Tack alla intresserade och nyfikna besökare. Efter tre dagar i Zeros monter har även jag fått lära mig en del om vad elmotorcyklar står för och innebär för vanliga motorcyklister och hojåkare. Extra kul var dock att så många av er som redan kör elmotorcykel tittade förbi, och en extra eloge till Peter som körde sin Zero S till mässan!

Peter Geiger passerade precis 1 000 mil med sin Zero S och körde den naturligtvis till MC mässan.

Peter passerade precis 1 000 mil med sin Zero S och körde den till MC mässan med dubbade däck.

I Zeros monter visade vi två SR/F, en DSR och en lätt ombyggd FX med skidor. De två SR/F:erna väckte stor uppskattning och många verkar tycka att de är riktigt snygga och häftiga. Det förekom till och med besökare som missade att det var elmotorcyklar…

DSR:en var också mycket uppskattad, inte minst för sin sköna färgställning i svart och guld, men vår Zero FX med skidor väckte kanske mest förundran.

Inte minst de lite yngre var frågande till hur och varför man ska ha skidor på en motorcykel, men samtidigt nyfikna. Skidorna rönte även stor uppskattning bland många äldre som själva kört arméns automatväxlade Husqvarnor med skidor.

Fördelarna med att använda en Zero FX som bärare är ju inte bara att den är tyst och enormt vridstark, när man står på skidorna och balanserar underlättar det stort att man slipper växla.

En annan nyhet i Zeros monter på mässan är att det nu tillkommer ytterligare en Zero-återförsäljare – Sulas MC i Uppsala och Strängnäs.

En nyhet som vi dock inte kunde berätta om på mässan, men som vi nu kan yppa något om här, är att Zero kommer att lansera en ny modell kallad SR/S den 24 februari 2020. Något vi får återkomma till så fort vi vet mer.

Sedan var det förstås en del andra nyheter också. MC Folkets tidigare redaktör Malin Westling, som både provkört och recenserat motorcyklar av alla de slag kom också på besök och berättade om den nya plattformen helmnet.net som lanserades på mässan och där Malin är chefredaktör.

För egen del passade jag även på att besöka H-D:s monter för att kika på deras eldrivna Livewire som stod uppställd på ett podium:

H-D:s nya elmotorcykel Livewire visades på MC-mässan 2020.

H-D:s nya elmotorcykel Livewire visades på MC-mässan 2020.

En annan spännande nyhet i elmotorcykelsammanhang är Energicas nya EVA med det nya 21,5 kW stora batteriet. Men som partisk Zero-åkare kan jag ju inte gärna själv göra en bra jämförelse, så därför bad jag Gert Thell på E-MC Sweden att själv berätta om nyheterna och om vad som skiljer jämfört med en Zero:

Ja, och så måste vi förstås visa ett utdrag från Zeros egen presentation på stora scen med Erik Huisinga från Zeros europeiska huvudkontor:

Hans Rönnegård, mångårig touringräv och guide på ett stort urval MC-resor med det egna företaget mctouring.se kom också förbi och kände på Zero SR/F.

Det är för övrigt Hans som varit behjälplig med de skidor som satt på den Zero FX vi visade, och som var en mycket uppskattad guide och värd på resan Dalarnas pärlor – 50 mil grusväg på två dagar.

Hans Rönnegård på mctouring.se har också en Zero FX i sitt stall och gillade Zero SR/F så skarpt att vi gemensamt ska försöka testköra ett kommande evenemang med en SR/F på en av mctourings resor till våren.

Hans Rönnegård på mctouring.se har även en Zero FX i sitt stall och gillade Zero SR/F skarpt.

Så det hela landade i att vi gemensamt bestämde oss för att försöka testköra ett kommande evenemang med en fullt laddbestyckad Zero SR/F på en av mctourings resor till sommaren.

Så vad lärde jag mig då av er besökare? En insikt var hur olika vi kan uppfatta saker. När det kommer till motorcykelkörning är det uppenbarligen ganska mångfacetterat vad vi associerar med upplevelsen av att köra motorcykel och i vissa extremfall hamnar man i lägen där det en av oss ser som fördelar kan ses som direkta nackdelar av den andra.

Rätt eller fel? Det beror väl på situationen och den som faktiskt kör och upplever det hela. Det viktigaste är väl ändå att vi kan respektera och ha förståelse för att vi är och uppfattar det hela på olika sätt och att det som är rätt för en kan vara fel för en annan. Det är väl det som gör hela MC-åkandet så spännande att man kan mötas och hälsa på varandra på två hjul oavsett hojtyp, körstil och bränsle – det är ju så mycket mer som förenar än som skiljer oss åt.

Lik förbaskat trampade jag själv i klaveret en sen eftermiddag med lite för dåligt med mat i magen. Jag vill därför passa på att be den store mannen i skinnväst om ursäkt för min inte helt genomtänkta följdfråga på hans påstående att det ska låta och lukta så mycket som möjligt:

– Tycker du att det ska lukta och låta så mycket som möjligt även när du släppt dig?

Jo, jag vet, den var inte juste. Förlåt. Men du tog det ju som tur var med en god portion humor.

En annan skribent som verkar ta det här med elektriska kontra bensindrivna motorcyklar med god balans är Håkan Rosenqvist på Borås Tidning som också var och gjorde reportage från mässan där även undertecknad fastnade på en bild:

Borås Tidning skriver om eldrivna och vanliga motorcyklar på MC mässan 2020.

Borås Tidning skriver om eldrivna och vanliga motorcyklar på MC mässan 2020.