om eltillverkning hemma hos Dan Bratt och Louise Hoffsten. Foto: Utellus

Klicka på bilden för att se mer om eltillverkning hemma hos Dan Bratt och Louise Hoffsten. Foto: Utellus

Dan Bratt har kört motorcykel i många år, men ville nu se om en elmotorcykel kan vara vägen framåt. Sedan tidigare har Dan och hans fru Louise Hoffsten satsat på vindkraft och solceller, så då är ju steget till att bli självförsörjande och kunna ladda elhojen med egentillverkad el inte så långt!

Och för Dans del var beslutet lätt – en 2018 års Zero DSR ZF14.4 Black Forest Edition med Charge Tank fick det bli. Grattis till en riktigt juste elhoj Dan, och stort tack för förtroendet att få leverera den till dig!

Dan Bratt slog till på en Zero DSR ZF14.4 CT Black Forest Edition efter provkörningen.

Dan Bratt slog till på en Zero DSR ZF14.4 CT Black Forest Edition efter provkörningen.

Och Dan är inte ensam om att falla för Zero efter en provtur. När det kommer lite mer långväga gäster på förbokade besök för att provköra Zero i Växjö brukar jag ta ut dem på en tur på någon av mina egna favoritrundor.

Om det är just denna runda, elmotorcykeln eller kombinationen vet jag inte, men faktum är att de tre senaste provkörarna jag tog med ut på denna tur numera kör Zero. Så varmt välkommen på en guidad tur du också. Om du vågar!

Med en FX inför vintern

För egen del innebär det att 2018 års modeller nu är slutsålda. Det går naturligtvis att ta hem fler, men med 2019 års modeller på väg kanske det kan vara klokt att lugna sig och ta hem nya modeller istället.

Under tiden får jag köra en Zero FX ZF6.5 som byggts på med motorbågar, pakethållare, handtagsskydd och ruta för att bättre klara körning i lite bistrare klimat.

Zero FX ZF6.5 extrautrustad med ruta, handtagsskydd, pakethållare och motorbågar.

Zero FX ZF6.5 extrautrustad med ruta, handtagsskydd, pakethållare och motorbågar.

Tanken är att vinterrusta denna elhoj med dubbar och skidor för att kunna köra även i vinterväglag. För skidsatsen är nu min samarbetspartner och touringvän Hans Rönnegård med mctouring.se anlitad och igång med arbetet att ta fram skräddarsydda MC-skidor som ska kunna monteras på Zeros motorbågar.

Jag lovar att återkomma med mer om hur det går i kommande inlägg så fort skidor och snö är på plats. Om du också är intresserad av MC-skidor för Zero och inte vill invänta våra erfarenheter utan vill testa själv är du förstås varmt välkommen att höra av dig till mig eller direkt till Hans Rönnegård.

Bortskämd med stort batteri och lång räckvidd

Efter den fina hojturen på dryga 6 mil med Dan Bratt återstod 34 procent enligt batterimätaren vilket normalt sett brukar innebära gott om kräm för att komma åtminstone 6-7 mil till. Åtminstone med ett 13 eller 14,4 kWh batteri.

Men med FX:ens lilla batteripack på 6,5 kWh visade sig 34 procent betyda knappa 30 km. Något som dessutom minskade till 20 km på motorleden. Jag behövde 25 km så det fick bli en lite långsammare genväg hem istället. Tots en del grusbus gick det att nå hela vägen hem till garageporten med minsta möjliga marginal:

Ett mindre batteri med kortare räckvidd kräver noggrannare planering för att nå fram. Här med 0 % kvar och en kvarvarande beräknad räckvidd på 3 km. Foto: Petter Hammarbäck

Ett mindre batteri med kortare räckvidd kräver noggrannare planering för att nå fram. Här med 0 % kvar och en kvarvarande beräknad räckvidd på 3 km. Foto: Petter Hammarbäck

 


Vill du bli meddelad när nya inlägg görs på elhojsbloggen?

Ange din e-postadress här nedan så får du ett kort mail med rubriken när nya inlägg görs. Vill du inte ha fler meddelanden kan du enkelt avsluta själv – det finns en direktlänk för att avprenumerera i varje mail.

[email-subscribers namefield=”YES” desc=”” group=”Public”]