Drivremmen som Zero använder är både tyst och underhållsfri, åtminstone om den är bra injusterad. Feljusterad kan det både låta mer och slita hårdare på remmen, så hur ska då remmen justeras? Här är våra bästa tips och råd för att justera drivremmen på bästa sätt.

När remmen spårar som den ska finns det även ett visst utrymme för variation av spänningen. Genom att hålla sig i den lägre delen med lite lösare spänd rem kan man få en lite mjukare och tystare gång medan en hårdare spänd rem i den övre delen av intervallet sannolikt kan ge lite längre livslängd.

Här är ett filmklipp som visar hur du gör:

Här hittar du verktygen som används:

Gates Carbon Drive

Gates Krikit

Krikit remspänningsverktyg

Detta sägs i filmen:

Två saker är avgörande – att remmen spårar på ett bra sätt – och att remmen är lagom spänd.

Både fram och bakdrev har styrningar för remmen, men det bakre bara på ena sidan. Önskvärt är att remmen ska löpa nån millimeter utanför styrningen, för det är när remmen ligger emot som det både kan låta och skava mer. Men remmen får förstås inte krypa ut för långt.

Det krävs ganska mycket finjusterande och vridande för att hitta rätt.

Kan du hissa upp bakhjulet så det kan snurra fritt är mycket vunnet. Och då kan du även ta hjälp av motorn och justera medan hjulet snurrar.

Centralstöd underlättar stort, men man kan även använda ett depåstöd.

SR/F och SR/S har gängade hål i svingen för bobbiner där man kan sätta ett depåstöd, men man kan även använda bultar i hjulaxeln att fästa depåstödet i, men då kan det vara lite svårare att komma åt justerskruvarna, och man måste förstås lossa på axelmuttern först.

Med bakhjulet i luften på säkert avstånd från marken kan man även ta hjälp av motorn för att snurra hjulet mellan justeringarna. Men var försiktig med gasreglaget och se till så att bakhjulet verkligen går fritt innan du kör med motorn.

Nu är det enkelt att justera remmens spårning när man kan se när remmen börjar krypa ut från remskivans styrning. Se till att fördela justeringen på båda sidor så att inte remmens spänning förändras allt för mycket.

Remmen ska löpa 1 till 2 mm utanför styrskivan, men den får inte krypa över för mycket på andra sidan där det inte finns någon styrning alls. Idealet är att få ut remmen ungefär så här:

När remmen spårar fint är det dags att kolla och justera spänningen också, för det är ju samma skruvar som ändrar spårning och spänning. Fast spänningen ändrar du genom att justera höger och vänster sida lika mycket åt samma håll. Spårningen genom att justera dem på motsatt håll.

Sedan är det bara att fortsätta och kolla spårningen igen och därefter spänningen igen tills båda håller sig i det önskade läget.

Och du – glöm för allt i världen inte att dra åt axelmuttern när du är klar, och kolla både spårning och spänning så att det inte ändrats efter att du dragit åt muttern!

En för hårt spänd rem är mer sårbar för rembrott om det kommer in grus och sliter även hårdare på motorns lager medan en för löst spänd rem kan kugga över och skada kuggarna på remmen.

Vad som är rätt spänning kan dock variera. Fram till och med 2016 års modeller använder Zero en 14 mm bred rem. 2017 års modeller och framåt har 17 mm breda remmar förutom modellerna SR/F och SR/S som har 20 mm breda remmar. Och rekommendationerna är olika för de olika remmarna:

Rembredd     Gates Carbon Drive            Gates Krikit
14 mm:         34-50 Hz                             20-30 kg
17 mm:         42-74 Hz                             25-75 kg
20 mm:         62-82 Hz                             40-85 kg

Att känna med handen är svårt då remmen är så pass spänd. Man mäter enklast remmens spänning med ett mätverktyg som Gates Krikit eller appen Gates Carbon Drive som lyssnar på frekvensen.

Min erfarenhet är att verktyget ger noggrannare och mer tillförlitliga resultat, men å andra sidan är rekommendationerna inte ett fast värde utan ett intervall som man ska hålla sig inom.

Sikta på mittenvärdena om du använder appen och använd verktyget om du vill optimera mer exakt. Tänk också på att rotera hjulet så att du mäter på olika ställen. Det är mitt bästa tips.

Efter detta kan du förhoppningsvis köra vidare med en tystare rem som både löper lättare och håller längre.

Appen som lyssnar på frekvensen är kostnadsfri och finns att hämta för både Android och iPhone. Vill du ha ett eget remspänningsverktyg hittar du det i elhojsshoppen.